Gå til innhold

Har jeg kjøpt katta i sekken?

Anbefalte innlegg

Jeg ville ha benyttet meg av angreretten uansett. Feks når du skal selge pc'en lengere fram i tid regner jeg med du får litt extra for å ha ett ekte 9800pro iforhold til ett klokke/flashe vennlig r9800se kort.

EDIT; Post 400 :green:

Endret av eln
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville ha benyttet meg av angreretten uansett. Feks når du skal selge pc'en lengere fram i tid regner jeg med du får litt extra for å ha ett ekte 9800pro iforhold til ett klokke/flashe vennlig r9800se kort.

EDIT; Post 400 :green:

Grattis! ;) Når den tid kommer at jeg må kjøpe meg ny PC, er radeon9800pro gammelt uansett. Så det tenker jeg ikke på. Men får jeg SE kortet mitt til å yte like bra som et pro kort gidder jeg ikke bytte det

Lenke til kommentar

EDIT; Post 400  :green:

Grattis! ;) Når den tid kommer at jeg må kjøpe meg ny PC, er radeon9800pro gammelt uansett. Så det tenker jeg ikke på. Men får jeg SE kortet mitt til å yte like bra som et pro kort gidder jeg ikke bytte det

Skal like å se et 9800se kort som yter like godt som et PRO kort med normal kjøling.

Lenke til kommentar

Nå blir sikkert noen muggne

Men så lenge kortet gjør jobben, så er det det som teller. Og ikke noe annet.

For kjøper du et XT kort nå, så er det et Pro kort om 6 måneder og et Se om et år.

Hvis ikke det er skryte effekten du er ute etter. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ikke se deg blind på specs og antall MB RAM, målinger av ytelse er en fin ting.

Edit: Jeg må bare presisere at jeg ikke sier at du ikke skal kjøpe 9800XT, som jo definitivt er et rått kort. Jeg sier bare at 9800 Pro gir mye mer for pengene. Ville bare nevne dette siden du anbefalte 9800 XT framfor Pro. Men når man kjøper hardware, er det ikke alltid fornuften som bestemmer, det vet jeg alt om ;)

Mer for pengene i øyeblikket ja. Når jeg kjøpte 9700pro'en min var det mange som småflirte fordi den kom ca likt ut med ti4800 i testene på den tiden. Så kom det plutselig tester der det fulle potensialet til 9700pro ble utnyttet. Det viste seg at i dx9-baserte applikasjoner er 9700pro ca tre ganger så kraftig.

Ser det også i Doom III Beta 2. Doom III er jo nVidia-optimalisert, men allikevel får AXP-maskinen min ca 10 ganger så høy framerate som en tilsvarende P4-maskin med ti4800. Da har fyren attpåtil dobbelt så mye ram som meg (jeg har bare 512mb)

Lenke til kommentar
Mer for pengene i øyeblikket ja. Når jeg kjøpte 9700pro'en min var det mange som småflirte fordi den kom ca likt ut med ti4800 i testene på den tiden. Så kom det plutselig tester der det fulle potensialet til 9700pro ble utnyttet. Det viste seg at i dx9-baserte applikasjoner er 9700pro ca tre ganger så kraftig.

Det er få spill der Ti4800 lå likt med R9700Pro selv da kortet var nytt. Med AA og AF var/er den opptil 3 ganger raskere. Uansett så er dette en dårlig sammenligning da R9800Pro og R9800XT er arkitekturmessig identisk og ytelseforskjellen er som oftes veldig liten selv i applikasjoner som er GPU begrenset. Unntaket er de få spillene der 128MB kommer til kort med høy oppløsning og 4/6xAA.

Ser det også i Doom III Beta 2. Doom III er jo nVidia-optimalisert, men allikevel får AXP-maskinen min ca 10 ganger så høy framerate som en tilsvarende P4-maskin med ti4800. Da har fyren attpåtil dobbelt så mye ram som meg (jeg har bare 512mb)

Det høres ganske merkelig ut. De testene som kom med FX5900 viser R9700Pro omlag 80% raskere enn GF4Ti4200 (uten AA og AF).

Lenke til kommentar

Herregud.

Skal man absolutt ha 256 Mb ram er det jo bare å kjøpe et 9800Pro 256mb :roll:

Og uansett: Hva skal man med så mye ram på skjermkortet, når den er tregere en på 128mb versjonen? Ytelsesmessig mener jeg, ikke rånefaktor..

Og btw: 9800xt er et forferdelig dårlig kjøp, hvertfall akkurat nå som den faller i pris om noen få uker. I forhold til Radeon 9800pro er det 5-10% ytelsesforskjell

(i følge hardware.no ) til en over 50% prisøkning. Ikke særlig økonomisk!

Og btw btw: Powercolor er jo billligkort. Selv om de ER 9800pro, er det spinket og spart inn på kvalitet på kjøler\vifte, sinks på rammen o.l. Hva angår ytelse gir de nok det samme, men hvis du vil ha et kort som ikke finner på noe tull pga. dårlig kvalitet på delene, er vel ikke powercolor nøyaktig like bra som de andre.. Men for all del: Løp og kjøp! ;)

Lenke til kommentar
Powercolor er jo billligkort. Selv om de ER 9800pro, er det spinket og spart inn på kvalitet på kjøler\vifte, sinks på rammen o.l. Hva angår ytelse gir de nok det samme, men hvis du vil ha et kort som ikke finner på noe tull pga. dårlig kvalitet på delene, er vel ikke powercolor nøyaktig like bra som de andre.. Men for all del: Løp og kjøp! ;)

Hvor i all verden har du dette fra?

Lenke til kommentar
Skal man absolutt ha 256 Mb ram er det jo bare å kjøpe et 9800Pro 256mb  :roll:

Er det mulig å oppdrive R9800Pro med 256MB minne lenger? Disse skal bli faset ut i fordel for R9800XT.

Og uansett: Hva skal man med så mye ram på skjermkortet, når den er tregere en på 128mb versjonen? Ytelsesmessig mener jeg, ikke rånefaktor..

Når det gjelder R9800 så har 256MB versjonen (Pro eller XT) høyere klokket minne enn 128MB versjonen.

Lenke til kommentar
Og btw btw: Powercolor er jo billligkort. Selv om de ER 9800pro, er det spinket og spart inn på kvalitet på kjøler\vifte, sinks på rammen o.l. Hva angår ytelse gir de nok det samme, men hvis du vil ha et kort som ikke finner på noe tull pga. dårlig kvalitet på delene, er vel ikke powercolor nøyaktig like bra som de andre.. Men for all del: Løp og kjøp! ;)

Tullpreik! :thumbdown: PowerColor er akkurat like bra som alle andre produsenter og er faktisk helt identisk med Sapphire ;) Kjøp PowerColor spar penger å få et "Kickass Product"

Lenke til kommentar
Og btw btw: Powercolor er jo billligkort. Selv om de ER 9800pro, er det spinket og spart inn på kvalitet på kjøler\vifte, sinks på rammen o.l. Hva angår ytelse gir de nok det samme, men hvis du vil ha et kort som ikke finner på noe tull pga. dårlig kvalitet på delene, er vel ikke powercolor nøyaktig like bra som de andre.. Men for all del: Løp og kjøp!  ;)

Tullpreik! :thumbdown: PowerColor er akkurat like bra som alle andre produsenter og er faktisk helt identisk med Sapphire ;) Kjøp PowerColor spar penger å få et "Kickass Product"

Bekreftelse herifra, har PC 9800 Pro... :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg sier jo ikke at Powercolor ikke fungerer, det er jo sikkert et like bra kort ytelsesmessig som et hvilket som helst annet merke. Men de er jo billigere, og de sparer inn penger på noe! Kjøling f.eks. For en stund siden var det jo en del folk som klaget på PC 9800pro kort der vifta faktisk falt av etter noen uker i bruk!

Dette skal jo være fikset nå, så det er bare å kjøpe, men jeg mener bare at du får det du betaler for.

Er det f.eks kjøleribber på rammen til PC kortene? Har jo litt å si om du vil overklokke.

Det er det på Sapphire kortet mitt, hvis PC kortene ikke har det er de jo ikke identiske.

Lenke til kommentar
Men de er jo billigere, og de sparer inn penger på noe! Kjøling f.eks. For en stund siden var det jo en del folk som klaget på PC 9800pro kort der vifta faktisk falt av etter noen uker i bruk!

Dette skal jo være fikset nå, så det er bare å kjøpe, men jeg mener bare at du får det du betaler for.

Er det f.eks kjøleribber på rammen til PC kortene? Har jo litt å si om du vil overklokke.

Det er det på Sapphire kortet mitt, hvis PC kortene ikke har det er de jo ikke identiske.

Jeg tror du ser på dette på litt feil måte.

PC lager kort som har akkurat det du trenger, uten mer fiksfakseri.

Sapphire lager (tydligvis) kort med ekstra ting (ram-sinks) for å differensiere seg fra resten. Dette gjør at kortene deres koster mer enn hva PC sine gjør.

For hvis jeg skal følge din logikk, så er ATIs (og følgelig Sapphires) kort laget med tanke på å spinke og spare, siden det ikke er ram-sinks på BBA 9700pro (laget av Sapphire).

Besides, ikke alle gidder å overklokke hardwaren sin....

Lenke til kommentar

Det er ikke alle som gidder det, men det er da noen, kjekt å vite.. Kvalitet er kvalitet, billigvarer er, vel, billigvarer.

Men jeg mener vel i grunnen det samme som deg: Sapphire og andre merker setter på mer fiksfaks.

Og det gjør jo at PC ikke er identisk med de andre.

Greit nok at ikke alle TRENGER ramkjøling (og vifter som fungerer :p) men det er jo en forskjell for det..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
PC lager kort som har akkurat det du trenger, uten mer fiksfakseri.

True 'dat.

PowerColor sine kort er bygd nøyaktig etter ATi sine spesifikasjoner, uten kostbare endringer i arkitektur (Hercules) eller ekstra duppeditter man kun trenger under ekstrem overklokking (Sapphire).

Har selv et PC9700pro, som kanskje ikke er det mest relevante i denne diskusjonen, men det gjør jobben sin på andre året nå, og har aldri fusket.

Skal man overklokke trenger man forresten ikke kjøpe dyr og jævlig Sapphire. Man kan kjøpe et PC-kort og endre på det. Garantien ryker uansett i det øyeblikk man overklokker, så med litt gadgets fra ThermalTake har man samme muligheter til noe lavere pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...