Gå til innhold

Nytt digitalkamera til Roskilde

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt meg til Roskilde festivalen og quart'n i sommer og har derfor tenkt å spandere på meg et digitalkamera..

Lurer da på hvilke kamera jeg bør satse på..

Kriteriene er at det skal tåle litt (det viktigste).. har tenkt å gå med det i bukselommen så det bør helst være lite og.. og ta gode bilder, pris rundt 3000.

et alternativ som jeg har sett er MJU 300..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hm... elektronikk og festival funke sjeldent bra... og Roskilde bruke å være

en fuktig opplevelse. men har jo forsåvidt en Sony cd-spiller som har vært

på 5 roskilder, funker enda...

Men: Ville nok ha satset på det gode gamle engangskamera, du får også bedre

bilder enn med et middelmådig digitalkamera. Eg vil ikkje brukt noen tusen på

noe som kan ryke under festivalen.

Med ditt budsjett får du iallefall 20 engangskamera med fremkalling.

Det er 480 bilder det....

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Engangskamera bruker jo plastlinser av billigste type og ofte dårlig film... ihvertfall de billigste. Etter å ha drevet og fremkalt filmer en stund, ser jeg lett hvilke bilder som er tatt med engangskamera. De er uklare, og ofte er det vanskelig å se ett ansikt på en person som bare står ett par tre meter unna.

Mju 300/400 tåler mer regnsprut og fuktighet, sand og annen dritt trenger heller ikke så lett inn i kameraet. Linsen er godt beskyttet bak ett solid deksel, og det bør tåle minst like mye støt som andre kamera i samme prisklasse. Det er nok det beste valget om du vil ha med ett digitalkamera. Evt. kan du kjøpe ett ok analogt kamera, mju-II for eksempel. Også såkalt "weather proof", og du får mange filmer til det resterende av budsjettet ditt om du kjøper 3 packs. Bedre bilder enn mju-300 får du også, og om kameraet skulle bli ødelagt, er det ikke så mange penger som går fløyten. Og i såfall mister du bare en film, og ikke hele minnekortet med masse bilder (du må ha ett stort minnekort eller mulighet til å lagre bildene ett annet sted om du skal ta mange bilder).

Mitt tips hvis du vil ha digitalt : Mju-300. Mitt tips om du vil ha best mulig kamera, som heller ikke er så farlig å miste : Mju-II (har riktignok ikke zoom. Mju-II zoom 80 er ett alternativ om du ønsker zoom).

Lenke til kommentar

Takker for svar..

Men vil ikke diverse gararanti/forsikringsordniger dekke eventuelle fuktskader og lignende? som elkjøp forsikring osv?

Hvordan er canon digital ixus 400 da? Den er jo liten og nett, men er vel mindre robust i forhold til mju300, men visst jeg har den i en god veske så holder vel det, eller?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til Elkjøps forsikringsordning, men de fleste forsikringsordninger forutsetter at du bruker kameraet forsvarlig. Det er utrolig hva de kan finne på for å slippe å utbetale forsikringssummen. Også har du vel egenandel og fast beløp i måneden.

Ixus 400 er et veldig godt kamera, men mindre motstandsdyktig mot fukt og små sandkorn enn Mju-300/400. Du bør, uansett hvilket av disse kameraene du velger, gå til innkjøp av en Lowepro D-Res 8s, som er motstandsdyktig mot fukt og støt. Meget god veske. Koster vel ett sted mellom 200-250 avhengig av hvor du kjøper det.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Tror jeg ender opp med å kjøpe ixus 400 eller 430. Er i militæret med en som har mju300 og en som har ixus 400. Han som hadde mju300 sa at jeg heller burde gå for ixus 400 pga det hadde flere muligheter o.l

Og siden størrelsen var så og si lik så tror jeg jeg går for ixus 400, begge gikk fint nedi bukselommen. ene av grunnene er at det er film med lyd, og at filmopptakene ikke blir i quicktime.

Vil tro jeg kommer til å angre når jeg er nede på roskilde og ikke kan ta opp film med lyd..

Han med Mju300 hadde og sånn lowepro veske, og jeg vil tro det at ixus 400'en ligger godt beskyttet inni der, kan eventuelt hive på en ekstra veske over den igjen som f.eks posen som fulgte med koss headsettet mitt for ekstra beskyttelse..

Lenke til kommentar

En annen ting du burde vurdere er et ekstra batteri, så vidt jeg husker var det en ekstern lader til mju:300/400? Har du et ekstra batteri kan du ha det ene i kameraet og det andre på opplading i de info/bagasje-bodene. Så slipper du gå glipp av så mange motiver :)

Lenke til kommentar
Jupp, tror det kan være fornuftig med et ekstra batteri,, men mener det er ekstern lader til ixus 400 kameraet og, visst jeg ikke tar helt feil..

Noen som vet ka hovedforskjellen mellom ixus II og Ixus 400 er??

Ixus 400 kommer med ekstern lader, ja.

Forskjellen mellom Ixus II og Ixus 400 :

Ixus 400 har fire megapixler, Ixus II har tre. Ixus 400 har 3x optisk zoom, Ixus II har 2x. Ixus 400 bruker Compact Flash (CF), mens Ixus II bruker Secure Digital (SD). Ixus II bruker også ett nytt, marginalt fysisk mindre batteri. Selve Ixus II kameraet er også bittelitt mindre enn Ixus 400. Ellers er optisk kvalitet og signalbehandlingskvaliteten nær identisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...