greigster Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 et lite og sikkert elementært spørjesmål.. kjører rlogin til en redhat-box via enda en remote maskin.... normalt sett (mot hp-ux og suse) er det null problem med terminal-oppsettet.. men mot redhat'n får jeg en haug med extra tegn.. når jeg kjører en ll får jeg bl.a : 0msortff0m 01;32mswbuild0m istedet for sortff mswbuild Jeg har prøvd å sette term'en til xterm, vt100 og hpterm.. noen andre forslag? (default shell er bash, men jeg har også prøvd med tcsh (er ikke så kjent med bash) Greigster Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Det er helt sikkert et UTF8-problem, ettersom Red Hat har gått helt over til dette, til motsetning fra f.eks. HP-UX. Du kan prøve skitne triks som å sette LANG til no_NO eller C, eller, gud forby, endre ting i /etc/sysconfig/i18n. Lenke til kommentar
greigster Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 det hjalp mindre enn minst.. [coda@direct ~]$ setenv LANG no_NO [coda@direct ~]$ ls 0m0mDVD10m 0mDVD20m 0mFloppy0m m[coda@direct ~]$ printenv LANG no_NO [coda@direct ~]$ setenv LANG C [coda@direct ~]$ Kls 0m0mDVD10m 0mDVD20m 0mFloppy0m Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Ah, leste kanskje litt fort første gangen -- problemet er jo at ANSI-kodene ikke produserer farger i terminalen din. Det er sikkert noe du kan slå på, men foreløpig kan du jo kjøre ls med 'ls --color=never' (best å lage et alias av dette, men jeg kan ikke tcsh godt nok). Lenke til kommentar
greigster Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 10 poeng + cd-singel i posten takker og bukker for hjelpen.. det er nok pga jeg kjører rlogin via en hpux-maskin dette skjer. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 bytt til bash og ta en unalias ls Lenke til kommentar
greigster Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) bash meg i raua har alt unalias'et og alias'et ls'n holder meg til tcsh jeg.. iallefall foreløpigt.. men skal lage en mental note av det og heller begynne å leke meg litt med bash.. hva var det man måtte trykke for å se alle kommandoene sa du sa du (var det 2 x y og så tab? ..hehe) Endret 25. mars 2004 av greigster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå