Gå til innhold

Resistans i nettverkskabel

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en 25m 8leder kabel på ClasOhlson:

HD3_493471_hi_N.jpg

49-420-25 8-leder (8P) Hvit 25 meter 129,00

Og satt på kontakter selv. Det er et problem emd kabelen, den fungerer ikke med 100Mbit, bare med 10Mbit. Jeg har funnet ut at det må komme av at den er for lang, for det fungerer helt greit med en 10m kabel. Er det resistansen som er for høy? Den er målt til ca 4,9Ohm på hver leder, på en 25m kabel.

Har det noe å si at denne kabelen er flat og ikke er tvunnet?

Håper det er noen som har mer peiling på dette enn meg, og kan hjelpe meg med dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TP-kabel (Twisted Pair) har svjv ledere som er lagt strategisk i forhold til hverandre, tvunnet og greier, for å unngå interferens. 100mbit kabler krever nokså høy kvalitet på kabelverket, så at det ikke går, er ikke overraskende.

Kjøp Cat-5 nettverkskabel du. Disse kan du terminere selv uten problemer :)

bfisk

Lenke til kommentar

Om man ikke oppnår full hastighet på en nettverkskabel kan det nok ha med at du ikke var nøye nok når du laga den. En nettverkskabel (KAT5 - KAT6) har kobberledere som er tvinna, det er det som gir oss mulighet til å kjøre så store hastigheter gjennom en kobberleder som vi gjør.

Når du lager en slik kabel må du være VELDIG nøye med at ytterkappa ligger så langt inni kontakten som over hodet mulig, om den ligger bare noen milimeter for langt ut har du allerede mistet masse hastighet på kabelen.

En annen grunn kan være at det har blitt brekk på kabelen og de tvinna lederne ikke lengre er tvinna, du har da mistet ekstremt mye hastighet på kabelen

Om hastigheten er veldig viktig for deg, anbefaler jeg deg å kjøpe KAT6 kabel, den er riktignok litt dyrere, men du får da 200mbit i steden for 100mbit

OBS!

Dette krever at resten av nettet er av KAT6 standard for å få full utnyttelse

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt meg en 25m 8leder kabel på ClasOhlson:

HD3_493471_hi_N.jpg

49-420-25 8-leder (8P) Hvit 25 meter 129,00

Og satt på kontakter selv. Det er et problem emd kabelen, den fungerer ikke med 100Mbit, bare med 10Mbit. Jeg har funnet ut at det må komme av at den er for lang, for det fungerer helt greit med en 10m kabel. Er det resistansen som er for høy? Den er målt til ca 4,9Ohm på hver leder, på en 25m kabel.

Har det noe å si at denne kabelen er flat og ikke er tvunnet?

Håper det er noen som har mer peiling på dette enn meg, og kan hjelpe meg med dette!

Du har kjøpt deg flatkabel, og ikke TP-kabel. Med andre ord så bruker du helt feil kabel... :roll:

Lenke til kommentar
Om hastigheten er veldig viktig for deg, anbefaler jeg deg å kjøpe KAT6 kabel, den er riktignok litt dyrere, men du får da 200mbit i steden for 100mbit

OBS!

200 i stedet for 100? er ikke KAT-6 for helt opp til 1000 m-bit?

Endret av Koffe
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så viktig at kabelen er tvunnet. Hvilken innvirkning har det når den er flat?

Det har vel noe med interferens og slikt å gjøre... Men bekymre deg ikke så mye for hvorfor, men hvordan! Problemet ditt løses ved å bruke Cat-5 TP kabel.

bfisk

Lenke til kommentar

Man blander litt forskjellige ting her nå.

Et ethernet segment(hvor man maks kan ha 5 segment dybder) kan være maks 100m(+/- tommelfingerregel). Deretter kan man ikke ta en hvilken som helst kabel med 4-8 ledere og lage en nettverkskabel med RJ45 kontakt.

CAT4, 5/5e eller 6 beskriver alle spesifikasjoner for kabelen, også tykkelsen og egenskaper på lederne har betydning. Videre så har man UTP/(unshielded twisted pair)/TP(twisted pair), STP(shielded twisted pair, brukes oftest i spredenett i vegger etc.). CAT4 var typisk de "gamle" tynne 4 leder TP/RJ45 kabelene.

CAT5 er typisk for 10/100Mbit. De fleste kabler man kjøper i dag er CAT5e og selv disse kan greie opptil 1Gbit på en lavere frekvens. 10 og 100Mbit benytter 4 av de typisk 8 lederne man finner i kabelen. Dette er årsaken til at man kan spiltte en CAT5 og få 2 stk. 100Mbit forbindelser over samme kabel. Gbit benytter alle 8 lederen.

I tillegg så har man typisk den gamle Coax'en som man koblet i en slags blandet ring/buss topologi hvor man aktiv terminerer kabelen, hvor hver PC var viktig for hele nettverket, og hvor resistans spiller en større rolle. Man har også uavbrutt ethernet med svære firkantede kontakter osv osv.

Foreslår litt googling. Selv husker jeg ikke alt dette gamle stoffet i akkurat dette nuet. Hmm noen som fortsatt har Mosaic v1 for win3?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så viktig at kabelen er tvunnet. Hvilken innvirkning har det når den er flat?

To og to ledninger er tvunnet, slik at det dannes en mengde sløyfer på rekke og rad. Når strømretningen i de to lederne i et kabelpar er motsatt, så vil det elektromagnetiske feltet rundt kabelparene bli tilnærmet kansellert. Med andre ord så minker man faren for elektromagnetisk støy.

Lenke til kommentar

To og to ledninger er tvunnet, slik at det dannes en mengde sløyfer på rekke og rad. Når strømretningen i de to lederne i et kabelpar er motsatt, så vil det elektromagnetiske feltet rundt kabelparene bli tilnærmet kansellert. Med andre ord så minker man faren for elektromagnetisk støy.

Helt korrekt herr Johan :thumbup:

Lenke til kommentar

Helt korrekt herr Johan :thumbup:

Yes, gutta på Gløs kan elektronikk... :thumbup:

Lenke til kommentar

OBS!

200 i stedet for 100? er ikke KAT-6 for helt opp til 1000 m-bit?

Etter det jeg vet så funker 1gbit på cat-5 også..

Men kjøp cat-5 kabel du!

Lenke til kommentar

Takk til alle som har svart, jeg har blitt litt klokere nå!

Grunnen til at jeg kjøpte flat kabel var at det skulle gå an å legge den gjennom dører og fortsatt gå an å lukke dørene igjen, jeg bor på en internatskole og kan derfor ikke bore gjennom veggene.

Hvi sjeg kjøper CAT5-kabel vil det da ha mye innvirkning på kabelens kvalitet hvis jeg akkurat i dørene avisolerer den, legger lederne på siden av hverandre slik at den blir flat og taper for å beskytte lederne? Den må gjennom fire dører.

Lenke til kommentar
Takk til alle som har svart, jeg har blitt litt klokere nå!

Grunnen til at jeg kjøpte flat kabel var at det skulle gå an å legge den gjennom dører og fortsatt gå an å lukke dørene igjen, jeg bor på en internatskole og kan derfor ikke bore gjennom veggene.

Hvi sjeg kjøper CAT5-kabel vil det da ha mye innvirkning på kabelens kvalitet hvis jeg akkurat i dørene avisolerer den, legger lederne på siden av hverandre slik at den blir flat og taper for å beskytte lederne? Den må gjennom fire dører.

Hva med WLAN? Dette er nok en bedre løsning enn å "fikle" med kabelen...

Lenke til kommentar

Cat-5 skal i teorien ikke klare stort mer enn 100Mbit. Cat-5e, der e står for enhanced, kan teoretisk klare opp i mot 1Gbit, og disse to typene ligger på ca samme pris om man kjøper en trommel eller løs lengde fra trommel. Bestill i din lokale pc-sjappe.

Om du vil sette på pluggene selv, så er det greit å vite at du ikke skal avisolere de små ledningene hver for seg. Fjern 2 cm av hovedhylsen/isolasjonen som holder på de 4 parene med tynne ledninger, men behold hylsene på på disse små. TP-plugger (rj45) er laget slik at de penetrerer isolasjonen idet de festes med en rj45-tang. Dette gir mye bedre kontakt/hastighet, fordi du minimerer risken for å tvinne opp kobbertrådene og dermed miste effekten av "twisted" typen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...