petterg Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Jeg ville tippet at slikt kunne gjøres med en DNS server, stemmer det? I såfall, hvilken DNS server burde jeg instalere? Bruker apache 2.0.48 på gentoo 1.4. Poenget er altså at dersom en kar ute i verden prøver å gå til websiden med adresse petter.server.no skal han få opp siden som ligger på server.no/petter Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Bare pek meg.domene.no til samme ip som domene.no, så bruker du apaches virtualhost-funksjon. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Bare pek meg.domene.no til samme ip som domene.no, så bruker du apaches virtualhost-funksjon. Takk for respons Hvordan gjør jeg det med virtual host? Trenger vel en dns server for å peke meg.domene.no til domene.no? Noen software å anbefale? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Det kan du vel ordne med samme dns som allerede styrer domene.no? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Jeg har ikke noe styring selv domenet selv. Det er satt bort til Reaktordrift, men jeg har lyst til å ta det selv nå som jeg ser behov for flere subdomener. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Med www.servetheworld.net får du styre dns selv. Men du kan ikke sende NS videre til en annen IP da - det er litt kjedelig... Tror også du kan bruke tjenester som dyndns osv til å "lage din egen DNS server" uten å ha den på egen box.. Jeg ville ha egen DNS server for mine domener - men det viste seg at Norid ville ha #1 statisk ip (jeg har ikke det, koster jo skitmye med SLEMME NGT), #2 TO stk dns servere - slik at den kunne falle tilbake på en. Så jeg bare droppet det..... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Med min domene-leverandør kan jeg enkelt skifte DNS servere til mitt domene. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Jeg vil også ha egen dns server! Det spilte ingen rolle den gang domenet bare ble brukt til mail. Har fordelen av å sitte på firma shdsl delta med 8 static ipr fra NGT. To static ip'r er leid bort til et par firma, en går til mail (der domenet står idag), en er kun utgående ip og to er ekspriment linjene mine. Skammelig å ikke utnytte det bedre. Så hvilken DNS server burde jeg instalere? Har også tenkt å prøve å lage et script på en maskin, som tester om den som står på domene ip'n er oppegående. Hvis den ikke er det skal "reserven" ta ip-adressa til den som er død. Men dette ligger langt fram i tid. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Bind er vel teh nameserver. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 Prøver med bind. Takker og bukker Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Det hadde vel vært gøy med en navneserver som het tampong. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå