Jazzcat Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Hvis det er noen her som klarer å løse denne nøtten blir jeg virkelig imponert "Two professors are taking a walk. First one says: "How old are your three sons now?". The second one says, "Well, if you multiply their ages, you get 36. If you add their ages together you get the same amount as there are windows on that building over there.". The first one thinks for a while, then says, "Hey, I can't figure it out!" Second one says, "Oh, sorry... My oldest son is a redhead". First one says "Oh, okay.. then I know." How old are the professor's sons?" Altså hvor gamle er professorens tre sønner, og hvordan kom du deg frem til svaret ? [b]NB[/b] Hvis det er noen som tror de har svaret må de også begrunne hvorfor det er det riktige. Det hjelper ikke å gjette seg frem til svaret (dersom noen mot formodning skulle klare det). [b]NB2[/b] Den som klarer denne oppgaven har med stor sannsynlighet IQ godt over gjennomsnittet av den voksne befolkningen så ikke fortvil om den ikke løses så lett Endret 23. mars 2004 av Jazzcat Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Vanskelig da... Etter å ha tenkt en stund, fant jeg frem forklaringen på en lignende nøtt, men jeg skjønner den ikke enda! :D Jeg har svaret, men skjønner ikke løsningen... Hvordan vet han hvor mange vinduer det er? De kunne jo vært 1,1 og 36 år gamle, men det er visst ikke riktig løsning Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Jepp denne er ganske vrien, men den lar seg løse med litt logikk og ungdomsskole nivå matematikk. Jeg kjenner et par hovedfags matte studenter som ikke klarte den ,så løsningen er ikke lett å se med en gang. Svaret er ikke desverre ikke 1,1,og 36. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Svaret er ikke desverre ikke 1,1,og 36. Hah! Så jeg hadde rett hehe. Nei, jeg vet det ikke er riktig, men skjønner ikke hvorfor Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Det er jo mange svar på den. De kan f.eks være: 2 + 3 + 6 9 + 4 + 1 og en hel del andre Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Det er jo mange svar på den. De kan f.eks være: 2 + 3 + 6 9 + 4 + 1 og en hel del andre Ingen av dine alternativer er riktige. Den er ikke så enkel som du tror. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Jeg begynner å lure på om det er feil i oppgaven, jeg ass.... Jeg mener - Du kan ikke vite hvor mange vinduer det er i bygningen de ser på, så det er ikke noe ledtråd i det hele tatt. Eneste ledetråd er det at han sier om eldste sønnen - Ikke at han er rødhåret, men at han er eldst, altså er det høyst sannsynligvis ikke to like høye tall. Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Alt du trenger å vite for å løse oppgaven står i teksten. Oppgave teksten er helt korrekt gjengitt men løsningen er som sagt ikke lett å resonnere seg frem til. Lenke til kommentar
_Xander Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Det er jo mange svar på den. De kan f.eks være: 2 + 3 + 6 9 + 4 + 1 og en hel del andre Ingen av dine alternativer er riktige. Den er ikke så enkel som du tror. uansett står det at du skal gange alderene deres for å få 36, ikke plusse.. det er en start for å få løst den mener jeg.. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Er dette redhead likt rødhåra? Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 [quote name='Lord-KGA' date='23/03/2004 : 16:07'] Er dette redhead likt rødhåra? [/quote] Ja, rødhåret (han har rødt hår). Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Sønnene er 3 år, 3 år og 4 år. Den eldste sønnen, er altså 4 år og rødhodet. 3 * 3 * 4 = 36. En bygning kan ha 10 vinduer. Ser ikke at den løsningen strider med oppgaveteksten. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Jeg kjenner et par hovedfags matte studenter som ikke klarte den Spørsmålet er vel om dette kan settes opp som en matematisk problemstilling, eller om det bare er en kunnskapsprøve angående eldre rødhodete sønner, og deres egenskaper. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Sønnene er 3 år, 3 år og 4 år. Den eldste sønnen, er altså 4 år og rødhodet. 3 * 3 * 4 = 36. En bygning kan ha 10 vinduer. Ser ikke at den løsningen strider med oppgaveteksten. ?? 10 vinduer? åssen i ****** veit man hvor mange vinduer det er? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Jeg vet ikke hvor mange vinduer det er. Men ifølge oppgaveteksten skal summen av sønnenes alder være det samme som antall vinduer på en ukjent bygning. Altså må summen av sønnenes alder være et tall som også kan være antall vinduer på en bygning. For eksempel; 1,5 + 5 + 3 år hadde blitt 9,5 vinduer. Jeg antar at bygningen må ha hele vinduer. Poenget er at svaret mitt strider tilsynelatende ikke med oppgaveteksten. Hvis det er tilfelle, og svaret er feil, så er det en dårlig oppgave. Endret 23. mars 2004 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 [quote name='HolgerLudvigsen' date='23/03/2004 : 16:44'] Sønnene er 3 år, 3 år og 4 år. Den eldste sønnen, er altså 4 år og rødhodet. 3 * 3 * 4 = 36. En bygning kan ha 10 vinduer. Ser ikke at den løsningen strider med oppgaveteksten. [/quote] Beklager å skuffe deg men svaret er nok feil. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Aktuelle faktorar er: 36,1,1=>38 18,2,1=>21 12,3,1=>16 9,4,1=>14 9,2,2=>13 6,6,1=>13 6,3,2=>11 4,3,3=>10 Ettersom professoren ikkje visste svaret før den siste opplysningen må vi gå ut frå at han hadde to alternativ ut frå talet på vindauge (som han veit). Vi ser at det er to alternativ som gjev sum=13. _Den_ eldste sonen er raudhåra (altså kun ein eldste son), og det eliminerer 6,6,1, altså står vi att med 9,2,2. Endret 23. mars 2004 av pekle Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 [quote name='pekle' date='23/03/2004 : 18:56']Aktuelle faktorar er: 36,1,1=>38 18,2,1=>21 9,4,1=>14 9,2,2=>13 6,6,1=>13 6,3,2=>11 4,3,3=>10 Ettersom professoren ikkje visste svaret før den siste opplysningen må vi gå ut frå at han hadde to alternativ ut frå talet på vindauge (som han veit). Vi ser at det er to alternativ som gjev sum=13. _Den_ eldste sonen er raudhåra (altså kun ein eldste son), og det eliminerer 6,6,1, altså står vi att med 9,2,2.[/quote] [b]GRATULERER[/b] Svaret ditt er helt korrekt Hadde faktisk ikke regnet med at noen ville løse den så raskt. [b]Forklaring:[/b] Du vet ikke hvor mange vinduer det var på den bygningen, men det visste professoren. Enda kunne han ikke løse det. Hvorfor ? Fordi to av de mulige kombinasjonene gir den samme sum: 9+2+2=13 og 6+6+1=13 hvilket betyr at med må være en av disse to, siden alle andre kombinasjoner gir en unik sum. hvis det hadde vært en av de andre ville professoren ha kunne løst det. Når han får den siste del informasjonen ("Oh, sorry... My oldest son is a redhead".), kan han utelate 6 6 1, siden det ville bety at fyren ikke hadde en eldste sønn. Så svaret er 9år, 2år ,og 2år. Lenke til kommentar
sim Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Hvorfor skal det være så vanskelig å se løsningen når den egentlig er ganske enkel? :@ Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Hvorfor skal det være så vanskelig å se løsningen når den egentlig er ganske enkel? :@ Enkelte mennesker slik som pekle har tydligvis evner i lateral tenking som overgår oss andre dødelige Endret 23. mars 2004 av Jazzcat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå