Gå til innhold

EU vil gi Microsoft 4.2 milliarder i bot

Anbefalte innlegg

Skal man gjøre noe som virkelig svir, så kan man kreve at de skal frigi DX-koden til Linux-folket.

Så du mener at Microsoft skal måtte gi bort noe de har brukt mange penger på å utvikle helt gratis?

Og er DX industristandard egentlig? Det er vel kun Windows som har DX støtte. Hva da om Microsoft velger å utvikle en arvtager til DX? Skal dem nektes dette? Skal de måtte slippe kildekoden til denne også?

Jeg mener at det trolig er den mest effektive måten å forsøke å oppheve monopolet til Microsoft på, fordi det er åpenbart at en bot på noen hundre millioner er en liten sak for MS. Spill er per dags dato det største gode argumentet for å holde seg til Windows for vanlige brukere. Kontorapplikasjoner finnes det hauger og lass av for Linux.

DirectX er noe som blir brukt til produksjonen av stort sett alle nyere spill, og er det som nye skjermkort baserer seg på. Å kan kalle det en industristandard er kanskje å ta hardt i, men at det er den dominerende teknologien brukt i spill-industrien er det ingen tvil om.

Jeg mener personlig at DirectX bør gå over fra å være en MS-standard til å bli en industristandard som "styres" av firmaer som MS, ATI, NVIDIA osv. Man kan naturlig nok se en del uheldige bieffekter siden dette er et MS-produkt i utgangspunktet, og det ikke er riktig at firmaer skal gi fra seg sin eiendom på denne måten. Jeg vil da argumentere for at MS har gjort DX til en dominerende teknologi gjennom missbruk av sin monopolsituasjon, som trolig er ulovlig, og at man i det minste bør bli tvunget til å lisensiere bort denne teknologien, fordi den utvilsomt er med på å hemme konkurranse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac OS X kan konkurrere med Windows - i brukervennlighet, sikkerhet, stablilitet og fleksibilitet. Det var ikke mye jeg ellers fikk ut av innlegget ditt, Sexion. Det er en ting du ikke forstår: Linux er ikke et operativsystem. Som en distribusjon blir det først et operativsystem. Distribusjonene er forskjellige i vanskelighetsgrad. For en liten oversikt over disse, oppsøk Linux-forumet.

Edit: Jeg er forøvrig veldig enig med DesertGlow.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Jeg snakket om distribusjonene da... Trenger ikke en teskje hele tiden gjør jeg det? Tror du skjønner hva jeg mente, selv om jeg innrømmer at jeg ikke vet veldig mye om Linux siden jeg ikke har noe behov for akkurat det...

Lenke til kommentar
Kanskje om 20 år har MS fått noen større konkurrenter...

Det er jo det det er snakk om; La mulighetene bli større for at andre aktører kan konkurrere på lik linje med microsoft. Om MS får fortsette som dette vil de sakte men sikkert spise seg inn i alle de software-nisjene som finnes på ms-plattformen. Jeg har ingen problemer med at Microsoft produserer en mediespiller, men den bør da konkurrere mest mulig på lik linje med alle andre... La folk selv få velge hvilken mediespiller de vil ha på MS-plattformen når du kjøper en ny PC. Som sagt vil forbrukerne tjene på konkutrranse, og man bør være ekstra streng mot selskaper som har en slik posisjon MS har.

Ja, "dumme" folk, eller folk som ikke kan noen ting om data tar det de får med dataen og vet ikke at det finnes andre ting. Det er vel bare deres egen feil.
Hva så? Deres feil; Microsoft sin fortjeneste
Det er da dumt at Linux ikke er så brukervennlig som Windows da... hm?

Overser dere dette faktaet, eller?

Hvordan kom linux inn i bildet her? Er alle som sier noe stygt om MS automatisk linux-brukere? Hva med å holde seg on-topic?
Lenke til kommentar

Hva har dette med saken å gjøre?

Du påpekte at det ikke var enkelt å avinstallere Internet Explorer. Jeg påpeker at det ikke er noe enklere på Linux. For noen brukere vil alt på PC være vanskelig. Microsoft har gjort det så enkelt som det kan få blitt nå. Hva mer skal vi kreve?

Du går temmelig primitivt til angrep på noe annet, uten å sette deg helt inn i realiteten. Microsoft har makt. Microsoft har penger. Microsoft har monopol. Kritiske spørsmål må kunne reises mot et monopol.

Selvsagt skal man være kritiske, har ikke sagt noe annet.

Mac OS X kan konkurrere med Windows

Max OS X finnes ikke til PC engang. Mao totalt uinteressant. Apple er forøvrig et værre monopol enn MS.

Det er jo det det er snakk om; La mulighetene bli større for at andre aktører kan konkurrere på lik linje med microsoft. Om MS får fortsette som dette vil de sakte men sikkert spise seg inn i alle de software-nisjene som finnes på ms-plattformen. Jeg har ingen problemer med at Microsoft produserer en mediespiller, men den bør da konkurrere mest mulig på lik linje med alle andre... La folk selv få velge hvilken mediespiller de vil ha på MS-plattformen når du kjøper en ny PC

Du kan jo fritt velge. Det er ingen sperrer i Windows som hindrer deg å installere en annen mediespiller om du ønsker det. Skal Microsoft tvinges til å legge ved alle mediespillere som finnes på CDen?

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar
Du kan jo fritt velge. Det er ingen sperrer i Windows som hindrer deg å installere en annen mediespiller om du ønsker det. Skal Microsoft tvinges til å legge ved alle mediespillere som finnes på CDen?

For n-te gang; folk flest bruker det som kommer med PCen, og vil aldri installere noe annet. Deres tap, ja, microsoft sin fortjeneste, så absolutt. skjønner ikke folk at dette er et gigantisk konkurransefortrinn i forhold til resten?

Det du foreslår er faktisk det Microsoft foreslår i forliket, btw.

Lenke til kommentar
Men du kan da ikke laste Microsoft fordi "folk flest" ikke klarer å installere programvare.
Er det bedre å laste alle andre firmaer? Det er snakk om å gi et likt utgangspunkt for programvaretilbydere. En bedre måte å se det på er at nå laster man andre programvaretilbydere fordi de ikke stiller med samme utgangspunkt som Microsoft.

Alternativet er at Microsoft sakte men sikkert spiser seg inn og blir dominerende i flere og flere applikasjonsmarked, noe de har ressursene til om de vil. Det som er på spill her er windows sin fremtid som en levedyktig utviklingsplattform for flere enn microsoft.

Lenke til kommentar

Update: Regulators hit the software giant with a fine of $613 million for violating European Union antitrust law and also order the unbundling of Media Player software from Windows.

Mer kan leses her

Kommisjonens innstilling kan leses på EUs presseportal

Merk dere hva rapporten avslutter med:

(5) Microsofts operating systems equip more than 95% of the worlds personal computers.

(6) The European Union plus Norway, Iceland and Liechtenstein. :thumbup:

Godt å få med Norge, i det gode selskap sammen med et land vi liker å sammenlikne oss med, Liechtenstein.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Update: Regulators hit the software giant with a fine of $613 million for violating European Union antitrust law and also order the unbundling of Media Player software from Windows.

Mer kan leses her

(5) Microsofts operating systems equip more than 95% of the worlds personal computers.

Godt å få med Norge, i det gode selskap sammen med et land vi liker å sammenlikne oss med, Liechtenstein.

Hørte noen rykter om at MS kommer til å anke dette, noe som vil utsette hele saken med 2-4 år... Når ankeprosesser tar så lang tid, da blir det ganske dumt.

Lenke til kommentar

Mer kan leses her

Hørte noen rykter om at MS kommer til å anke dette, noe som vil utsette hele saken med 2-4 år... Når ankeprosesser tar så lang tid, da blir det ganske dumt.

Kan man si. Og innen den tid er nok Longhorn på markedet, og ingen kan si med sikkerhet hvilke trekk Microsoft vil bygger under huden på den - i tillegg til Palladium.

Lenke til kommentar

Ser heller ikke noe stort problem i at microsoft bundler programvare med windows. De fleste klarer fint å innstalere andre ting hvis det er ønskelig. For folk som har liten peiling på data, og som bare kjøper en ferdigpc fra elkjøp, er det fint at det finnes noe grunnleggende programvare. Og om man skulle krysse av hva slags nettleser, mediespiller, bildetitteprogram osv som skulle følge med pc'n, ville det bare ført til dyrere pc'er. Det burde bli enklere å avinnstalere programmene, men synes ikke det er noe stort problem. De tar ikke veldig stor plass, og man kan gjemme de ganske godt bort om ønskelig.

Lenke til kommentar

mange som har kommentert at det burde være den enkelte levrandør av datamaskinen sitt valg hvilken programvare som skal følge med.

Det er greit at det følger med enkell programvare for å gjøre ting i Windows, men etterhvert er dette blitt ganske så omfattende.

Det beste hadde vært om det lå med et enkelt program for hvert felt, også kunne brukeren selv/produsenten av datamaskinen velge programmene, og de burde vært ekstremt lette å fjerne.

Lenke til kommentar
Ser heller ikke noe stort problem i at microsoft bundler programvare med windows. De fleste klarer fint å innstalere andre ting hvis det er ønskelig. For folk som har liten peiling på data, og som bare kjøper en ferdigpc fra elkjøp, er det fint at det finnes noe grunnleggende programvare. Og om man skulle krysse av hva slags nettleser, mediespiller, bildetitteprogram osv som skulle følge med pc'n, ville det bare ført til dyrere pc'er. Det burde bli enklere å avinnstalere programmene, men synes ikke det er noe stort problem. De tar ikke veldig stor plass, og man kan gjemme de ganske godt bort om ønskelig.

Problemet er at når Microsoft bundler sin software med OS-et, så skaper de en skjev konkurransesituasjon. Det hjelper ikke at andre programmer er 100 ganger så gode, når man likevel får med noe som fungerer med Windows. Da hindrer man i praksis konkurranse, og det er det EU prøver å hindre, og som USJD forsøkte å stoppe, men gav etter fordi de fikk litt gratis software.

Lenke til kommentar

Problemet er at når Microsoft bundler sin software med OS-et, så skaper de en skjev konkurransesituasjon. Det hjelper ikke at andre programmer er 100 ganger så gode, når man likevel får med noe som fungerer med Windows. Da hindrer man i praksis konkurranse, og det er det EU prøver å hindre, og som USJD forsøkte å stoppe, men gav etter fordi de fikk litt gratis software.

Nettopp! Dette må jeg si meg helt enig i. Det EU prøver er helt korrekt gjengitt å åpne for konkurranse i en nå relativt homogen sone. Internet Explorer er fundamentert i Windows.

Ta en titt på Mac OS X, hvor nettleseren og andre porgrammer ikke er fundamentert i selve operativsystemet, men kjører parallelt. Ingen skal heller beskylde Mac OS for ikke å være brukervennlig. De åpner lett for konkurranse. Safari, Internet Explorer, Mozilla, Opera, Netscape eller OmniWeb - hva man måtte ønske er mulig.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Joda, er seff enig i at det skaper en skjev fordeling og urettferdighet. Men slik jeg ser det er det bare to alternativer:

1. Bare os, dvs alle programmer som wmp, IE, paint, movie maker osv utgår. Alt dette må brukeren innstalere selv. Og da kan brukeren selv velge de programmene som passer best.

Ulempe: Stakkarene som ikke har god peiling på pc, får ikke lenger en fult brukbar pc out of the box, men må selv innstalere alt. For noen kan dette være svært vanskelig.

2. Selgerene spør kunden hva slags programmvare kunden ønsker, og kan foreslå hvis kunden ikke kan noe særlig. Dette gjør at alle kan velge fritt hva slags mediaspiller, nettleser osv man vil ha, og gjør ting også lett for folk uten peiling ved at man kan få anbefalt ting.

Ulempe: Pc'er vil bli dyrere siden selgeren må skreddersy all programvare. Noe som tar tid.

Mulig jeg har glemt noe, men kommer ikke på flere alternativer.

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Ta en titt på Mac OS X, hvor nettleseren og andre porgrammer ikke er fundamentert i selve operativsystemet, men kjører parallelt.

Tar en titt på Mac OS X og forundrer meg litt over hvorfor du trekker fram det. Mac OS X kjører kun på sær hardware som du MÅ kjøpe fra Apple. Maskinene koster helt utrolig mye og OSet har utrolig mye mer software bundla. Mangler vel bare Photoshop så har du alt du trenger. Gjør jo ikke Apple noe at du kan velge bort Safari som browser, du har jo allerede betalt svindyrt for den når du kjøpte Mac'en. Mac/Apple er stjerneeksempelet på hvordan det IKKE skal være. Sånn hadde vi det på 80 tallet og jeg vil ikke tilbake hvertfall.

Ser ikke helt hva det at programmet er halvveis interegrert i OS gjør at det ikke går ann å bruke alternative programmer. Ja, du må installere det, men so what?

Lenke til kommentar

At IE er de facto standard er en ett resultat av at MS misbrukte sin monopollignende kontroll over OS markedet.

At MSN er de facto standard er ett resultat av det samme.

At wmv er mest brukt for Web-TV er ett resultat av at IE og WMP er noe "alle" har og at programmene er integrert i hverandre og i Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...