Jarbra Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 God dag Jeg har nettopp mottatt min nye vannkjøling, og lurer på en sak ang. å ha radiatoren på utsiden av veggen. Jeg har en "EVO 360", med 3 120mm Papst-vifter. Om jeg setter denne på utsiden av veggen, vil jeg da få problemer med kondens? Planen var at maskinen skal stå på 24 timer i døgnet, så temperaturen i vannet synker vel neppe under 10 grader? Noen som har gjort noen lignende, og vil dele erfaringer? Alle svar mottas med glede -Jarle Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Hei du! Jeg tror strengt tatt at det ikke er noen overhengende fare for kondens i en slik oppstilling, men i en gitt situasjon vil det være en viss risiko. Problemet vil evnt kunne oppstå vinterstid, og i kombinasjon med en høy innendørs luftfuktighet må du være på vakt! Vinterstid er jo luftfuktigheten generelt sett ganske lav, så den i seg selv representerer ingen stor risiko. Men som sagt; Har du f.eks en luftfukter i nærheten av maskinen, så vil jeg ikke garantere for resultatet. Kan jo samtidig nevne at jeg på en av de kaldeste dagene i vinter, oppnådde en vanntemp på rundt 0 grader, uten at jeg dermed fikk problemer med kondens på slanger og rør. Men da var også den relative luftfuktigheten i rommet rundt 50%, som er ganske lavt. Et tips: Pass på at du monterer radiatoren horisontalt, slik at du gjør nytte av luftas termiske effekt. Varm luft stiger som du vet, og dermed vil du får en bedre og naturlig gjennomtrekk i radiatoren. Da er det ikke sikkert at du behøver særlig stor effekt fra viftene heller. Lenke til kommentar
Duffy85 Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Ja, du vil få kondens fordi vannet som går i slangene er kaldere enn lufta rundt. Ta og søk litt du...har vært oppe mange ganger. Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 Ja ok, jeg får vel se litt an hva jeg gjør. Jeg tipper jeg til syvende og sist går for en utendørs-løsning, så jeg får forhøre meg litt rundt om isolering o.l. Jeg fikk en snodig idè om å bare føre kald luft til èn av viftene på radiatoren, da vil det vel ikke bli fullt så kaldt som hvis jeg skulle hatt hele radiatoren utendørs. Er vel kanskje verdt å nevne at jeg skal vannkjøle de fleste komponenter i maskinen, dvs. prosessor, skjermkort, northbridge (evt. southbridge), og harddisker. Da får jeg bare takke for svarene! Litt offTOpic: Skrue: Lenge til du kommer på Messenger igjen? Savner deg, skjønner du vel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå