Gå til innhold

EU vil gi Microsoft 4.2 milliarder i bot

Anbefalte innlegg

EU-kommisjonen ønsker i disse dager å foreslå en bot på 4.2 milliarder NOK til giganten Microsoft, for misbruk av markedsposisjon til å hemme konkurranse, blant annet på multimedia- og internettfronten.

EU har tidligere vært svært på offensiven mot Microsoft i forhold til patenter, Windows Media Player og Internet Explorer, som for vanlige brukere er blitt en standard, som de er blitt påtvunget gjennom Microsoft-produkter.

Selvom det er hevdet at Microsoft vil anke dommen, sammenligner analytikerne likevel rekordsummen med en fartsbot, og viser til Microsofts kontantbeholdning er på over 360 milliarder kroner.

Saken kan følges her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Teit å gi dem bot. Har de monopol så har de monopol, men det er vel fordi folk får det de trenger..

Folk vet ikke helt hva de trenger før de har det eller hvertfall vet om det.

For min del kunne godt Microsoft blitt dømt til å tilrettelegge for rettferdig konkuranse.

Lenke til kommentar
For min del kunne godt Microsoft blitt dømt til å tilrettelegge for rettferdig konkuranse.

Det vil man ikke kunne gjennomføre i praksis. Det man kan gjøre er å hindre firmaer i å nekte enkelte firmaer å ha enerett til industristandarder. Jeg har sagt dette mange ganger før, og jeg sier det igjen: I det øyeblikket spill fungerer like godt på Linux som på Windows, så vil andelen Linux-brukere eksplodere, fordi spill er i dag den eneste virkelig store grunnen til at ungdom velger Windows framfor Linux. DirectX har blitt standarden i markedet, og den fungerer kun på Windows (i utstragt grad i alle fall).

Lenke til kommentar
Skal man gjøre noe som virkelig svir, så kan man kreve at de skal frigi DX-koden til Linux-folket.

Så du mener at Microsoft skal måtte gi bort noe de har brukt mange penger på å utvikle helt gratis?

Og er DX industristandard egentlig? Det er vel kun Windows som har DX støtte. Hva da om Microsoft velger å utvikle en arvtager til DX? Skal dem nektes dette? Skal de måtte slippe kildekoden til denne også?

Lenke til kommentar
Så du mener at Microsoft skal måtte gi bort noe de har brukt mange penger på å utvikle helt gratis?

Hvordan går det seg til? DirectX er definitvt ikke gratis. Du må eie en Windows-lisens for å kunne bruke det. Det er ikke snakk om noen snillhetsfaktor her.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Fremdeles synes jeg dette er forbausende teit.

Ingen i hele verden er "tvunget" til å bruke noen av Microsoft sine programmer, for noe tull. Jeg ville ikke bruke MSN, så jeg avskaffa det og installerte Trillian... Bare et eksempel.

Hvorfor skulle MS gi vekk koden til DX? Kan ikke Linux folka utvikle noe lignende selv?

Bot til MS... haha, et piss i havet.

Lenke til kommentar

Det er mulig du er opplyst på de fleste områder, Seixon, men her er du totalt på jordet. Selvfølgelig er man bundet til Microsoft i disse dager. Du installerte Trillian sa du? Gratulerer! Poenget er at Microsoft prøvde å stenge ut slike som deg, som gikk bort fra Messenger i oktober måned i fjor. Stegningen var ikke vellykket særlig lenge, men bare å forsøke sier sitt.

Microsoft har mange fordeler. En av dem, er å ha et svært godt forhold til hardware-produsenter. Hvorfor? Fordi de har pengene, og fordi Microsoft er enerådende. DirectX støtter derfor en rekke teknologier, som enda ikke er å finne i standarder som OpenGL, som er vanlig på Linux-plattformen (i Windows og, forøvrig).

Vet du hva de vil si å forsøke å klone en teknologi? Det burde ikke være nødvendig. Hadde du engang forsøkt deg på Linux, ville du sett hvilken fantastisk utvikling dette miljøet har ført, selv med massive angrep fra feige Microsoft - som fra sin overdådige posisjon, sikrer monopolet sitt gjennom propaganda og utestegning av alternativer til deres system.

Uansett hva det fører frem til - EU gjør rett i å sette et søkelys på denne giganten. Hadde ingen gjort det, ville vi blitt skuespillere til noe svært ødeleggende for dataindustrien. Nemlig det å hindre vanlige folk å delta.

Lenke til kommentar
Fremdeles synes jeg dette er forbausende teit.

Ingen i hele verden er "tvunget" til å bruke noen av Microsoft sine programmer, for noe tull. Jeg ville ikke bruke MSN, så jeg avskaffa det og installerte Trillian... Bare et eksempel.

Så du tror ikke at MS kan ha et konkurransefortrinn av å ha windows media bundlet sammen med windows? *Newsflash* 90 % av PC-brukerne vet ikke at det er noe som heter windows media en gang, de bare vet at når de trykker på en film de har på skrivebordet så begynner den å spille i et vindu på maskinen deres.

Dette utspillet er ment å skape like vilkår for aktørene som lager denne typen software. Microsoft vil tape på det, men forbrukerne vil vinne på det. Om ikke annet så vil microsoft legge enda mer innsats i å lage en god mediespiller.

Lenke til kommentar

Hehe, et morsomt eksempel, ibrotha. Min lillesøster forsøkte seg på et ikke-Windows-system. Nettleseren lå på skrivebordet. Hun fant den ikke. Det stod, "Web Browser". "Hvor er Internet Explorer?", fikk jeg spørsmål om.

Internett er et program som Microsoft lagde i 1995. :yes:

Lenke til kommentar
Så det skal ikke være lov å bundle software med OS?

Selvføglelig skal det være lov. Poenget er å ikke hindre deg i å installere et alternativ. Å bli kvitt MSN Messenger, og Internet Explorer - er ingen lett oppgave for en nybegynner. Dette skal være like lett for alle. Microsoft utnytter seg rått av de med mindre kunnskaper.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Så det skal ikke være lov å bundle software med OS?

Poenget er å legge forholdene til rette for konkurranse. Slik jeg har forstått det vil det være opp til PC-produsenter/kjøper å preinstallere ønsket mediaspiller på maskiner som blir solgt.

Lenke til kommentar

Skal sies at det pokker ikke er lett å avinstallere en browser i Linux for en nybegynner heller.

Men windows har jo fått "set program access and default" som vel gjør det så enkelt som mulig å bli kvitt IE og MSN. Personlig så gjør jeg ikke noe annet enn å installere ICQ og Opera. Så å bruke alternativene er enkelt

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar
Skal sies at det pokker ikke er lett å avinstallere en browser i Linux for en nybegynner heller.

Hva har dette med saken å gjøre?

Ingen selskap styrer direkte utviklingen på Linux. Det du får servert der, er et resultat av samarbeid. Ting vil bli lettere med tiden.

Du går temmelig primitivt til angrep på noe annet, uten å sette deg helt inn i realiteten. Microsoft har makt. Microsoft har penger. Microsoft har monopol. Kritiske spørsmål må kunne reises mot et monopol.

Linux har spede 1.5 % av brukermassen, Microsoft har 97%.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Det er da dumt at Linux ikke er så brukervennlig som Windows da... hm?

Overser dere dette faktaet, eller?

Ja, "dumme" folk, eller folk som ikke kan noen ting om data tar det de får med dataen og vet ikke at det finnes andre ting. Det er vel bare deres egen feil.

Man trenger da ikke avinstallere IE og slikt for å kunne bruke annet software...!

Det er kanskje litt urettferdig at MS er i den posisjonen de er i nå, men sånn er det bare. De kan nå ikke noe for at det ikke var mange andre operativsystem å velge mellom! Det var jo Apple... vi ser jo hvordan det gikk...

Kanskje det er bare på tide å innrømme at MS produkter er ganske bra? Kanskje det er derfor folk ikke gidder/ønsker andre?

Skulle gjerne gått tilbake i tid og oppfunnet et annet operativsystem som kunne konkurrere med Windows nå for å gjøre det mer rettferdig, men desverre går dette ikke...

Kanskje om 20 år har MS fått noen større konkurrenter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...