Gå til innhold

"Feilkobling" av kontakt på en vifte

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en diskusjon med en kamerat om hva som skjedde hvis + ble koblet på - og + på feks. en pc vifte. Vi kom frem til feks viften ville gått baklengs. Som gjøres i bla elektriske skrujern som går forlengs og baklengs?

Hva skjer hvis vi feks. gjør dette med en hårtørker?

Videre ville annen feilkobling der vi har - på jord bare føre med seg at viften ikke ville gå (- går til jord) vi ville fått jordingsfeil? Ville sikringer ha gått i pcen eller jordfeilbryteren i huset.?

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok en diode som sperrer slik at ikke viften vil virke hvis du kobler feil. men er ikke verre enn å bare prøve det da.. er nok ingen sikringer som går.. strømforsyningen slår seg av hvis det er noe galt.

Og en hårtørker går nå helst på vekselspenning da, og der er det ingen + eller -.

Lenke til kommentar

PCvifte går på likestrøm

Hårføner går på vekselstrøm

Ikke bland disse sammen.

En pcvifte som du bytter om + og - vil bare stå stille.det er oppgygningen på motoren i vifta som gjør det..

Det er ikke + og - på vekselstrøm.

Det var det jeg kunne om dette :D

TaZ

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, blandet likestrøm og vekselstrøm. Det er jo egentlig + - på vekselstrøm, det er bare at kablene veksler i mellom å være henholdsvis + og -, men dette visste vi.

Ville prøve det på en gammel maskin, men den hadde store plugger, med hunn eller hannkjønnsplugger med fire kontakter, så jeg fikk ikke teste det. Er det bare å stape selve kontaktene inni noen av disse hullene, i så tilfelle hvilken?

Har hørt at du kan pisse i sengen hvis du leker med fyrstikker, kan du gjøre dette med strøm også?

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...