HEE Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) jepp ! det jeg skal gjøre er og brenne ut dv filmen min på dvd plate slik at dvd spilleren i stua klarer og lese den! dette er vel veldig vansklig har prøvd og feilet like fordømt vær gang ! punk 1: trenger en guide hvordan jeg gjør dette ! 2: filmen er komprimert ned til at den er ca 3,8 gb og ganske bra kvalitet. 3: hvilet program er best til og brenne ut med ? hadde vært fint med en wizzard i programet på dette ! vær så snill bare gode forslag ! dusør til det best forslaget ! Endret 23. mars 2004 av HEE Lenke til kommentar
consilium Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Vel, prosessen foregår slik: 1. Du laster inn filmen og enkoder den i MPEG2-formatet (gjøres i et videobehandlingsprogram (Adobe Premiere, Ulead osv.) 2. Så må du gjøre noe som kalles "authoring" på DVD'en. Dette betyr at det tekniske på DVD'en (IFO-filene osv.) og eventuelle menyer blir laget. Et bra program er TMPEG DVD Author. 3. Programmet lager en image som du kan brenne rett på en DVD-R plate. Filmen skal fungere uten problemer. Det er en del ting du må være obs på: - Jo lengre filmen er, jo dårligere kvalitet får du. Man må lage et kompromiss mellom kvaliteten på video og audio. - Være obs på framerate og oppløsning (eller PAL/NTSC) under prosedyren (ikke blande PAL/NTSC). - Ha nok med diskplass og mye tålmodighet. Sjekk ut disse linkene, håper du får noe ut av dem. Det ligger mange fine artikler der om hvordan man går frem (på engelsk da ) DVDR-Digest DVD-Digest Lykke til! Lenke til kommentar
gussen Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 BRENNE DVD-VIDEO TIL DVD-PLATE Hei, Gjør som følger: LAGE STANDARD DVD-VIDEO-FIL 1. Når du er ferdig å redigere råfilmen din i videoredigeringsprogrammet skriver du denne til en standard DVD-fil. Både Ulead VideoStudio og Pinnacle Studio har inkludert dette forhåndsdefinert formatet slik at det kun er å velge DVD-video fra en liste. Filen vil være standard DVD som følger: MPEG-2 720x576 punkter (PAL), 25 fps, Variabel Bitrate 6-9000 kbps. Råfilmen din med mini-DV video vil inneholde ca. 13GB video per time (3.5MB/s). Etter at den er komprimert til MPEG-2 DVD video vil videoen din være redsert til ca. 3-4GB per time. LAGE STANDARD DVD-VIDEO DISK - Du kan så gjøre en av følgende ting: A. Brenne en "Standard DVD-Video plate" rett fra videoredigeringsprogrammet. Dette er også innebygget funksjon i Ulead VideoStudio og Pinnacle Studio. Du kan også lage enkle menyer via en wizard. B. Du kan hente DVD-filen din inn i et DVD-meny-program som f.eks Ulead DVD MovieFactory eller Ulead DVD WorkShop. Du kan da legge til avanserte menyer o.l. for avspilling av DVD-platen i din stue-DVD-spiller. C. Du kan hente filmen din inn i Nero Burning ROM og brenne den som en DVD-Video disk. Du kan også lage enkle menyer i Nero. SPILLE AV FILMEN I DVD-SPILLEREN Du kan nå spille av filmen din i DVD-spilleren din i stuen. - Tips 1: Er du nybegynner i faget, så hold deg til oppskriften over og ikke begynn med avansert "DVD Authoring" før du har fått til noe som virker. - Tips 2: Du kan sjekke om DVD-spilleren din kan spille av DVD-R / DVD+R plater ved å følge denne linken: DVDRhelp.com (DVD Players Compatibility List). TIL SLUTT... NB. Det er ikke riktig at kvaliteten på filmen din blir dårligere med lengden på filmen, som det ble sagt i innlegget over. PS. Se også nettsiden DV 123 for flere detaljer rundt dette temaet. Lenke til kommentar
consilium Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 NB. Det er ikke riktig at kvaliteten på filmen din blir dårligere med lengden på filmen, som det ble sagt i innlegget over. Blir ikke kvaliteten dårligere om du brenner feks. 38 timer med video? Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Går det ikke ann å bruke Nero Vision Express med en mpeg codec, til å klargjøre en film til DVD??? Endret 23. mars 2004 av joketheass Lenke til kommentar
consilium Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Jo, det er mange muligheter - det gjelder bare å finne dem Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Å lage dvd kan være en UHYRE IRRITERENDE OG SLITSOM oppgave. Jeg har nå trålet gjennom fem forskjellige DVD-programmer (blant andre MyDVD & DVD Architect) og har nå til slutt kommet fram til DVD-lab som er det eneste som er bra nok. Det mest ironiske er at DVD-lab er et DÅRLIG program med ELENDIGE koder som gjør at maskina konstant bruker 95-100% prosessorkraft mens programmet kjører. I Tillegg har det låst seg mange ganger osv osv. Det jeg ville fram til er at det finnes f*en ikke et program som holder hva det lover. For det første er det ikke lett, og for det andre er det sånn at med EN gang du begynner å SNUSE borti å ordne deg noe i widescreen, så kommer du til å måtte rendre filmen din kanskje ti ganger før du kommer fram til noe som er riktig. Det er UFATTELIG dårlig kompatibilitet mellom kodeker og programmer, og det er bare toppen av isfjellet... Du må deale med DVD-R/DVD+R-problemer (ikke alle stasjonære spillere tar alt) og ikke minst tidligere nevnte widescreen-problem fortsetter utover i DVD-spillere og sånn. Jeg HATER INTENST å lage DVDer..... Så lenge programvaren som finnes er så UFATTELIG kronglete laget .... Jeg HATER produsentene som klarer å lage så mange standarder, kun for å tjene penger, slik at vi konsumenter lider.... Jeg har nå rendret kanskje 10 versjoner av en times lang fil. INGEN spillere vil spille av i widescreen RIKTIG. På en fullscreen-TV blir det bestandig strukket, og på en widescreen-TV blir det ... OK rett i hvert fall der.... Håpløøøøøst! Sjelden jeg skriver sånne skikkelige klage-poster, men jeg har seriøst behov for det... Nå har jeg kasta bort kanskje tilsammen en måned av livet mitt på å lære meg altfor mange program (som er ræv) og sliter fremdeles med å lage et godt nok produkt. (Og vil framtiden være god når produktet er ferdig? Vil en DVD vare mer enn fem år f.eks?? Tviler). argh! håper du er heldigere enn meg. Jeg er i ferd med å implodere. Lenke til kommentar
mad_amd Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Ursa 23/03/2004 : 23:43 Jeg har nå trålet gjennom fem forskjellige DVD-programmer (blant andre MyDVD & DVD Architect) Prøv Adobe Encore dersom du har mulighet (og last ned og innstaller patchen som finnes på Adobe.com først som sist) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Alt ordner seg når DVD-spillerne begynner å støtte cracker formatet MPEG-4(DivX). Eller...gjør de det allerede kanskje? Lenke til kommentar
HEE Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 takker takker ! mange gode forslag her. skal teste ut det meste! Lenke til kommentar
gussen Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 NB. Det er ikke riktig at kvaliteten på filmen din blir dårligere med lengden på filmen, som det ble sagt i innlegget over. Blir ikke kvaliteten dårligere om du brenner feks. 38 timer med video? Nei, kvaliteten er som sagt ikke avhengig av lengden på filmen. Det er imidlertid riktig at hvis du ønsker å få plass til 38 timer med f.eks høykvalitets DVD-video MPEG-2 9000kbps så vil du ikke få plass til dette på en DVD-plate. Da må du redusere kvaliteten på filmen for å få plass. Det er imidlertid ikke noe problem å lage en 38 timers DVD-film som har like god kvalitet som en 20 minutters DVD film. Lenke til kommentar
gussen Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Alt ordner seg når DVD-spillerne begynner å støtte cracker formatet MPEG-4(DivX). Eller...gjør de det allerede kanskje? Sjekk ut KISS DVD Player Lenke til kommentar
kenneth74 Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 NB. Det er ikke riktig at kvaliteten på filmen din blir dårligere med lengden på filmen, som det ble sagt i innlegget over. Blir ikke kvaliteten dårligere om du brenner feks. 38 timer med video? Det er imidlertid ikke noe problem å lage en 38 timers DVD-film som har like god kvalitet som en 20 minutters DVD film. Det blir jo litt feil å si at kvalitet og spilletid ikke henger sammen. Du kan ikke lage 38 timer med DVD film i like god kvalitet som en 20 minutters DVD film, og SAMTIDIG få plass til dette på 1 DVD plate. Og det er nok det som er poenget Gussen. Nettopp derfor henger kvalitet og lengde veldig mye sammen. Så når du skriver: "Det er imidlertid ikke noe problem å lage en 38 timers DVD-film som har like god kvalitet som en 20 minutters DVD film." Da må jeg svare, JO DET ER ET PROBLEM, dersom du skal få alt inn på 1 stk. DVD plate som skal brennes. Dersom du kan velge antall DVD'er selv, så er det naturligvis ikke noe problem å få 38 timer med DVD inn på X antall DVD'er. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Jepp! Jo lengere film, jo lavere bitrate må man ha for å få plass på èn DVD plate. Lenke til kommentar
consilium Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Ja, hehe! Fikk meg et støkk der. Man må som regel inngå et kompromiss mellom audio og video (feks. ha DTS lyd eller bare kjøre mono, osv.) Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Det er VELDIG enkelt å lage en film til DVD med Nero Vision Express, Det man gjør er å legge til filmen i programmet, og så gjør den automatisk tiol en DVD..... så enkelt er det.... Lenke til kommentar
HEE Skrevet 27. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2004 Det er VELDIG enkelt å lage en film til DVD med Nero Vision Express, Det man gjør er å legge til filmen i programmet, og så gjør den automatisk tiol en DVD..... så enkelt er det.... nero Vision Express sa du? ligger dette i nero brennepakka? Eller er det addon? Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 mener det er i nero pakken Lenke til kommentar
tbend Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Må ha key til nero for å få fram codecen.... F** i sa*** før nokka dritt!!!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå