Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig med kompressor på VW Golf 1,6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iogmed at det er en golf fire, så er det vel 98-03 tenker jeg.

 

Uten at jeg har satt meg voldsomt inn i akkurat dette, vil jeg tro det er bedre å flytte over en 1.8T motor og få det godkjent. Golf 1.6 kom ikke orginalt med kompressor, så det skal litt til for å få det godkjent.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere her, tror jeg en ombygging til GTI (1.8T) er vesentlig lettere,

MEN om det er lønnsomt er noe helt annet. En ny motor koster sitt, man må ha nye bremser osv osv. Tror det er vesentlig lettere å prøve å få tak på en pent brukt GTI i stede.

 

 

Magnus

Lenke til kommentar

Den skal gi ganske mye luft, og under veldig høyt trykk. Trodde jeg ihvertfall da. (?)

 

Edit: Men én ting er sikkert: turbo/kompressorer går med et helt vanvittig turtall! Tror el-motorer vil slite litt pga. det.

 

Fra www.howstuffworks.com : "The turbine in the turbocharger spins at speeds of up to 150,000 rotations per minute (rpm)"

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

El-motoren trenger ikke å gå på samme turtall som turbo\kompressor(kan ha gir på el-motor), dessuten står det opptil 150.000rpm, ikke at den går på det konstant. Hvorfor brukes el-motor til å drive alt av kompressorer i industrien f.eks?

Lenke til kommentar
Tar ikke mye plass med en el-motor, og du trenger ikke enorme strømforbruk for å drive enn kompressor, tross alt bare snakk om å gi trykkluft til en bilmotor.

For å si det sånn. En rimlig standard greie er at en kompressor bruker ca 10% av motorens effekt. Til gjengjeld tilfører den jo 0-100% alt etter hvordan du stiller den inn.

Lenke til kommentar

Så hvis man monterer kompressor på en bil med ca. 100HK så vil kompressoren bruke ca. 10HK. Dvs. 7300kW. Hvis man da skulle hatt en el-motor så ville denne da trekt ca. 500 ampere (?). (Ved 14V spenning fra dynamo)

 

Tror en slik el-motor ville hatt litt størrelse ja. (Hvis jeg ikke sitter på totalt feil jorde og driter meg ut da.)

Lenke til kommentar

Fordi en støvsuger som brukt i eksemplet ikke komprimerer luften slik som en turbo/kompressor gjør. En industri-kompressor komprimerer luften i en tank, litt kjipt å måtte kjøre med tank i bagasjen da..

 

Her er noen kommentarer fra noen av de jeg kjenner som driver mest med trim.

 

"Om så den motoren skulle klare å drive turbinen fort nok og pushe på nok luft til å gi litt ladetrykk måtte den vært på iallefall 5kW...

har vanskelig for å tro at de ledningene der tåler 400ampere...

 

duger vel kanskje til litt effektøkning på lavt turtall, men er nok snakk om meget få prosent...

tviler på det gir overtrykk..."

 

"Blir vel nesten kun av å på siden det er 12v.Ikke vil den klare noe i nærheten av omdreinigenen på en vanilg turbo heller.Maks 4000rpm.Får kjøpe en omformer klemme inn et monster av en frekvensomformer en 230v motor å gi en 50000 rpm holder vel i 10 sek med litt belasting på akslen før det blir melt down."

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Fordi en støvsuger som brukt i eksemplet ikke komprimerer luften slik som en turbo/kompressor gjør. En industri-kompressor komprimerer luften i en tank, litt kjipt å måtte kjøre med tank i bagasjen da..

 

Her er noen kommentarer fra noen av de jeg kjenner som driver mest med trim.

 

"Om så den motoren skulle klare å drive turbinen fort nok og pushe på nok luft til å gi litt ladetrykk måtte den vært på iallefall 5kW...

har vanskelig for å tro at de ledningene der tåler 400ampere...

 

duger vel kanskje til litt effektøkning på lavt turtall, men er nok snakk om meget få prosent...

tviler på det gir overtrykk..."

 

"Blir vel nesten kun av å på siden det er 12v.Ikke vil den klare noe i nærheten av omdreinigenen på en vanilg turbo heller.Maks 4000rpm.Får kjøpe en omformer klemme inn et monster av en frekvensomformer en 230v motor å gi en 50000 rpm holder vel i 10 sek med litt belasting på akslen før det blir melt down."

 

Jævlig spess at bilprodusenter som AUDI og BMW har patenter på og utvikler eletriske turboer da,hvis det er så steike umulig i fysikkens verden?? Trur heller det er noe hakkane galt med fysikken deres jeg altså,for jeg tror nok BMW og AUDI kan ett og anna om bil og overladning i motsetning til dere "Alt er umulig hvis ikke du gjør som meg" forstå seg påere.. Snakk heller om ting dere har greie på,og vær åpen for ting dere ikke har greie på,så lærer dere noe nytt hver dag.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...