kinemiri Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Hei, jeg skal bygge min første PC og har derfor endel spørsmål om PC komponenter, som jeg håper noen her kan hjelpe meg med. Hovedkort: Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg ASUS A7N8X Deluxe (Ultra 400), men jeg lurer på om det er nødvendig å kjøpe et så dyrt kort. Har sett på noen billigere Asus A7N8X og Asus A7N8X-X. Hva er forskjellen på disse 3? Har også sett på noen ennå billigere kort som FIC KT-600 Pro og Asus A7V600. Jeg ser at hovedforskjellen her er kanskje at de dyrere kortene har briksett nForce2 Ultra 400, mens de to billige har KT-600. Hva er egentlig forskjellen på dette? Hvilket kort anbefales (gidder du å sette opp en prioritert rekkefølge)? CPU: Her har jeg bestemt meg ganske sikkert for AMD Athlon XP 2800+ 2.075GHz, Socket A. Men her har jeg sett noen forskjell på hastighet, noen steder står det 2.083GHz. I tilegg er det stikkord som BOXED, OEM, BULK som jeg ikke vet hva betyr. Jeg er også usikker på når det følger med CPU vifte. Jeg tror ikke det er med vifte på CPU'en nevnt over, og lurer derfor på om du har en vifte å anbefale. Har selv tenkt på denne: - GlacialTech Diamond 2100 vifte Socket A - Inntil XP3200, 20-30dB, temp kontroll Må jeg ordne med driver hvis jeg kjøper en CPU merket BULK? Hvordan? RAM: Her har jeg tenkt å kjøpe 2xTwinMOS 256MB DDR PC3200 - 184pins, 400MHz, CL2.5, 16Mx16/8 Kabinett: Dette synes jeg også var litt vanskelig. Jeg tror det er nok med midi (300w). Utseende spiller ingen rolle, og det burde ikke være så dyrt. Har tenkt på en av disse: - AOpen H600A SuperMidi Tower kabinett GRÅ - ATX/Micro-ATX, 300W power - Chieftec Dragon Midi Tower kabinett GRÅ - ATX, 300W power Hvilken av disse vil du anbefale, eller vet du om noen bedre i samme prisklasse. På forhånd takk! Mvh kinemiri Endret 24. mars 2004 av kinemiri Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Hei, jeg skal bygge min første PC og har derfor endel spørsmål om PC komponenter, som jeg håper noen her kan hjelpe meg med. Hovedkort: Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg ASUS A7N8X Deluxe (Ultra 400), men jeg lurer på om det er nødvendig å kjøpe et så dyrt kort. Har sett på noen billigere Asus A7N8X og Asus A7N8X-X. Hva er forskjellen på disse 3? Har også sett på noen ennå billigere kort som FIC KT-600 Pro og Asus A7V600. Jeg ser at hovedforskjellen her er kanskje at de dyrere kortene har briksett nForce2 Ultra 400, mens de to billige har KT-600. Hva er egentlig forskjellen på dette? Hvilket kort anbefales (gidder du å sette opp en prioritert rekkefølge)? http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=146173 Kort sagt kommer prisforskjellen av forskjellig brikkesett og features. Personlig ville jeg gått for et hovedkort med støtte for sata-harddisker, og, ettersom jeg ikke liker VIA noe særlig, et kort med nforce2-400 -chipset. CPU:Her har jeg bestemt meg ganske sikkert for AMD Athlon XP 2800+ 2.075GHz, Socket A. Men her har jeg sett noen forskjell på hastighet, noen steder står det 2.083GHz. I tilegg er det stikkord som BOXED, OEM, BULK som jeg ikke vet hva betyr. Jeg er også usikker på når det følger med CPU vifte. Jeg tror ikke det er med vifte på CPU'en nevnt over, og lurer derfor på om du har en vifte å anbefale. Har selv tenkt på denne: - GlacialTech Diamond 2100 vifte Socket A - Inntil XP3200, 20-30dB, temp kontroll Boxed = med vifte, OEM og bulk er det samme tror jeg, og betyr vel bare at den kommer uten vifte. RAM:Her har jeg tenkt å kjøpe 2xTwinMOS 256MB DDR PC3200 - 184pins, 400MHz, CL2.5, 16Mx16/8 Tjah.. Virker sikkert? Kabinett:Dette synes jeg også var litt vanskelig. Jeg tror det er nok med midi (300w). Utseende spiller ingen rolle, og det burde ikke være så dyrt. Har tenkt på en av disse: - AOpen H600A SuperMidi Tower kabinett GRÅ - ATX/Micro-ATX, 300W power - Chieftec Dragon Midi Tower kabinett GRÅ - ATX, 300W power Hvilken av disse vil du anbefale, eller vet du om noen bedre i samme prisklasse. Hva med dette fra ps? Er veldig lite, bare 350 x 200 x 440, og ser ikke så verst ut imo. Med et såpass lite kabinett er luftgjennomstrømningen nødt til å bli god, så man trenger ikke ekstra strøm for å drive en haug med kabinettvifter heller. Må bare le av tullingene som kjøper 40-kg ultra-maxi-tower med 1000W strømforsyning og ti kabinettvifter. Lenke til kommentar
kinemiri Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Tusen takk for grundig svar. All ny informasjon setter jeg stor pris på. Mvh kinemiri Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 nForce2 og VIA er to forskjellige produsenter av hovedkort, jeg ville valgt nForce sine. TwinMOS rammen du har valgt er bra, men jeg ville ha valgt 512mb isteden for 256mb. Bruker selv TwinMOS og er stor fornøyd. Siden du ikke skal overklokke ville jeg ha kjøpt CPU boxed(med vifte). Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Tror jeg ville valgt 1stk 512Mb brikke i stedet for 2x256Mb. Lettere å oppgradere til 1Gb senere. *Edit* Tror jeg ville valgt et Chieftech kabinett med 360W PSU, synes 300W blir litt snaut Endret 23. mars 2004 av C4STOR Lenke til kommentar
kinemiri Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Mange takk fo svar C4STOR og John Kåre. Hvis jeg skal overklokke og kjøper en BULK CPU, hvilke vifter er å anbefale (ikke av de dyreste)? Når det gjelder RAM så har jeg lest dette på hardware.no: "For Socket A er det nForce2-baserte hovedkort som gjelder. Disse kortene har doble minnekanaler og derfor bør minnemoduler installeres parvis." Hvordan er det da å innstallere et 256 minne og et 512 minne? kinemiri Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Det begynner faktisk å bli litt knapt med 512MB RAM nå til dags, spesielt til spilling, så jeg ville enten kjøpt 2x512 (samme brikker som du forslo bare litt større) eller kjøpt 512MB nå og oppgradert litt senere hvis du ikke vil bruke så mye penger på en gang Lykke til Lenke til kommentar
kinemiri Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Igjen tusen takk for svar. Da blir det nok til at jeg kjøper en 512MB-brikke nå. Da er jeg snart klar til å bestille... jeg bare lurer på om noen kan forklare meg forskjellen på kjøler og vifte. Må jeg kjøpe begge deler, eller følger det med kjøler til viften (eller omvendt) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Igjen tusen takk for svar. Da blir det nok til at jeg kjøper en 512MB-brikke nå. Da er jeg snart klar til å bestille... jeg bare lurer på om noen kan forklare meg forskjellen på kjøler og vifte. Må jeg kjøpe begge deler, eller følger det med kjøler til viften (eller omvendt) Kjøleren er en kjøleribbe (en sånn taggete metallklump) med en vifte oppå. Kjøleribbe er en slik taggete metallklump som du setter oppå CPU'en Vifte er en slik runding med blader på som du monterer oppå kjøleribben. Hvis du kjøper BOXED kommer det en kjøler m/ vifte oppå. Hvis du kjøper GalcialTech'en kommer det jammen meg en kjøler m/ vifte på der også Lykke til Endret 23. mars 2004 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
kinemiri Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 Hei igjen og takk for all hjelpen. Idag har jeg endelig bestilt de komponentene jeg ønsket, men jeg har fortsatt et spørsmål. Jeg kjøpte nemlig en AMD Athlon XP 2800+ (barton) CPU merket BULK, og lurer da på om jeg trenger en driver. Hvis jeg trenger en driver har jeg disse spørsmålene: - Er driver i dette tilfelle SW til CPU'en? - Hvor kan jeg finne en driver? - Hva slags type driver må jeg se etter? Håper noen kan hjelpe meg kinemiri Lenke til kommentar
shabador Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 CPU i seg selv har egentlig ingen behov for ekstra drivere. Det er chipsettet på hovedkortet som trenger drivere. Men alle driverene du har behov for følger med hovedkortet på en cd. Dersom du vil kan du jo selvsagt finne en nyere driver. nForce brikkesettene finner du de nyeste driverene til her: http://www.nvidia.com/object/nforce_udp_winxp_3.13 (Nå har jeg tatt utgangspunkt i att du kommer til å kjøre Windows XP) Jeg vet ikke hvilket skjermkort du har, men driverene til ATI Radeon kort finner du her: ATI Og for Nvidia Geforce kort finner du driverene her: Nvidia Lenke til kommentar
kinemiri Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 Takk for hurtig svar Ja, jeg skal kjøre Windows XP. Kortet jeg har kjøpt er Asus A7N8X Deluxe. Det var butikken (mpx.no) som sa at jeg trengte en driver når jeg kjøpte CPU'en (nevnt over) merket BULK. Etter hva du har skrevet så forstår jeg det som at jeg vil finne aktuell driver på cd medsendt hovedkortet?! Vet du hvilken? Mvh kinemiri Lenke til kommentar
shabador Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Jeg skjønner ikke helt hva mpx.no har siktet til når de sa det... Etter du har installert windows, så skal alt (i de fleste tilfeller) fungere fint. Men... For å få optimal ytelse så må man installere drivere til hovedkort. Det er de man finner på en cd som følger med i esken du får hovedkortet i. Driverene heter noe omkring nforce-drivers, eller nforce-unified-drivers, chipset-drivers, eller lignende. Men det er som oftest best å laste ned de nyeste driverene. De finner du ved å følge den linken jeg henviste til i den første posten min. Må uansett ønske deg velkommen til vårt koselige, og ikke lenger så lille, forum, og håper att alt kommer til å gå i boks når du får komponentene. Dersom noe skulle gå i stå, så er det bare å ta en kikk innom her igjen, så får du garantert hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå