Gå til innhold

Har jeg kjøpt katta i sekken?

Anbefalte innlegg

Hallais!

Ser at "SE" ikke akkurat er en favoritt her :)

Kjøpte meg et ST Labs ATI Radeon 9800se 128 for 1900.- for noen dager siden, tenkte jeg skulle vente med å lasse ut med penger til de nye korta kommer :)

Hva er det som er så dårlig med det? Stor forskjell fra et vanlig 9800??

Hva er egentlig forskjellen?

Bruker PC'n mest til spilling. Duger kortet mitt til dette? :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Du har vel ikke akkurat kjøpt "katta i sekken", men det er veldig dyrt for ett kort som er lavere klokket enn f.eks. PowerColor ATI Radeon 9800 PRO 128MB som koster like mye som ditt kort.

Edit: SE-kortene er 9800-kort som ikke passerte kvalitetskontrollen til å bli 9800NP kort. SE kortene er derfor klokket lavere på GPU (Core) og Minne (RAM).

Ytelsen er lavere enn Radeon 9800, og mye lavere enn 9800 PRO / XT.

Jeg vil anbefale deg å bytte kortet (angrerett?) og heller kjøpe ett 9800PRO, evt vente på de nye kortene.

Mvh,

Thomas.

Endret av Data-n00b
Lenke til kommentar

Kjøpte meg et ST Labs ATI Radeon 9800se 128 for 1900.- for noen dager siden, tenkte jeg skulle vente med å lasse ut med penger til de nye korta kommer

Ouch! Har du muligheten til å heve kjøpet? Du får et 9800 Pro til omtrent den prisen, og det er MYE bedre.

Lenke til kommentar

:dontgetit:

Såpass! Fikk jo kortet bare for noen dager siden. Bestillte hos databutikken.com.

Er ikke sikker på angreretten. skal sjekke det ut når jeg kommer hjem fra jobb i morgen tidlig.

Angrer SKIKKELIG på at jeg ikke gikk inn på forumet her før jeg kjøpte! :no:

Etterpåklok :)

Takk for hjelpen!!

Lenke til kommentar
Hei.

Du har vel ikke akkurat kjøpt "katta i sekken", men det er veldig dyrt for ett kort som er lavere klokket enn f.eks. PowerColor ATI Radeon 9800 PRO 128MB som koster like mye som ditt kort.

Edit: SE-kortene er 9800-kort som ikke passerte kvalitetskontrollen til å bli 9800NP kort. SE kortene er derfor klokket lavere på GPU (Core) og Minne (RAM).

Ytelsen er lavere enn Radeon 9800, og mye lavere enn 9800 PRO / XT.

Jeg vil anbefale deg å bytte kortet (angrerett?) og heller kjøpe ett 9800PRO, evt vente på de nye kortene.

Mvh,

Thomas.

Er ikke Powercolor veldi dårlig da?? Det jeg har hørt :)

Lenke til kommentar
Kan umulig stemme med mindre du har moddet se kortet!

For høyt?

Beklager om jeg feilinformerer... Har Radeon 9700pro, mente dette kortet var temmelig likt i ytelse (er det ikke?)

EDIT: Bommet nok litt ja... Radeon 9800 har jo litt lavere frekvens og halve minnebåndbredden (128bit mot 256 i radeon9700), vel vel trådstarter, desto større gap mellom 9800 se og pro.

Endret av thoering
Lenke til kommentar

Du er ikke langt unna felis domesticus iallefall, jeg syns mine 1695,- jeg la ut for Sapphire-versjonen var i meste laget for et 9800SE. Ikke verdt det. Hev kjøpet, kjøp deg et 9600Pro eller.no og vent på de nye kortene. :)

Edit: Evt. et 9800Pro da, men da trenger du neppe kjøpe nytt kort på en stund. ;)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
Kan umulig stemme med mindre du har moddet se kortet!

For høyt?

Beklager om jeg feilinformerer... Har Radeon 9700pro, mente dette kortet var temmelig likt i ytelse (er det ikke?)

EDIT: Bommet nok litt ja... Radeon 9800 har jo litt lavere frekvens og halve minnebåndbredden (128bit mot 256 i radeon9700), vel vel trådstarter, desto større gap mellom 9800 se og pro.

9800se er en hel del "treigere" enn radeon 9700pro, ligger faktisk på nivå med radeon 9600pro!

Lenke til kommentar

jeg driver og ser etter ett skjermkort selv, jeg er meget oppslukt av 9800XT :)

ville anbefalt det, er utrolig bra ifølge alle slags tester det har vært igjennom.

så hvis du skal bytte kortet ditt, bytt det og sleng på litt ekstra, så har du gullkortet

Lenke til kommentar

techern:

9800XT er absolutt et bra kort, men definitivt ikke noe godt kjøp i forhold til 9800 Pro. Det koster det dobbelte, gjerne mer også. Du kan få mye snadder for de pengene, hva med en 74 GB Raptor? Eller kanskje et 9800 Pro til den andre maskinen din? ;)

Lenke til kommentar

Creative Radeon 9800XT 256MB

koster 3,600,- ca hos pcutstyr.no

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB

koster 2,000,- hos pcutstyr.no

du ser jo prisforskjell så klart, men det er faktisk

XT kortet som er noen hakk nyere og

har dobbelt så mye minne.. man velger 9800 PRO

om man vil det for pengenes skyld, eller du kan

kjøpe deg ett 9800XT med dobbelt så mye minne

og litt nyere gpu for 1,500,- mer og ha det leenge før du trenger

å bytte det ut.. jeg ville gått for XT men :)

Lenke til kommentar

Ikke se deg blind på specs og antall MB RAM, målinger av ytelse er en fin ting.

Edit: Jeg må bare presisere at jeg ikke sier at du ikke skal kjøpe 9800XT, som jo definitivt er et rått kort. Jeg sier bare at 9800 Pro gir mye mer for pengene. Ville bare nevne dette siden du anbefalte 9800 XT framfor Pro. Men når man kjøper hardware, er det ikke alltid fornuften som bestemmer, det vet jeg alt om ;)

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

hehe jeg var en sånn fyr før at jeg ikke tenkte på chipsett eller

gpu, temperatur, støynivå eller slikt. jeg skulle bare ha ett kort som hadde "MASSE RAM" hahah :blush::w00t:

men nå sjekker jeg alt det jeg ikke gjorde før i tida da.

9800pro er jo ett bra kort selvsagt. men kan disse to være like bra

eller er det forskjell her?:

PowerColor Radeon 9800 PRO 128DDR

vs

MSI GeForce FX 5700 ULTRA 128DDR2

?? :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...