Gjest QbeC- Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Har altid lurt på hva som er den beste cpu man får i disse dager. Kan folk si sine meninger og erfaringer slik at De som ikke har så greie på dette, kan få et lite innblikk på hvilken prosessor som anbefales til spill, kontor etc... Er faktisk litt nyskjærig selv når det gjeler dette..... Mvh S:T:A:N:D Edit: Tenk også på hva man får mest for pengene. det er jo ikke alle som har penger til å punge ut med 10000 kr får en P4 EE...... Endret 23. mars 2004 av S:T:A:N:D Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Intel Pentium 3.4 Extreme Edition og AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz er vel blant de aller beste. AMD Opteron 248, 2.2 GHz er best om man har behov for å kjøre dual prosessor. timtowtdi Endret 23. mars 2004 av timtowtdi Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Når t.o.m. THG innrømmer (!) at Athlon 64-FX 53 er raskest, så er det liten tvil om hvilken prosessor som er best akkurat nå både på ytelse og pris Endret 23. mars 2004 av snorreh Lenke til kommentar
MrDude Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Personlig så foretrekker jeg pentium prosessorer, men det er kun en mening. Grunnen til dette er at sammenlignet med AMD har P4 MYE høyere overføringshastighet, faktisk dobbelt så høy. AMD har antaglivis de raskeste prosessorene, men uten hovedkort og CPU bus som hålder mål vil jeg definitivt si at P4 er bedre. Nå er ikke jeg noen expert eller noe slikt å vet egentli bare det jeg har hørt, men jeg har ganske mye erfaring fra de tidligere AMD typene å vet at de var UTROLI ustabil. Jeg er nestn sikker på at problemet ble løst etter at AMD byttet til DDR-ram system for et stund tilbake, men min tillit skal litt mere til får å vinne tilbake. Egentli så mener jeg at for øyeblikket er P4 best, å de er verd de extra pengene man må ut med, men jeg tror åsså at AMD kommer til å bli bedre en Pentium så fort de slutter å bruke den teknologien som P4 brutalt forkastet for 2 år siden. Men da blir de jo igjen meget lik P4... å hva er jo da vitsen... Men får nå... Pentium Ruler!! Lenke til kommentar
TJ Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Nå er ikke jeg noen expert eller noe slikt å vet egentli bare det jeg har hørt, men jeg har ganske mye erfaring fra de tidligere AMD typene å vet at de var UTROLI ustabil. Jeg er nestn sikker på at problemet ble løst etter at AMD byttet til DDR-ram system for et stund tilbake, men min tillit skal litt mere til får å vinne tilbake. Den utrolige ustabiliteten du snakker om er borte nå. Jeg kjører min xp2500+@xp3200+ stabilt med 768MB PC2100-rambrikker. Er det mer som skal til for å vinne tilbake deres tillit? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Jeg er enig med de andre her, men heller litt mer mot Athlon64 FX53 enn mot Pentium4 EE 3,4GHz. Forøvrig finnes det mange CPU'er som er "bedre" innen andre bruksområder enn de som er nevnt her. For å nevne Transmeta TM5800, og Pentium-M for mobile systemer, og Sun Ultrasparc V for servere etc. Alt kommer ann på bruksområdet, og hva man legger i ordet "best". Lenke til kommentar
candymann Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 men det var vel også snakk om mest för pengene: a64 3000? Lenke til kommentar
andesam Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 virker som om amd athlon fx53 er ganske overlegen... Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Denne diskusjonen kommer til å bli lang :/ Lenke til kommentar
MrDude Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 QUOTE (MrDude @ 23/03/2004 : 21:50) Nå er ikke jeg noen expert eller noe slikt å vet egentli bare det jeg har hørt, men jeg har ganske mye erfaring fra de tidligere AMD typene å vet at de var UTROLI ustabil. Jeg er nestn sikker på at problemet ble løst etter at AMD byttet til DDR-ram system for et stund tilbake, men min tillit skal litt mere til får å vinne tilbake. Den utrolige ustabiliteten du snakker om er borte nå. Jeg kjører min xp2500+@xp3200+ stabilt med 768MB PC2100-rambrikker. Er det mer som skal til for å vinne tilbake deres tillit? ikk dårligt... jeg sier ikke at jeg syntes amd er dårlig, jeg mener bare at P4 er bedre for øyeblikket. Men AMD kommer sterkt framover å snart er AMD et Absolutt gaming merke Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 men det var vel også snakk om mest för pengene: a64 3000? Aha.. Ser han har editert førsteposten sin nå til å inneholde "mest for pengene".. Da snur jo saken seg ganske voldsomt. Det som gir mest for pengene for tiden er faktisk gode gamle Athlon XP. Hovedgrunnen er at de er priset veldig lavt og ikke at de yter så fantastisk. Lenke til kommentar
Gjest QbeC- Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Denne diskusjonen kommer til å bli lang :/ Hehe. Det var en grun til at jeg startet denne posten ja. Men også for at diskusjonen kan komme til stor hjelp til folk som ikke har så peiling på CPU å hva som er best. Men ikke start en STOR krangel nå........... S:T:A:N:D Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Der er ingen enkelt prosessor som er kjappest på alt, er personlig av oppfattningen at FX-53 oftes er den kjappeste men på "toppen" skiller det stort sett ekstremt lite fra den ene til den andre. Mest for pengene akkurat nå er P4 2.8C som gjelder. Den grafen/oppstillingen slakter (rettferdig nok) P4EE og Athlon FX. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Grunnen til dette er at sammenlignet med AMD har P4 MYE høyere overføringshastighet, faktisk dobbelt så høy. AMD har antaglivis de raskeste prosessorene, men uten hovedkort og CPU bus som hålder mål vil jeg definitivt si at P4 er bedre. Det her var morsomt å lese! Godt du innrømer at du ikke har peiling altså... Pentium 4 og Athlon 64/FX (Hammer) er to HELT forskjellige arkitekturer, Intel bruker en arkitektur med en FBS til en "nordbru" med minnekontroller på den, mens AMD bruker en teknologi de kaller HyperTransport til eventuelle AGP og andre "bruer". Minnekontrolleren har AMD integrert rett på CPU'en... Gidder ikke gå mer inn på dette, men du kan finne mer på nettet Hvis vi skal koble sammen flere prosessorer blir det enda værre å bruke Intel sin løsning, kobler du sammen fire Intel Xeon prosessorer må de DELE bussen, ergo du kan dele båndbredden på fire, mens AMD Opteron bruker ende-til-ende HyperTransport mellom prosessorene, og har full hastighet hele veien... Ergo vil jeg nok si at overføringshastighetene/teknikkene til AMD definitivt er bedre en Intel sine! Lenke til kommentar
Zyrex_ Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Tror FX-63 er den beste, men Pentium 4 EE er ikke noen sinke det heller Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Man kan disktutere arkitektur opp og ned, men for å se hvilken CPU som yter best/er raskest under forskjellige forhold må man se på benchmarks i tilsvarende applikasjoner. Ved å plukke ut resultater fra Anandtech's test av Athlon 64 FX-53, får man følgende vinner i de forskjellige kategoriene: APPLIKASJON - VINNER Winstone - FX53 Sysmark 2004 - P4EE Aquamark - P4EE (CPU Mark) Halo - FX53/P4EE ( < 1 fps forskjell) Gunmetal - Fx53/P4EE ( < 1 fps forskjell) UT2K3 - FX53 Warcraft 3 - Fx53/P4EE ( < 1 fps forskjell) Quake 3 - P4EE Jedi Knight - P4EE Wolfenstein:EE - FX53 DivX 5.1.1 Encoding - P4EE 3D Studio Max R5 - P4EE Lightwave - P4EE Q3 Source compile - FX53 Som man ser er FX53 raskest i noen applikasjoner, mens P4EE tar seieren i andre. I kategorien for spill er resultatene rimelig jevne, med bare 1-5 fps forskjell som skiller de to i de fleste tilfeller (skjermkortet utgjør en større faktor her). Hvem er så best? Umulig å si, man må heller avgjøre etter hva man skal bruke CPUen til. Man ser for eksempel at P4EE har et overtak på 3D-rendering på grunn av optimalisering for SSE3 i disse programmene, mens FX53 kanskje er bedre for programmere som kompilerer mye. Hvis man vil ha en prosessor som yter bra i forhold til pris, velger man ingen av disse, men kjøper heller en Pentium 4 eller en Athlon 64 3000+ som tilsvarende har hver sine sterke områder. Endret 23. mars 2004 av Mr_Snuffles Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Men om vi skal vere ærlige , er det da noen her som mener de ville klart å skille feks en PC med Fx53, en med 3,4EE, en med 3,4 og en med A64 3400 fra hverandre i en blindtest , der du ikke kunne bruke testprogramm for å skille dem . Lenke til kommentar
Gjest QbeC- Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Altså. Utifra det som er sakt til nå, så virker det som at det ikke er mye som skiller P4 EE og FX53 fra verandre. Men forskjeld må det jo da være. Det er jo prisforskjeld..... Så det er disse to som er de beste man får tak i. Ikke at det er så vanskeligt å se(Bare å se på prisene det) Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Der er ingen enkelt prosessor som er kjappest på alt, er personlig av oppfattningen at FX-53 oftes er den kjappeste men på "toppen" skiller det stort sett ekstremt lite fra den ene til den andre. Mest for pengene akkurat nå er P4 2.8C som gjelder. Den grafen/oppstillingen slakter (rettferdig nok) P4EE og Athlon FX. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå