Gå til innhold

Plage servicefolket...

Anbefalte innlegg

Noen som har virkemidler for å svindle/plage butikkene når de krever betaling for serive som ikke dekkes av garanti?

Så lenge de ikke har underskrift på at du godtar vilkår hvor du må betale ved foreks. fuktskade så kan de vel ikke bevise noe?

Og kan de holde telefonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fukt/vannskade dekkes uansett IKKE av garantien. så det å da å svindle/plage butikkene er da veldig barnslig av deg!

spørs hvordan denne fuktskaden har kommet.

har den kommet via normal bruk av telefonen skal dette bli dekket. i følge loven altså

Lenke til kommentar
det er vell ingen forsikringa i norge som dekke vannskader, heller ikke vanlig slitasje...

Merkelig! Da jeg kjøpte min 6310i så fikk jeg med fuktforsikring... Jeg kjøpte mobilen på Elkjøp...Det står det faktisk på min kvittering også :yes:

Lenke til kommentar

Det er ei mobilforsikring som dekker også kondens skader (uforklarlige fuktskader)

Netcom si Total Pluss forsikring. Denne er diverre berre tilgjengleg for netcoms bedriftskunder (grunna stort misbruk av ordninga når den var tilgjengelig for privatmarkedet).

Kva Elkjøp si forsikring dekker er eg ikkje sikker på men eg ville ha lest nøye vilkårene for kva den dekker, for sikkrerheits skuld.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
nei, garanti dekker fabrikkasjonsfeil. vannskade er da IKKE feil fra fabrikken.

reklamasjon går det heller ikke på.

det er vell ingen forsikringa i norge som dekke vannskader, heller ikke vanlig slitasje...

nn

spørs hvordan du ser på det. ikke nokia/se/siemens e.l. sin garanti som dekker det, men forbrukerkjøpsloven sier svart på hvit at hvis en mangel har oppstått som følge av normal bruk av produktet skal dette repareres kostnadsfritt.

Da er det selgeren som har ansvaret for å bevise om det er unormal bruk (hvis produktet er mindre enn 6 mnd)

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Fuktskade har til nå ikke blitt dekket av produsentene.

Da hjelper det lite hva du tror står i loven.

Norsk reklamasjonslov går forran alt. Selv det produsentene gir i sin "garanti". Hvis ikke produsentene dekker det, så er det importøren som må stå ansvarlig, i henhold til den Norske reklamasjonsloven.

Enkelt og greit.

Men det spørs jo selvsagt på omfanget av fuktskaden. Er den dyppet i et glass vann, er det en selvfølge at en ikke får noe erstatning. Er det kommet av normalt bruk, og dersom de ikke sier at garantien dekker fuktskader, så sier du at du reklamerer på telefonen i henhold til norsk reklamasjonslov (kan bli litt kverulering da, men da gjelder det og stå fast på sitt, og ta gjerne en telefon til forbrukerrådet mens du står og krangler med dem).

Lenke til kommentar

bidz har helt rett, så slutt å rett på oss når dere faktisk tar feil..

det er kjipt for butikkene om det skjer noe feil med mobilen som ikke leverandøren (nokia, se, siemens osv) dekker, men den norske lov. da er det selgeren som må bære kostnadene..

sånn er den norske lov

Lenke til kommentar

En fuktskade dekkes ikke da det blir en urimelig kostnad for selgeren slik det står i loven...

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

Lenke til kommentar

Jeg for min del har aldri opplevd fuktskade på en telefon.

Enda jeg ofte har med telefonen på badet mens jeg dusjer (det dogger).

Og jeg har hatt et par telefoner, for og si det sånn (begynte med Ericsson GH198, Nokia 2110, Ericsson GH688, osv, osv, osv).

Så jeg skjønner ikke helt problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...