Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av ADSL gjennom hub

Anbefalte innlegg

Ser det har vært diskutert rundt dette emnet tidligere, men det er fremdeles noe jeg ikke får til.

Har koblet adsl modemet til hub'en via uplink.

Har koblet pc1 til hub port nr.1 med ukrysset kabel. Pc'en kjører XP pro. TCP/IP installert med motta automatisk IP adresse.

Har koblet pc2 til hub port nr.2 med ukrysset kabel.

Pc'en kjører Win98SE. TCP/IP installert med motta automatisk IP adresse.

PC1 får gå på internet og kan pinge 10.0.0.1

PC2 kan ikke gå på internet og ikke pinge 10.0.0.1

Ved bytte av kabel fra pc2 til pc1, funker pc1 fremdeles, så feilen må ligge på pc2 et sted.

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

viss du har telenor kan du ikkje gjøre det, da må du ha en maskin med 2 nettverkskort i som kjører ett programm som deler internett eller ics/ du kan også benytte deg av en router.Med NTG adsl får du med router slik at du kan bruke den koblinga slik det var snakk om her :smile:

Lenke til kommentar

winipcfg kommer med en IP adresse som ligner denne:

169.xxx.xxx.xxx

Hvis jeg setter fast IP adresse 10.0.0.3 på pc2, kan jeg via XP velge Add Network place browse meg frem til pc2, men får ikke noe som helst tilgang til den, og kan ikke pinge den heller.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-26 21:29, JEK skrev:

winipcfg kommer med en IP adresse som ligner denne:

169.xxx.xxx.xxx

Hvis jeg setter fast IP adresse 10.0.0.3 på pc2, kan jeg via XP velge Add Network place browse meg frem til pc2, men får ikke noe som helst tilgang til den, og kan ikke pinge den heller.

Hvorfor setter du på den faste ip'en? (må man ikke bruke ip'en fra DHCP serveren?)

Uansett om det går å bruke den faste ip'en du legger til så er det letteste å bruke DHCP serveren.

Har du valgt å dele noe på pc2? (hvis ikke kan du i alle fall ikke se noe)

Lenke til kommentar

Har prøvd både å sette fast IP og motta automatisk. Som sagt ved automatisk får jeg 169.xxx.xxx.xxx eller noe lignende. Prøver alt jeg kommer på for å få det til å funke. Poenget er ikke å dele mapper mellom de 2 pc'ene, men å få begge til å kunne bruke internet uten Internet connection sharing. (Har likevel prøvd å dele mapper. Det funker ikke noe bedre av den grunn.)

Lenke til kommentar

Dette høres merkelig ut, men hvis du kjører på Telenor eller NGT, så vil jeg tro at du kun får tildelt 1 IP addresse som du må dele ut.

anyway, en annen måte du kan sjekke nettverks koblingen din på er følgende.

på Windows98 maskinen, prøv å ping 127.0.0.1 da vil du pinge nettverks kortet, hvis du ikke kan pinge denne addressen så er det sannsynligvis noe feil med nettverks kortet, enten fysisk på kortet, eller at du ikke har installert driveren, prøv gjerne å re-installere dem.

Du burde også koble ifra Winxp fra hub`en og kun la Win98 maskinen være tilkoblet, prøv å restart med kun win98 maskinen tilkoblet hub`en.

Hvis du bruker NGT/Telenor, så burde det vel være mulig å tildele 2 interne ip addresser, du kan jo også prøve å tildele 192-serien, hvis jeg ikke husker feil så er dette også addresser som du kan bruke(?)

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

169.x.x.x er microsofts default adresse når forespørsel etter dhcp ikke gir svar.

For å være helt sikker på at det ikke er noe galt andre steder enn på pc2:

Koble pc2 direkte til router/modem (med kryssa kabel?). Se om det fungerer da.

Ellers kan det jo være noe galt med nettverkskortet. Har du prøvd å bytte med det i pc1?

Andre ting å gjøre:

Fjerne alle andre protokoller enn tcp/ip.

Pinger pc2 seg selv på loopback (127.0.0.1).

Avinstallere/reinstallere nettverkskort.

Krysset kabel mellom pc1 og pc2 med faste adresser.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Pinge 127.0.0.1 går helt fint.

Skal prøve å la win98SE bruke hub'en alene å se hva som skjer.

Takk for all den raske hjelpen. Ble litt frustrert fordi det skal jo hvistnok være en enkel operasjon å få dette til å funke.

Lenke til kommentar

Jeg har NextGenTel og kjører 2 maskiner på nett uten prob. Jeg har en switch, men det går vel for det samme. Kjører en krysset kabel fra (Cisco) modemet til port 1 på switchen, og bruker vanlige kabler fra port 2 og 3 til hver sin PC - Dette fungerer bra, og begge PC'ene er på nett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...