Gå til innhold

For lav vga-spenning - Radeon 9600XT

Anbefalte innlegg

Hei,

Mottok idag et nytt skjermkort, Asus Radeon 9600XT. Installerte dette, nyeste drivere, AGP drivere og utility. Men ble ikke imponert over ytelsen, og f.eks da jeg kjørte et 3d designprogram var cpu-load konstant på 100%... Mente det burde være gpu som skulle ta den "byrden"...

Men etterhvert fikk jeg følgende melding i Smartdoctor:

"Vga's voltage is out of safe bound. AGP Vddq 1,48 V"

Skal vel være 3,3V?

msi k7t266 pro2, Athlon xp2400, 512mbRam, xp pro sp1, dx9.0b

Noen som har noen råd. Jeg gidder ikke å kjøpe nytt hovedkort, jeg vil anta at det er det naturlige svaret - "bytt hovedkort" ;) ... Orker ikke å bytte akkurat nå. Da returnerer jeg heller skjermkortet...

Kan det være psu? Har et ganske ålreit 400W power fra microplex... Kan det tenkes at defekt psu kan gi denne feilen, eller ville ikke det dratt med seg noe mer??

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hei.

Har akkurat kjøpt samme kort...

Noe sier meg at "Smartdoctor" er ett høyst tvilsomt program.. særlig sammen med ustabile drivere...

Har strevet med dette kortet i ett døgn snart, men jeg synes i motsetning til deg at ytelsen er absolutt akseptabel...

Ca. 3600 i 3DMark03 og 30k og Aquamark er omtrent der det skal være iflg. Toms Hardware..og det er "megamye" bedre enn det IGP jeg har hatt .

Vel..

Jeg har nå hatt usedvanlige mye trøbbel med å få kortet til å gå uten å krasje, dvs. full stopp (svart skjerm og dødt tastaur(/mus..kun vifter/HD som går).

Kan jo være dårlig strømforsyning.. Aopen 300W, men driverne som fulgte med kortet var ihvertfall helt ubrukelige... krasj,krasj og atter krasj i alle benchmark-progs...

Nå skal det sies at jeg ikke slo av Antivirus-prog når jeg installerte.. så det kan jo være noe der.. skal prøve igjen seinere ikveld/natt.. Fjerne drivere.. og installere siste drivere fra ATI pånytt..

"Smartdoctor" krasjer GPU/PC'n uansett dersom man prøver å gjøre noe med hastighet på Core/Mem.. ATITool funker sånn sett helt upåklagelig..

Men så langt har dette kortet gitt meg mye trøbbel, men ytelsen er grei nok...for meg.. ;)

Men tilbake til ditt spørsmål.. Jeg får akkurat samme feilmelding/advarsel fra "Smartdoctor".. men i mitt tilfelle er da VCore 1,27 (isf. 1.48 som er den volt AGP-port skal ha). Alt ifølge "Smartdoctor"...

Jeg har forøvrig et MSI KM4ML-kort (Via KM400).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En liten oppdatering:

Har nå lastet ned "removal tools" fra ATITech..

Deaktiverte AVG 6.0 (antivirus).. disable't alle "skumle" serivcer (AVG, VPN.etc.)

Kjørte "removal" v.hj.a "Cat-Uninstaller"..

Startet så opp helt greit.. og la inn Siste driver (Catalyst) pånytt..

Irriterende nok fikk jeg "krasj" idet ATI Desktop manager startet for første gang (regner med at den gjør noen mindre hyggelige kall til GPU som feiler), men etter å ha trykket "svenskeknappen" (Reset/Power) så startet PC'n opp greit..

Og så kjørte jeg alt av Benchmark's uten feil..

Det kan derfor se ut som om jeg nå har en relativt stabil driver/stabilt system..

Vel bortsett fra DWL120+ USB Wlan-adapteret mitt som regelmessig forårsaker krasj dersom jeg prøver å kjøre enkelte memory benchmarks..

Men det er ett annet tema... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...