Gå til innhold

Jording av trekabbis

Anbefalte innlegg

Det er en egen leder fra stikkontakt som er jord. I AT-PSU'er er den en egen, grønn kabel som er jord, og kobles vanligvis på kabinettet. Når du ikke har et kabinett som leder strøm, må alle ting som må jordes, kobles til denne. I en ATX-PSU må du antageligvis åpne PSU for å få tilgang til jordingsledningen, evt. er jord en egen leder i ATX-kontakten. Er ikke helt sikker på dette, men jeg vet ihvertfall at feil på jord gjør veldig vondt, spesielt siden du kan få støt selv etter maskinen er av.

Stemmer dette? - Så siden jeg holder på med et kabinett som er i tre, så må jeg skru opp psu, finne jord der, strekke en ledning fra det punktet til hjulene eller evt. bakken?

Noen som har en guide med bilder av hva jeg ser etter inne i psu da? (Har Chill Innovation 350W)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heh, i de fleste Norges hjem tipper jeg det jorda støpselet til pc'n blir puttet i en ujorda stikkontakt. Pc'n min har aldri vært jorda, har heller aldri fått noen karameller.

ikke min heller, bortsett fra når jeg er på lan.

men for å jorde alle tingene så trenger du bare å ha en ledning til psu "kabinettet" fra alle de tingene du skal jorde.

tror faktisk at jordingen i psuen min går rett i stålet til psuen, og videre til kabinettet.

Lenke til kommentar

Hadde en gang en ujordet maskin i et trekabinett stående her, og jeg fikk støt hver eneste gang jeg tok i en HD, CD-drev eller lignende. Det rare var at jeg fikk støt også lenge etter maskinen var skrudd av.

En ATX-PSU er antageligvis jordet i PSU-"kabinettet", ja, men en AT-PSU (den jeg brukte) uten kabinettet sitt måtte jordes på en ledning som gikk fra PSU til kabinett.

Lenke til kommentar
man mååå ikke jorde.... men det er fryktelig kjedelig hvis det en dag blir tordenvær...

Så du tror jording hjelper mot tordenvær?! Tro om igjen....

vist f**n gjør det det.... slo ned uttafor og den ene pcn med gammel ujorda psu gikk til h****te mens den nyere pcn med jorda psu overlevde uten skader!!! og det er ikke overspenningsvern på psun heller

Lenke til kommentar
vist f**n gjør det det.... slo ned uttafor og den ene pcn med gammel ujorda psu gikk til h****te mens den nyere pcn med jorda psu overlevde uten skader!!! og det er ikke overspenningsvern på psun heller

Jording er INGEN garanti for at en PC vil overleve et lynnedslag.

Lenke til kommentar

seff.... men det minsker sjansene en god del!!!

Lenke til kommentar

seff.... men det minsker sjansene en god del!!!

Dette må du forklare....

Jording er bare bra hvis man får jordingsproblemer i pc'n, altså statisk elektrisitet (forårsaket av risting) eller av strømlekkasjer (forårsaket av dårlig utført elektrisk arbeide). Skal love deg, jording hjelper ikke mot lyn!

Lenke til kommentar
Jording er absolutt ingen garanti ved lynnedslag. Funksjonen til jording i et elektrisk system er å lede bort strøm minste motstands vei ved f.eks. en kortsluttning. Hvis man i praksis holder hånda på et kortsluttet kabinett som er jordet, så vil strømmen følge jordingsledningen fordi hånda har høyere motstand.
Ved lynnedslag er det bare overspenningsvern som gjør jobben.

:yes: :) ;)
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt PC'ene mine ujordet i årevis fordi det rett og slett ikke har vært lagt opp jordede uttak i de rommene jeg har hatt maskinene mine i.

Med unntak av bad og kjøkken er det faktisk ikke et eneste jordet uttak i leiligheten min (alt montert av elektriker og burde således være i henhold til ymse regler). Var heller ikke jording (kjk/bad unntatt) i den forrige jeg bodde i, så det virker som om jording er noe man langt på vei har sluttet med av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

har hørt at i løpet av en 30-års periode, er det meninga at norske hjem skal gå over til nytt elektrisk system. 300-400 V trefase i kabelen inn til huset, og et krav om kun jordete hull i veggen. Elns. bare noe jeg har hørt av kompis som er elektriker, men alikevel, kun hørt derfra. blir vel vanskeligå gjennomføre 100% - selv på 30 år. blir isåfall en gull-alder for elektrikere :)

Lenke til kommentar

Det er vel bare krav om at kontakter på våtrom skal være jorda. Derfor kan man ikke bruke ujorda støpsler i jorda kontakter. Så om du bruke rpcen i ujorda kontakt, er ikke det all verdens problem.

Selv bruker jeg ikke jorda kontakter på pcen min, av den enkle grunnen at jeg ikke har jorda kontakter her. Går kjempefint det:D

Lenke til kommentar
Det er vel bare krav om at kontakter på våtrom skal være jorda. Derfor kan man ikke bruke ujorda støpsler i jorda kontakter. Så om du bruke rpcen i ujorda kontakt, er ikke det all verdens problem.

Selv bruker jeg ikke jorda kontakter på pcen min, av den enkle grunnen at jeg ikke har jorda kontakter her. Går kjempefint det:D

Jeg hadde besøk av en elektrikker her om dagen, og han sa at alle nymonteringer skal være jordet. Men det er ingen krav om å skifte ut det eksisterende. Og heldigvis for det... :thumbup:

Lenke til kommentar

en hver atx psu har jord i psu kabbiset. bare fest en ledning på utsiden av psu til evt hk brett, drivebays osv.

med at psuer er der en egen jordingsledning, uansett modell. ellers gjelder det samme.

dessuten er ikke jord en sikkerhet for at pcen overlever lyn. det kan ta mer enn 6 måneder før et lynnedslag gjør skade på noe..... skal du være sikker, så skaff overspenningsvern.

Lenke til kommentar
Jeg hadde besøk av en elektrikker her om dagen, og han sa at alle nymonteringer skal være jordet. Men det er ingen krav om å skifte ut det eksisterende. Og heldigvis for det... 

Stemmer det.

Før var det slik at det bare var våtrom som skulle ha jordete kontakter, men nye installasjoner skal være jordet.

Nye forskrifter som kom for en stund siden.

Det er ingen fare å la pcen stå på en kurs uten jording, dette gjør stort sett alle i de norske hjem.

Det er jo alltid lurt å nappe ut kabelen til pcen hvis det lyner ute. :D

Lenke til kommentar

Jeg hadde besøk av en elektrikker her om dagen, og han sa at alle nymonteringer skal være jordet. Men det er ingen krav om å skifte ut det eksisterende. Og heldigvis for det... :thumbup:

Fint å vite:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...