Gå til innhold

Jordens helningsvinkel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dette bør foresten være i vietnskap delen.

jeg tror det har noe med tilfeldig het å gjøre, fir ca.5 miliarder år siden krasjet det et J.Æ.V.L.I.G sor stein i inn i jorda, når den fremdeles bare var en glødene klomp.

da ble jorde litt mindre, og vi fikk enten mars eller månen vi vet ikke sikert hvem som ble laget av trefningen. dette førte også til at jorda havnet litt på siden.

dette var sån jeg lærte det i hvertfall

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar

jeg tror det tilfeldigheter som gjør det, eller så har det noe med sola/månen eller noe annet å gjøre, jeg tviler på at en komet for 5.000.000.000 år siden kan gjøre så mye...

og hvordan vet de at dette har skjedd, eller at det skjedde for ca 5.milliarder år siden

Lenke til kommentar
jeg tror det tilfeldigheter som gjør det, eller så har det noe med sola/månen eller noe annet å gjøre, jeg tviler på at en komet for 5.000.000.000 år siden kan gjøre så mye...

og hvordan vet de at dette har skjedd, eller at det skjedde for ca 5.milliarder år siden

De vet at dette har skjedd på grunn av Månen. Det er ingen annen fysisk holdbar teori om hvordan Månen kan ha oppstått enn at Jorden på den tiden den fremdeles var en glødende ball for over 4 mrd. år siden ble truffet av en annen planetoide på størrelse med Mars. Masse som ble slynget ut av dette sammenstøtet klumpet seg senere sammen og dannet Månen.

Dette sammenstøtet hadde nok stor innvirkning på Jordens helningsvinkel, men det er ikke hele grunnen til det. Jorden oppsto som en ansamling av flere tusen, hvis ikke millioner, av planetoider fra asteroidestørrelse til Månestørrelse. Hver eneste gang slike legemer støtte sammen bidro de til å forskyve Jordens helningsvinkel ytterligere. Dette er grunnen til at planeter som Mars og Venus, som ikke har noen stor måne og dermed aldri har opplevd et slikt nedslag som Jorda, også har helningsvinkler.

Jordens nåværende helningsvinkel er ca. 23,4 grader i forhold til baneplanet, men det er ikke mer enn ca. 12000 år siden helningsvinkelen var 24,3 grader, og 45000 år før det, 22,3 grader. Jordens vinkel forandrer seg med ~2 grader ca. hvert 40000. år, og dette er trolig årsaken til istidene.

Lenke til kommentar

hvis jorden er heeelt rund er det etter min mening ingen helningsvinkel, bare slik at jorda bestemte seg for å snurre slik den gjør, kan faktisk hende den snurrer rett, bare det at Nord- og sørpolen bomma litt for å sid et sånn... ;)

Lenke til kommentar
hvis jorden er heeelt rund er det etter min mening ingen helningsvinkel, bare slik at jorda bestemte seg for å snurre slik den gjør, kan faktisk hende den snurrer rett, bare det at Nord- og sørpolen bomma litt for å sid et sånn... ;)

???

Det er er helningsvinkel på ca. 23,4 grader i forhold til baneplanet uansett om Jorden er en perfekt kule (noe den ikke er) eller ikke, og uansett om du måtte mene det eller ikke!

Lenke til kommentar

Sitat farke:

Dette sammenstøtet hadde nok stor innvirkning på Jordens helningsvinkel, men det er ikke hele grunnen til det. Jorden oppsto som en ansamling av flere tusen, hvis ikke millioner, av planetoider fra asteroidestørrelse til Månestørrelse. Hver eneste gang slike legemer støtte sammen bidro de til å forskyve Jordens helningsvinkel ytterligere. Dette er grunnen til at planeter som Mars og Venus, som ikke har noen stor måne og dermed aldri har opplevd et slikt nedslag som Jorda, også har helningsvinkler.

Takk for svar.

Er det sant at jordens helningsvinkel skyldast sammenstøt med andre himmellegemer? Har du kilder å vise til? Eg trudde kanskje det skyldast tyngdekraftpåvirkning frå andre planeter i solsystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...