Gå til innhold

Slangedimensjoner - 1/2" vs 3/8"


cc

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne ha litt info og tanker om hva som er fordelaktig å satse på - 1/2" ID eller 3/8" ID?

 

Jeg klarer ikke helt sette meg inn i den teoretiske tankegangen angående dette. 1/2 tomms slanger vil gi mer vann og mindre motstand, altså bedre kjøling, eller er det feil? Hvis det stemmer, hvorfor er det ikke mer vanlig med 1/2" i ferdige sett?

 

Jeg tenker å kjøpe en Eheim 1046/48 eller kanskje en liten Hydor (er de mer stillegående, eller bare noe jeg har fått for meg?) Leveres disse med 1/2" uttak? (Kommer ikke inn på Microplex her nå :dontgetit: ) Og hvis uttakene er mindre, hvordan fikser jeg det? En form for adapter rett på pumpeuttaket? En tynnere slange helt frem til første blokka eller skillepunktet?

 

Har også tenkt å kjøpe Helisteel slangen fra Tess som ble anbefalt i en annen tråd her, og da kjøper jeg vel nipler sammen med den. Standard nipler, er de i kobber? HAdde vært greit å bare ha kobber å jobbe med.

 

Jeg skal ha en Y-splitt, som deler til 2 slanger, og så en Y til for å få det sammen til 1 slange igjen - bør de to paralelle da være 3/8"? Kommer an på pumpa kanskje? Illustrasjon: http://www.pegs.no/div/hddwc/multidisk_splittt.jpg

 

Er det viktig å bruk gjengetape/stri osv når man skrur i egne nipler i f.eks. egenlaget blokk? Er det annet man kan bruke? Lurer på litt sånne generelle ting om vannkjølingsoppsett som ikke har vært så greit å finne ut av..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal prøve å svare så godt jeg kan.

 

1/2 egner seg kun i spessielle tilfeller. de fleste klarer seg meg 3/8.

 

poenget med vannkjøling er at varmen blir overført til vannet. så hvis du har for mye flow så kan det minske ytelsen på systemet..

 

varmer du opp slangene med en lighter eller.no så går de fleste 3/8 slanger over 1/2 nipler

 

tror de fleste pumpene har 1/2

 

nipler er enten av messing eller plast

 

 

hvis du har gjenge verktøy og gjenger opp der du skal ha nipler må du bruke gjenge teip. hvis ikke lager du bare et hull som er stort nok til niplen og tar no kraftig lim (araldit) å limer den fast nedi der..

 

de paralelle kan være 3/8 uannsett om du satser på et 1/2 eller 3/8 system. siden vannmenged deler seg i 2 der uannsett..

Lenke til kommentar

Eg jekk fra 3/8" til ½" slange og tjente faktisk rundt 10 grader på det i et peltier system.

Des mer flow des bedre...

Der det streiker er radiatorens evnte til å kjøle ned vannet dersom vannmengden/flowen blir for stor.

Jeg skiftet til radiator med større nippler og opplevde en stigning på et par grader i systemet.

Min extreem kjappe teori sier da at vannet beveger seg litt for fort i litt for stor mengde gjennom radiatoren slik at det ikke blir skikkelig kjølt.

 

Her er det selvfølgelig snakk om at du faktisk har krefter til å skyve mer vann i et bra tempo (bruker 2 stk hydor pumper i serie)

 

Eneste som ødelegger overføringa fra kjøleblokka til vann er luftbobbler i kjøleblokka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...