dansesareven Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Halloen folkens! Skal oppgradere innmaten i den gamle maskinen. Maskinen skal benyttes til CAD/Illustrator/Photoshop. Så litt på priser og fant ut at jeg ville gå for en p4 2.8. Deretter så jeg her i forumet at det var et temmelig godt valg når det kom til pris vs. ytelse. Så jeg har bestemt meg for p4, og trenger dermed ingen råd om AMD med andre ord. Men så over til det viktige. Hvilket hovedkort og hvor mye minne bør jeg kjøpe? XP PRO skal benyttes som OS. Jeg ønsker å komme unna med å legge ut lite for bra ytelse (hvem ønsker ikke det). På forhånd takk! Lenke til kommentar
Steikern Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 (endret) Halloen folkens! Skal oppgradere innmaten i den gamle maskinen. Maskinen skal benyttes til CAD/Illustrator/Photoshop. Så litt på priser og fant ut at jeg ville gå for en p4 2.8. Deretter så jeg her i forumet at det var et temmelig godt valg når det kom til pris vs. ytelse. Så jeg har bestemt meg for p4, og trenger dermed ingen råd om AMD med andre ord. Men så over til det viktige. Hvilket hovedkort og hvor mye minne bør jeg kjøpe? XP PRO skal benyttes som OS. Jeg ønsker å komme unna med å legge ut lite for bra ytelse (hvem ønsker ikke det). På forhånd takk! heizan. Jeg har detta hovedkorte med intel pentium 4 2.8 ghz prescott. Det er supper bra er 100% fornøyd med det hovedkorte. Dette minne anbefaller jeg deg. Jeg tenker meg at du må kjøpe deg ny strømforsyner. Den her har jeg. Endret 24. mars 2004 av Aadna Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 en MIST eller Fortron/Sorce PSU fra microplex til 595 er nesten lydløs og yter mye bedre enn Chieftech. den har også kun en 120mm vifte i bånn av PSU. hadde denne selv om var veldig fornøyd. du kan eventuelt gå for Corsair XMS minne PC3200, eventuelt 3700 om du vil klokke litt. hovedkortet er knall, men håper du ikke kjøpe presott cpu. disse utvikler mye varme og gir ikke like mye ytelse pr mhz som en vanlig northwood cpu som en 2,8 FSB800 Lenke til kommentar
kinemiri Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 (endret) Hei, jeg stilte noen lignende spørsmål i går så hvis du går inn på mitt innlegg "hva bør jeg velge" så finner du kanskje noen gode tips der også. Jeg er selv "nybegynner" og har ikke så mye å komme med, men har benyttet meg mye av hardware.no på anbefalinger og tester. Lykke til Mvh kinemiri Endret 24. mars 2004 av kinemiri Lenke til kommentar
dansesareven Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 Hei kinemiri! Hmm ... Leitet jo først etter andre tråder med samme tema. Må ha leitet ganske dårlig da ... Ellers: Takk for svar alle sammen. Tror jeg ender opp med: Asus P4S800 Hovedkort for S478/800mhz: 641NOK TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack: 1721NOK Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800: 1798NOK SUM: 4160NOK (som er helt på smertegrensen) Alt kjøpes på Mamoz ettersom jeg er nabo med dem. Slipper porto, samt å gå langt ... Noen som vet noe om hovedkortet, forresten? Ligner jo litt på det som ble anbefalt over, men dog med en noe hyggeligere pris. Lenke til kommentar
dansesareven Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 Leser forresten her på forumet at Dual Packs (minne) ikke nødvendigvis er noe lurt, så om jeg sparer noen kroner på det lar jeg nok være å kjøpe en dual pack. Lenke til kommentar
Steikern Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 (endret) Hei kinemiri! Hmm ... Leitet jo først etter andre tråder med samme tema. Må ha leitet ganske dårlig da ... Ellers: Takk for svar alle sammen. Tror jeg ender opp med: Asus P4S800 Hovedkort for S478/800mhz: 641NOK TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack: 1721NOK Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800: 1798NOK SUM: 4160NOK (som er helt på smertegrensen) Alt kjøpes på Mamoz ettersom jeg er nabo med dem. Slipper porto, samt å gå langt ... Noen som vet noe om hovedkortet, forresten? Ligner jo litt på det som ble anbefalt over, men dog med en noe hyggeligere pris. nice det hovedkorte der tror det er et bra valg Bra minne og cpu det blir sikkert supert det. Men du kjøpt deg ny strøm forsyner det løner seg du kan ikke bruke den gamle eller det tviler jeg på. Endret 24. mars 2004 av Aadna Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Siden du sikkert skal drive med tunge prosjekter i de programmene vil jeg anbefale deg å kjøpe 2gb minne av høy kvalitet (Ocz, Corsair, Geil, Kingston). Kan kanskje være lurt å ha en 3.0ghz cpu da den vil være noe raskere. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Hei kinemiri! Hmm ... Leitet jo først etter andre tråder med samme tema. Må ha leitet ganske dårlig da ... Ellers: Takk for svar alle sammen. Tror jeg ender opp med: Asus P4S800 Hovedkort for S478/800mhz: 641NOK TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack: 1721NOK Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800: 1798NOK SUM: 4160NOK (som er helt på smertegrensen) Alt kjøpes på Mamoz ettersom jeg er nabo med dem. Slipper porto, samt å gå langt ... Noen som vet noe om hovedkortet, forresten? Ligner jo litt på det som ble anbefalt over, men dog med en noe hyggeligere pris. Var jeg deg ville jeg sett på et i865PE hovedkort, er generelt bedre enn SIS kortet du har satt opp der, om du har råd til hundrelappene det koster ekstra. Ellers, veldig pent Btw, 2GB RAM er helt ute av bildet (med tanke på pris) så det ville jeg ikke tenkt mye på, OCZ, Corsair o.l. minne gir heller ingen praktisk nytt over Twinmos/noname og koster mer - styr unna. Lenke til kommentar
dansesareven Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 Jepp, da er bestillingen sendt. Følgende ble bestilt: 1 stk. TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Pris: 920 1 stk. 117321 - Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800 Pris: 1 798 1 stk. 117721 - Abit IS7 Hovedkort for S478/800mhz Pris: 953 1 stk. 710433 - CHIEFTEC WHITE MIDI TOWER 300W P4/AMD Pris: 575 Byttet hovedkort til et i865PE hovedkort (som Dollar foreslo) med litt tungt hjerte ettersom jeg har bedre erfaringer med Asus enn Abit (penger er litt sentralt her, så jeg tok det billigste jeg fant med 800MHz bus), det hadde firewire som er en klar fordel også. Kjøpte ikke PSU, men et nytt kabinett istedet. Da kan jeg bruke den gamle maskinen som filtjener. Fikk jo PSU med det nye kabinettet (300W burde holde). Gikk ned på andel minne til 512MB. Er klar over at dette kan bli en flaskehals (men er ikke helt sikker på det heller). Prisene steg slik at TwinMOS Dualpack ble 300NOK dyrere i løpet av ett døgn (urettferdig). Hadde i tillegg ikke priset inn PSU/Kabinett. Ettersom PSU/kabinett er viktigere enn mer minne (til å begynne med iallfall), ble minnet nedprioritert - kan jo alltids kjøpe mer senere om det trengs (har jo kanskje mer penger da og). Maskinen skal erstatte en PIII550, så den nye maskinen kommer nok uansett til å sparke rompe i forhold. Takker for alle tilbakemeldinger! PS! Til kinemiri: Hadde forresten sett tråden du startet, men den omhandlet AMD, så jeg hadde ikke lest den nøye. Var jo interessert i Intel-prossesor med tilhørende hovedkort, jeg, så den var ikke interessant for meg. Uansett takker og bukker jeg for tilbakemelding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå