Gå til innhold

Home Theater PC

Anbefalte innlegg

Hello

Har fått et billig Sky Hawk 1203 kabinett Ga 250kr på qxl for det! :)

Tenkte å kjøpe noe billig hardware og bruke denne som DvD,DivX,Mp3,Jpg spiller og kanskje litt surfing i stua sammen med tv`en.

Har hd, tastatur osv. fra før..

Tenkte på dette fra komplett:

117138 Intel Celeron 2.4 GHz Boxed PC400

- Socket PGA478, 128KB cache

111278 Crucial PC2100 DDR-DIMM 256MB CL2.5

121052 Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort

119574 Asus P4BGL-MX Hovedkort for S478, LAN

- I845GL,ATA/100,M-ATX,USB,DDR

Tilsammen 1882kr.

Lurer på om det innebygde skjermkortet er noe tess? Er vel egentlig kun interessert i tv-ut på dette.

Kom også mer enn gjerne med dine forslag. Men vil ha det så billig som overhode mulig! Bør heller ikke støye for mye.

Noen som har gode nettsider med anbefalinger til dette formålet eller egne erfaringer?

Hjertlig takk for alle svar :yes:

Endret av zexs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Etter mye om og men står valget mellom dette:

1x Asus TV-Out Card

1x Asus A7N8X-VM

1x AMD Duron 1.6 GHz

1x Spire CPU-Vifte

Sum: 1.382,00

inkl mva.

Eller dette:

1x VIA EPIA M10000,

Sum: 1.401,00

inkl mva.

Noen som kan hjelpe meg her, klarer ikke å bestemme meg..

Duron systemet er vel mye kraftigere enn Epia systemet, men trenger jeg den ekstra poweren som duron gir? Brukes som sagt til DivX,Dvd,Jpg,Mp3 osv og skal kun brukes sammen med tv`en.

Lenke til kommentar
Etter mye om og men står valget mellom dette:

1x Asus TV-Out Card

1x Asus A7N8X-VM

1x AMD Duron 1.6 GHz

1x Spire CPU-Vifte

Sum: 1.382,00

inkl mva.

Eller dette:

1x VIA EPIA M10000,

Sum: 1.401,00

inkl mva.

Noen som kan hjelpe meg her, klarer ikke å bestemme meg..

Duron systemet er vel mye kraftigere enn Epia systemet, men trenger jeg den ekstra poweren som duron gir? Brukes som sagt til DivX,Dvd,Jpg,Mp3 osv og skal kun brukes sammen med tv`en.

Ville helt klart gått for AMD versionen.

Den ekstra ytelsen er kjærkommen i HTPC sammenheng. Skal du begynne med bildeforbedring av dine DivX filmer vil du nok også kunne ha nytte av enda mer prosessorkraft, t.d. ved bruk av FDShow o.l. programvare. 256MB minne er et slags minimum, skal du kjøre WinXP ville jeg gått for 512MB.

For mer informasjon om HTPC kan du lese på Http://www.avforum.no

Lenke til kommentar

Tror nok jeg går for amd ja. Plutselig dukker det opp et nytt og mer krevende format også.. Kom til å tenke på at psu i kabinettet er 200w. Duger den til å kjøre dette mon tro? 1 dvd spiller og 1 hdd (wd80gb) og en ekstern usb2.0 hdd av og til..

Lenke til kommentar

Til den fremtidige HTPC er det også viktig å informere om:

Windows Media High-Definition:

Microsoft er ute med en meget spennende løsning, som sørger for i møte komme HDTV standaren med tanke på oppløsning. Denne løsningen er basert på at du har en HTPC tilkoblet ditt tv/projektor osv, noe som blir mer og mer vanlig fremover. HTPC kommer lengre ned i tråden.

Denne standaren krever litt av utstyret du sitter på og for optimal opplevelse bør du oppfylle disse kravene:

for 720p video

Microsoft Windows XP

Windows Media Player 9 Series

2.4 GHz Processor

384 MB of RAM

64 MB Video Card

DVD-ROM drive

1024 x 768 Screen Resolution

16-bit Sound Card

Speakers

for 1080p video med 5.1 surround sound

Microsoft Windows XP

Windows Media Player 9 Series

3.0 GHz Processor

512 MB of RAM

128 MB Video Card

1920 x 1440 Screen Resolution

DirectX 9

DVD-ROM drive

24-bit 96 KHz Multichannel Sound Card

5.1 Surround Sound Speaker System

Mer info + eksempler etc er her:

http://www.wmvhd.com/

Lenke til kommentar

Holder på med akkurat det samme, det ser bra ut dette.. PSU'en er kanskje litt liten, men det skader ikke å gjøre et forsøk, en mulighet er å underklokke prosessoren litt om hovedkortet har muligheten til det..

BTW, ikke stjel avataren min :p

Lenke til kommentar

Av hardware har jeg et m-atx hovedkort, XP2100+, 256mb ram, slot-in dvd, 3gb hd og et 250w psu. Se her.

Kan forresten vedde pc'en min på at jeg hadde avatern den først ;) ( og jeg er glad i pc'en min :p )

Edit: er så sikker fordi det er jeg som har tegnet den ;)

Endret av Flop|s
Lenke til kommentar

Ok. hvis det er tubbyen du vedder med så har du nok rett. Kul mod forresten. :thumbup:

Htpc`en blir nok bra oxo. Skal finne meg en ny avatar, ser litt dumt ut når begge har samme..

edit: BUSTED :p

Endret av zexs
Lenke til kommentar
Tror nok jeg går for amd ja. Plutselig dukker det opp et nytt og mer krevende format også.. Kom til å tenke på at psu i kabinettet er 200w. Duger den til å kjøre dette mon tro? 1 dvd spiller og 1 hdd (wd80gb) og en ekstern usb2.0 hdd av og til..

kjører 2stk wd 160GB disker, 1stk wd 100GB disk og 1stk 40GB maxtor disk, samt via epia M1000 på en shuttle 150W psu. Funker fint som snus.

btw, ffdshow filtre o.l. krever det du kan tilby av hardwarepower, og enda litt til. Tror du skal glemme filtre og skalering av bilde når du tar utgangspunkt i såpass billig hardware.

Derimot, til avspilling av divx/dvd uten reskalering o.l. duger det fint med duron oppsettet ditt.

Kan jeg foreslå XP-M fra itbutikken på 1,35V? Da får du the power of XP og varmeutvikling som er til å leve med. Kan kjøre en 12dB vifte på en grei ribbe.

DrE

btw2, avforum.no og avsforum.com er steder det allerede har blitt diskutert noen meter tråd ang temaet "htpc".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...