Gå til innhold

Trenger jeg ny OS?


Anbefalte innlegg

Prøver meg på nytt.. trenger et svar...

 

 

 

Har kjøpt meg HK,CPU Og ram til pcen min.

Sitter på student versjonen av xp pro. (Den oppgr. fra win 98 --> xp), men jeg har ikke win 98 cdn lenger..

 

Skal legge in OP på nytt... så jeg spør:

 

Kan jeg bruke den cdn jeg har? Eller må jeg ha win 98 cdn tilgjengelig?

 

Evt samboernhar xp home ed. kan jeg bruke den med min reg key??

 

Hva ville dere ha gjort?

 

 

Trenger jeg legge inn OP på nytt i det hele tatt? (har jo samme hardisk)

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok..

 

Det viktigste er at jeg får innstalert xp... uten å måtte kjøpe ny cd.

Samma om det er pro eller home.

 

Så lenge det satt en pro versjon i pcn før oppgraderinga, hadde jeg håpt på å kunne bruke samme skiva igjen, selv etter at jeg har bytta hovedkort..

 

Problemet er vell at skiva har blitt aktivert før...

Lenke til kommentar

Under installasjon av en oppgraderingsversjon av Windows (XP/2000 osv.) vil du få spørsmål om du har en CD eller om du kan på annet vis peke til installasjonsfilene av en versjon av Windows du kan oppgradere fra. Dette vil si at du ikke trenger å installere en fullversjon først for så å oppgradere, men du må ha et medium fra den versjonen du skal oppgradere fra. Så hvis samboeren din har en fullversjon av Windows XP Home, kan denne CD-en brukes der. Dette forutsetter da at det er samme språkversjon.

 

Som det blir sagt lenger opp kan du også snakke med Microsoft om dette, men det fungerer som jeg beskriver også.

Lenke til kommentar

Ikke sikkert du trenger å installere helt på nytt. Det enkleste er å ta en Repair Install, du får et valg om dette når du begynner installeringa. Og da blir det ikke noe problem med at du ikke har Win98 CD.

Er heller ikke noe problem med aktiveringa, du vil bare få en melding om at den må re-aktiveres innen 3 dager. Når du har alt på plass med internettforbindelse så gjør du dette.

Lenke til kommentar

Har du win 98 på maskina så er det bare å instalere XP-student over.

Hvis det er en ny instalasjon, så vil Xp be om at 98 disken blir satt inn i maskina bare som et bevis på at du har et Win Os fra før av. Xp student er en oppgradering og ikke en ny instalering som det heter.

Jeg har student Xp selv, og det er jo en pro utgaven.

Det å legge pro over home burde jo gå.

Lenke til kommentar
Fordi windows ikke blir skikkelig optimlaisert for det nye systemet når det ikke reinstalleres.

Slik jeg forstår det så er Repair Install er veldig likt en reinstallasjon. Alt blir installert på nytt, men installasjonsprosessen tar hensyn til alle brukerinstillinger i registret og beholder dem.

 

Dette til forskjell fra ikke å reinnstallere, hvis man forsøker å overlate jobben til P&P. Da ser du masse meldinger fra Device Manager om ny hardware som den finner drivere til, etc. Dette er jeg mer skeptisk til, da er jeg ikke sikker på at Windows blir skikkelig optimalisert.

 

Et annet tegn på at Repair Install er en full reinstallering er at alle oppdateringer blir borte. Du må gjennom en lang prosess i Windows Update etterpå.

 

Jeg har altså gjort slik full plattformbytte med Repair Install av XP 2 ganger, og har ikke sett noen problemer med det. Men selvsagt kan andre ha forskjellige erfaringer.

Lenke til kommentar
Så med andre ord bør jeg reinnstalere windows?

Det beste er vel å reinstallere XP på en "blank" disk. ;)

Hadde en maskin med Win ME og oppgraderte til XP pro. Dette resulterte i masse blåskjermer og drivere som ikke funket. OS`et ble for konfliktfult så jeg kjørte en "ren" installasjon og alt funka. :D

Lurer da på hvordan det går fra win98 til XP pro :scared:

Lenke til kommentar
Så med andre ord bør jeg reinnstalere windows?

Det beste er vel å reinstallere XP på en "blank" disk. ;)

Hadde en maskin med Win ME og oppgraderte til XP pro. Dette resulterte i masse blåskjermer og drivere som ikke funket. OS`et ble for konfliktfult så jeg kjørte en "ren" installasjon og alt funka. :D

Lurer da på hvordan det går fra win98 til XP pro :scared:

Jeg har oppgradert til Xp Pro på en 98se instalasjon, ikke hatt noen problemer som ingen andre har hatt med xp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...