l33t_haxx0r Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Hei! 1. Jeg har nettopp bygd meg en ny PC, men den booter ikke harddisken, så da tenkte jeg å slenge inn en CD med Windows XP Corp norsk bootable, original. Det som skjer da, er at den finner CD-en i CD-rommen, og sier "trykk en tast for å starte opp fra CD..." Når jeg da trykker på en tast, så refresher skjermen seg, også er alt svart. Ikke noe bilde, og jeg kan ikke engang trykke på CTRL-ALT-DEL.. CD-rommen stopper også å lyse.. Noen som vet hva dette kan komme av? Har nettopp levert den inn til en PC-leverandør for at de skulle bygge den riktig opp for meg, for jeg hadde tydligvis kobla den feil første gang jeg prøvde meg på å bygge den.. 2. Jeg skrudde ut HD-en min i den andre PC-en jeg har på 160 GB og dro den bort til en kompis, for han skulle ta sikkerhetskopier av musikk han har laget. Da vi putta inn HD-en i hans maskin og skulle åpne den, spurte den om vi ville formatere den. Det ville vi selvfølgelig ikke, men da jeg kom hjem igjen og putta den i den andre PC-en min, så ville ikke PC-en min starte opp.. Jeg la merke til at CD-brennern min lyste som besatt, så jeg valgte å koble den ut. Ingenting skjedde fortsatt, men når jeg da dro ut en 80 GB jeg hadde på samme kabel som CD-brennern, boota den som bare det, og jeg kom inn i Windows. Men da sitter jeg her med en HD på 120 GB med OS, en HD på 160 GB som spør om jeg vil formatere, og en 80 som ikke funker i det hele tatt.. (Brukte Recover 2000 Pro for å se filene på 160 GB-en og det funka, så den kan reddes.. Bare lurer på 80 GB-en og CD-brennern, for jeg har masse jobb og skole-arbeid på 80-en..) Tusen takk for alle svar, folkens! P.S: Disse to spørmålene har ingenting med _hverandre_ å gjøre, de er to forskjellige spørsmål.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Første spørsmål, som gjelder begge sakene, er om ting er koblet riktig. Sjekk hva som er koblet hvor (primær IDE, sekundær IDE, master og slave). Sjekk så jumpere på diskene, og hvilke fabrikat disker du har. Sjekk at alle diskene vises i BIOS. Spørsmål 1: har du forsøkt andre CD plater, kanskje noe galt med den som ikke booter? Lenke til kommentar
l33t_haxx0r Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 Wops, det glemte jeg å si, ja.. Sjekka jumpere, prim. master, prim. slave, riktig kabler på.. Men kan det med HD-en og brennern som ble ødelagt ha noe med ødelagte kabler å gjøre? For det virker ikke sånn, i og med at brennern lyser som bare det.. Har testa andre XP CD-er ja.. Desverre :\ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå