Sigurd2 Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 (endret) Dersom du skal måle strømforbruket til led'ene, må du kutte en av ledningene, og koble multimeteret imellom (serie). Hovedkort || ||________ | ________Multimeter || || O diode Endret 24. mars 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 (endret) hmm... så det går ikke med: ------------------___________ ___________|__-------------| ______________diode-----multimeter -----------------|___________| her skal da de stripla linjene være usynlig Endret 24. mars 2004 av the coolkid Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 hmm... så det går ikke med: ------------------___________ ___________|__-------------| ______________diode-----multimeter -----------------|___________| her skal da de stripla linjene være usynlig Riktig for å måle spenning (paralell). Men dersom du da stiller multimeteret for å måle strøm, kortslutter du hovedkortet. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 nå er jeg ikke så inne på dette at jeg husker hva som er hva.. er det ikke volt som er strøm, mens ampere er spenning? det hørtes nå uansett tryggest ut å gjøre slik du sier, da jeg aldri har brukt et multimeter før.. Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 (endret) A (ampére) er strøm, mens V (volt) er spenning. Og takk skal du ha johanlo! Edit: Denne diodetesteren, hvordan ser den funksjonen ut? Kanskje jeg har det... På multimeteret mitt er det én funksjon jeg ikke vet hva er til, og som kan være diodetester for alt jeg vet: hFE Og ja, jeg har selvsagt kastet manualen for lenge siden, jeg var jo ung og dum. Endret 24. mars 2004 av PsychoPat Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Diode testeren ser ofte sånn: ---|>|--- ut. (det er ment å ligne på en diode i et kretsskjema) Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 når jeg sjekker sidene til clas ohlson, så står det noen spesifikasjoner på CALTEK Multimeter CM2701... men på CALTEK Multimeter CM1100 så finner jeg ingen ting om presisjonen eller hva det nå heter.. og hva betyr ±? Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 ± betyr + eller -. Altså f.eks. med en nøyaktighet på ± 10%. Et eksempel: 10 ± 10% = alt fra 9 til 11. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 A (ampére) er strøm, mens V (volt) er spenning. Og takk skal du ha johanlo! Edit: Denne diodetesteren, hvordan ser den funksjonen ut? Kanskje jeg har det... På multimeteret mitt er det én funksjon jeg ikke vet hva er til, og som kan være diodetester for alt jeg vet: hFE Og ja, jeg har selvsagt kastet manualen for lenge siden, jeg var jo ung og dum. hFE er strømforsterkningen til en bipolar transistor. Strømmen gjennom kollektor til emitter er hFE ganger større enn strømmen inn på basen. Denne testeren har typisk tre hull som er merket C, B og E. Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Takk igjen... Jeg fant i alle fall ut at jeg ikke kommer til å trenge hFE med det første. Jeg må nok studere litt mer først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå