Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ZoneAlarm og hacking?


Anbefalte innlegg

Etter å ha installert ZoneAlarm, får eg opp ein rar melding:

 

Protected

..blocked ... to your computer (ICMP Echo Reqest ('Ping')) from 192.168.1.34

 

Min data har 192.168.1.33 som er mottatt fra DHCP i ruteren. Den har DHCP-liste, og eg ser at den har tildelt min adresse til meg. Den har ikkje delt 192.168.1.34 til nokon (for den står ikkje i lista).

 

Likevel kommer det altså ping til meg, fra ...34??

 

Eg tar ping tilbake til ...34 og får svar.

 

Kan eg spora produsenten av mac-adressa?

 

Er det normalt å få ping fra LAN-adresser som ikkje er i bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Who is!

 

Har du prøv denne?

 

Kjører selv ZA pro. Selv om de viser hvor forespørselen kommer fra er det ikke sikkert at det er den opprinnelige adressen  :dontgetit:

Stemmer, men det rare her er jo at IP adressen svarer på Ping. Det vil si at enten har maskinen eller routeren hans 2 IP adresser.

 

Moderne bredbåndsroutere har forresten også anti-spoofing filter som ikke slipper inn pakker på Wan porten som har source adresse som ligger i IP rangen som brukes internt.

Lenke til kommentar

http://www.coffer.com/mac_find/ fant eg at

 

   MAC Address
  Prefix         Vendor
  0008A1       CNet Technology Inc.

 

Den andre maskina er ein server og den hadde to nettverkskort. Denne maskina var satt opp med fast IP, men ved ein feil hadde begge nettverkskorta blitt patcha inn mot switchen.

 

Det andre NIC'et i serveren (som eg trudde at ikkje var i bruk) har då fått tildelt ...34-adressa, utan at DHCP-serverens tabell (i ruteren) er blitt oppdatert. Den sjekker eg igjen no, og der står bare ein DHCP-tildelt adresse der; min datamaskin (med ...33)

 

Ganske underleg at DHCP-serveren ikkje fortalte heile sanninga då...

 

"Syndaren" blei i alle fall funne, for NIC2 i serveren er CNet-kortet! :-)

 

Takker for god hjelp!

Lenke til kommentar

FYI

 

Når eg tar

PING 192.168.1.34

..blir det ført opp ein ny rad i arp-tabellen. Denne kan eg lesa av med

ARP -A

Som seier kva MAC-adresse som er knytta mot kva IP. Dette var måten eg fann MAC-adressa til IP'en (bare den svara på ping'et mitt, så fann eg MAC-adressa).

 

Om du vi sletta ARP-tabellen før oppføringane time'er ut, kan du ta

ARP -D *

Lenke til kommentar

Det er merkelig hvor mange som plutselig "Blir hacka" etter å ha installert ZA eller lignende :lol:

 

Dere må da skjønne at det har med konfigurasjon å gjøre i 99% av tilfellene.

skal dere rapportere "inntrengeren" kan det hende dere rapporterer internett leverandøren deres - Å huff det kommer data inn fra internett leverandøren sin IP :D

Lenke til kommentar
Det er merkelig hvor mange som plutselig "Blir hacka" etter å ha installert ZA eller lignende :lol:

 

Dere må da skjønne at det har med konfigurasjon å gjøre i 99% av tilfellene.

skal dere rapportere "inntrengeren" kan det hende dere rapporterer internett leverandøren deres - Å huff det kommer data inn fra internett leverandøren sin IP :D

Men i mange tilfeller er det virkelige angrep..

 

Satt og lekte litt med ethereal forrige uke, så oppdaget jeg at noen prøvde å logge på som administrator på maskinen min..

 

Sporet opp ipadressen til en i Hong Kong.

 

La inn Zonealarm etter det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...