Gå til innhold

Kloning - kan redde liv.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klon i vei!

Dah clone! (arnold aksent)

Det er ikke så enkelt vettu. Før man begynner å klone i vei bør man se på de etiske sidene ved saken i stedet for å ture frem som et neshorn i et glassmagasin. I tillegg er der biologiske faktorer som folk ikke ser ut til å tenke på. Ved å redusere biodiversiteten blir menneskeheten sårbar for endringer i miljøet etc etc...

Men jo mindre folk vet om dette jo mer kategorisk uttaler man seg om at det er bare å trå til.

Lenke til kommentar
Det er ikke så enkelt vettu. Før man begynner å klone i vei bør man se på de etiske sidene ved saken i stedet for å ture frem som et neshorn i et glassmagasin.

Er ganbske enig i det der, men:

Hva mener folk er gærent med å klone f.eks et øre til et barn som ble født med bare et øre?

Å klone et helt menneske synes jeg ikke noe om, blir bare feil for meg.. :dontgetit:

Så lurer jeg litt på de biologiske faktorene.. Kom igjen, skriv inn det dere vet.

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å diskutere dette, fordi når folk hører ordet kloning så tenker de med engang at man lager en kopi av et menneske ala sauen Dolly. Det er ikke på det planet diskusjonen ligger.

Det diskusjonen dreier seg om stortsett er stamceller. Spørsmålet er om en celleklump på 200 celler er å regne som et menneske.

De som er imot abort er ofte også imot kloning.

Lenke til kommentar
Hjelper ikke, det blir for mye tukling med Guds skaperverk. Finner ikke kloning i den sammenheng etisk forsvarlig.

Når man lever i et samfunn der borgerne har forskjellige oppfatninger av livet og virkeligheten, kan man ikke basere lover og regler på religionen til én gruppe. For eksempel bør ikke fremgang innen legevitenskapen hindres av oppfatninger og idéer som ikke har noe med dette livet å gjøre.

Men det bryr du deg neppe om...

Lenke til kommentar

"-Death solves all problems, no man no problem." -Joseph Stalin

Synes vi skal klone med tanke på forskning, teknologi, levelengde, sykdommer, reproduksjon osv. Mat er også et viktig faktum. Tror uten kloning kommer menneskeheten til å dø ut, i fremtiden men vi.

Lenke til kommentar

Kloning bør være lov, men i meget strenge former. Eksempelet med å klone øret til et barn med bare et øre, virker for meg som en god ide. Men lenger skal man heller ikke gå. Tenk på det biologiske mangfoldet for eksempel.

Når det gjelder behandling av sykdommer tror jeg mye mer på at verdens befolkning kan bli flinkere til å donere friske organer etter deres død. Da mener jeg ikke at en 20-åring skal få en 90-årings nyre, men han kunne da godt fått en frisk nyre av en annen 20-åring som hadde vært utsatt for et trafikkuhell, etc. Skjønner godt folk som er imot dette, ingen vil vel at barnet deres skal bli skåret opp i biter. Men noe må man kanskje ofre om denne verden skal bli kvitt sykdommer, osv. Forskning på døde kropper er viktig innen utviklingen av medisin. Og husk: Døde mennesker har liten nytte av en nyre... :yes:

Å klone et helt mennekse er virkelig dumt spør du meg. En person har en helt egen personlighet, den skal ingen kunne frarøve ham eller henne.

Lenke til kommentar
Kloning av mennesker kan neppe forsvares etisk. Fremgang innen legevitenskap kan fortsette, også uten kloning av mennesker. Sauer må de gjerne få klone, men grensen får gå ved mennesker altså

Da har vi en ting felles, tross alt! Når det gjelder kloning er jeg fryktelig konservativ. Ikke av religiøse grunner (jeg er agnostiker), men rett og slett fordi det bare føles galt. Faller denne grensen, så tør jeg ikke tenke på hva som vil skje fremover. Som om det ikke var problemer nok fra før...

Lenke til kommentar
Kloning og genteknologi er mega kult, jeg vil lage meg en hær av übersoldater og bestemme over alle og alt!

:yes:

Det var en gang en missforstått liten kar som het Adolf. Adolf kom ikke inn på kunstskolen i Berlin. Arnold ble sint. Arnold ble helt plutselig sur på jødene, og bare på gøy fant han ut at de var urene. Så ville lille Adolf lage en ren (arisk) rase. Dette ville Adolf gjøre via genteknologi....

Neida.. Jeg synes kloning er temmelig genialt... :thumbup:

Endret av Ext-Seeno
Lenke til kommentar

Kloning bør KUN brukes til å redde liv og den slags. Eg mener og at det ikke er en menneskerett å få biologiske barn. De som ikke får det til(uten voldsomme hjelppemiddel... litt uklar på dette men..) kan adoptere. Vi må for all del ungå designer barn....

Hjelper ikke, det blir for mye tukling med Guds skaperverk. Finner ikke kloning i den sammenheng etisk forsvarlig.

Off topic:men dødstraff det er heilt greit... :ermm:

Lenke til kommentar

Det var en gang en missforstått liten kar som het Adolf. Adolf kom ikke inn på kunstskolen i Berlin. Arnold ble sint. Arnold ble helt plutselig sur på jødene, og bare på gøy fant han ut at de var urene. Så ville lille Adolf lage en ren (arisk) rase. Dette ville Adolf gjøre via genteknologi....

Neida.. Jeg synes kloning er temmelig genialt... :thumbup:

Greit nok, men hvorfor blande stakkars Arnold inn i dette. Vel er han et skikkelig nazisymbol med sin østeriske aksent, sine store, muskuløse kropp og hjerne på størrelse med en ert...men likevel.

Seriøst: Kloning av mennesker er å gå for langt. Og btw: Hva er egentlig poenget med det? Jeg ser liksom for meg den gale vitenskapsmannen som lager en hær for å herske over resten av verden, men bortsett fra det er det ikke mye vits i.

Det som kanskje kan være positivt er jo å kunne unngå arvelige sykdommer, osv. hos barn, men da begynner det jo å grense mot et "utvelgelses-samfunn."

Syns ikke vi skal klusse med sånt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...