JKJK Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Prøver å sette meg inn i forskjellene på diverse huber og switcher osv. Vil her legge fram noen estimerte korte forklaringer og vil gjerne ha tilbakemelding om noe av dette er feil. hub: "vanlig" knutepunkt. Husker ikke MAC adresser. managed hub: husker MAC adresser og kan konfigurers evt. gis en egen IP. switch: fungerer på samme måte som en hub, men husker MAC adresser. managed switch: fungerer på samme måte som en switch, men kan administreres og gis egen ip. Kan også deles opp i VLAN. bro: "mellomledd" som husker hvilke MAC adresser som befinner seg på hver sin "side" av nettet. Brukes stort sett bare på unmanaged hubs da disse ikke husker MAC adresser selv. Brukes for å avlaste nett som er basert på unmanaged hubs ved å unngå unødvendig "kryssending". repeater: EDIT: brukes til å "regenerere" et signal i f.eks. ethernet ved lengre avstander. kan noen gi meg tilbakemelding på om dette stemmer, evt komme med rettelser / tillegg? Endret 23. mars 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 kjøp deg en god bok og les om emnet Skulle gjerne fortalt deg MASSE om emnet, men gidder ikke å sitte resten av dagen å knote her Lær deg OSI modellen og IP (med TCP og UDP) Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) hehe... poenget er at jeg skal ikke bli noen guru, men vil ha oversikt over korte enkle forklaringer. Så er det noe av dette som er helt feil, eller er jeg på rett spor? edit: jeg har lest, det er derfor jeg vil vite om jeg har fått med meg grunnelementene! Endret 23. mars 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Stemmer ganske bra det du har skrevet. Vil legge til at en bro (bridge) gjerne brukes mellom forskjellige typer nett, f.eks. mellom Ethernet og Token Ring. En switch husker ikke bare MAC adressene, men behandler også trafikken ut fra disse (ruter på lag 2). Dette til forskjell fra en hub som ukritisk sender all trafikk ut på alle interfaces. timtowtdi Endret 23. mars 2004 av timtowtdi Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Stemmer ganske bra det du har skrevet. Vil legge til at en bro (bridge) gjerne brukes mellom forskjellige typer nett, f.eks. mellom Ethernet og Token Ring. En switch husker ikke bare MAC adressene, men behandler også trafikken ut fra disse (ruter på lag 2). Dette til forskjell fra en hub som ukritisk sender all trafikk ut på alle interfaces. timtowtdi takker for svar! Var klar over det med switchen, men ikke om det med bridge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå