Gå til innhold

Nybegynner i pc bygging

Anbefalte innlegg

Hun ville også ha et kabinett som hadde firewire i front samt en eller annen analog ingang på maskinen slik at hun kunne overføre film fra sitt analoge film kamera.

Noen som vet om hvor man får tak i et slikt pci kort ?, vet at en del software redigerings pakker leverer kort med slik inngang pluss firewire inngang.

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
- Abit NF7-s v2.0  895,-

- Barton 2500+ bulk 735.-

- Aopen H600B  775,-

- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond  950,-

- Nec 2500 8x DVD  1075,-

- Thermaltake silen boost  275,-

- Samsung 17" LCD SyncMaster 173T Sølv  4995,-

- Seagate 160GB S-ATA 7200RPM  1150,-

Totalt: 1075,- fra hwb.no

vet ikke hvilket skjermkort som passer best til ditt bruk, så noen andre få finne det....

Dette er et bra oppsett HVIS HUN SKAL OVERKLOKKE, hun sa jo at hun ville ha en 3000+, du har satt opp en 2500+ som så vidt jeg vet må OC for å nå 3000+ ;)

Tviler på at hun vil OC da dette fører til høyere viftehastigheter som igjen fører til mer støy....

Hvis hun setter inni 5-6 kabinettvifter på lite rpm, så holder systemet seg kjølig og stille. Hvis hun i tillegg investerer i et Antec kabinett, skal det hele bli ganske lydløst.

Lenke til kommentar

Min mening er at får 12.000 bør man koste på seg et Radeon 9800 pro hvis man skal spille. Du sier at du skal bruke den til videoredigering og da er nok P4 2.8 NW med HT bedre en en xp 3000. Så en kombinasjon av R9800 pro P4 2.8, et Abit IS-7 og 1GB med ram vill jeg tro skulle passe deg.

Du vill nok måtte betale nermere 15 høvdinger men det synes jeg det er vert.

Endret av Hardfredd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Min mening er at får 12.000 bør man koste på seg et Radeon 9800 pro hvis man skal spille. Du sier at du skal bruke den til videoredigering og da er nok P4 2.8 NW med HT bedre en en xp 3000. Så en kombinasjon av R9800 pro P4 2.8, et Abit IS-7 og 1GB med ram vill jeg tro skulle passe deg.

Du vill nok måtte betale nermere 15 høvdinger men det synes jeg det er vert.

Med andre ord; du støtter mitt forslag?

Lenke til kommentar

Intel yter kanskje litt bedre på spilling og video, men når hun sier at hun helst vil ha AMD 3000+ så er vel det noe vi må føye oss etter :yes:

9800Pro er et bedre skjermkort helt uten tvil, men p.g.a. at det har vifte bråker det mer enn 9600XT Ultimate edition som bare har kjøleribbe(?)......

Hun sa jo at hun ville ha noe stillegående....

1 GB RAM er nok et must hvis hun skal drive med video ja.

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kanskje Intel yter bittelittegrann bedre, men når hun sier at hun helst vil ha AMD 3000+ så er vel det noe vi må føye oss etter.

9800Pro er et bedre skjermkort helt uten tvil, men p.g.a. at det har vifte bråker det mer enn 9600XT Ultimate edition som bare har kjøleribbe(?)......

Hun sa jo at hun ville ha noe stillegående....

1 GB RAM er nok et must hvis hun skal drive med video ja.

Vi må ikke føye oss til noe som helst. Jeg tipper heller hun vil ha bedre ytelse, enn på død å liv ha AMD. AMD 3000+ er forresten et tåpelig kjøp, når 2500+ kan klokkes over den hastigheten.

1 GB ram er ikke et must, men god ram; det må hun ha.

Lenke til kommentar
AMD 3000+ er forresten et tåpelig kjøp, når 2500+ kan klokkes over den hastigheten.

Jo, men som sagt tidligere, OC betyr mer varme, mer varme betyr større behov for lufting som igjen betyr flere/kraftiger vifter som igjen fører til høyere lyd.

Og som du forelso med 5-6 kabinettvifter så kan det være litt dyrt i forhold til budsjettet.

Er enig i at hun heller burde velge Intel, men det var en som kom med Intel forslag tidligere og hun svarte ganske klart at hun ville ha AMD...

Takk for alle svar 

Men jeg vil gjerne kjøpe AMD og skulle derfor hatt anbefalt et godt hovedkort for det.

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Langt mer enn jeg forventet :thumbup:

Er imidlertid ikke helt i mål enda, og vil derfor gjerne komme med noen spesifiseringer av hva jeg er ute etter:

- Helst AMD, men utelukker ikke Intel. Hva er best/billigst?

- Må ha usb (og helst firewire) i front av kabinettet

- Skjermkortet må ha videoinngang slik at jeg kan legge inn film fra mitt analoge videokamera

- Maskinen må bråke minst mulig

Igjen - evig takknemlig :love:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke utelukker Intel så ville jeg nok gått for Pentium 4 2.8 NorthWood med HT som Hardfredd foreslo, yter bedre en AMD til ditt bruk...

Skjermkort:

Sapphire 9600XT Ultimate, tror at den også har videoinngang......

Kabinett:

Har et 3R Air Black kabinett fra Microplex og er storfornøyd, to 120mm vifter følger med ferdig montert som du selv kan regulere hastigheten på og det har to USB porter foran..

Kjempestilig :thumbup:

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Man kjøper aldri AMD Athlon XP 3000+ og oppover på XP rankingen... Det er og blir helt idiotisk...

Hvorfor?

Jo... Når man får en AMD 64-bit (som yter mye bedre, og er mer fremtidsrettet) rimeligere, så sier igrunn det seg selv...

Skal du ha AMD og vil ha XP 3000 eller bedre, og har drøye 8000 kr. å rutte med til selve maskinen... ja.. Da bør du gå for AMD 64-bit....

Her kommer et oppsett som jeg mener vil gruse AMD XP 3000+

forslag_AMD64_LCD.JPG

Ja... Jeg er oppmerksom på skjermkortet... Til videoredigering så holder det kortet veldig bra... Det holder også bra til spill i dag, og en stund til hvis man ikke er så kresen å absolutt skal kjøre høy oppløsning og alt på max når man spiller...

Dette kortet kan jo byttes ut når det eventuelle behovet kommer (er jo ikke så altfor dyrt dette kortet, så det svir ikke så mye)....

Lykke til! :thumbup:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Her er no bare eit forslag eg satte samen:

Thermaltake Xaser III Lanfire Silver

WM2000A Aluminium U/Power supply

Chieftec Strømforsyning ATX 420W 2vifter

Strømforsyning for P4/AMD CPUs m/PFC

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire

AMD Athlon XP3000+ 2.167 GHz

Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM

Thermaltake Venus Silent Boost K7

A1889 Socket A up to AMD XP 3400+

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack

Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

Western Digital Caviar 160GB IDE 7200RPM

Special Edition 8MB cache WD1600JB

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128M DDR

AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920

Floppydisk Intern

8890kr

Det kan bli lit lyd av kabinetet. Muligt at eg har gløymt noko, men da får no so vera

lykke til

:):)

Lenke til kommentar

All in Wonder-kortene har analog inngang, men disse er dyre.

Personlig har jeg god erfaring med å bruke et billig TV-kort til analog video. Kjøp et bra skjermkort (Radeon 9600XT eller 9800 pro) og et TV-kort i tillegg. Dette funker fint til analog video og gir mye ytelse for pengene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Siden maskinen skall brukast til spilling, så anbefaler eg å velge ein P4 prosessor, da desse har betre ytelser nå det kjem til encoding/decoding, og anna "einsformig" arbeid.

AMD er bedre på uforutsette operasjoner som spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...