ioa Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Hei! Jeg er helt ny innen mobil osv.. Derfor lurte jeg på hva symbian er, og hva det kan brukes til eller brukes til? Ivar Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Symbian er et operativ system som f.eks windows. Finnes uttalige programmer til symbian. Alt fra å bruke mobilen som fjernkontroll osv. Du kan sjekke symbian.com også kan du søke litt her på forumet. Finnes mange poster om dette. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 For noen dager var d en meeeeget lik post. Siden jeg er lat og veier 3000 tonn ( ) så tar jeg bare og kopierer alt jeg sa: Hehe... litt vanskelig å svare direkte på siden symbian er så kompleks... men skal skrive lit kort om d da... Symbian åpner muligheten for 3 parts programmer, byggd på en felles plattform. Symbian er et selskap som ble opprettet i fellesskap av Psion, Nokia, Ericsson og Motorola i juni 1998, med hovedmål å utvikle og standardisere operativsystemer for mobiltelefoner. Med operativsystemet "EPOC" som er under utvikling hos Symbian, oppnår man et felles grunnlag for bærbare telefoner fra forskjellige produsenter med hensyn til trådløs informasjon, nettverk, innholdstjeneste, meldingsformidling og andre funksjoner, noe som i praksis tar mål av seg til å bli en de facto-standard. De åpner for 3 partsprogramvare og en felles plattform. Dermed kan software produsenter bygge på en felles plattform, lovlig og med full tillatelse fra mobilfabrikantene. Da kan man utnytte mobilen maksimalt og lage program til forskjellige innstillenger, gjøre spesielle ting, få en del av mobilen til å gjøre noe eller lignende. Symbian leverer en avansert, åpen standard innenfor opperativ system. Symbian OS er fleksibelt og kan brukes i mange mobiler for å møte en stor rekke av mobilbrukere. Symbiian Os støtter mange krav innenfor nettverkprotokoller og gjør d mulig med en stor intarnasjonal utvikler base, med meget få begrensinger. Symbian leverer også en multifunksjonell kjerne, data muligheter, gode programs muligheter og intergrert PIM funksjoner og trådløs kommunikasjon Pr. idag er symbian bygd opp av flere plattformer. (kalles i symbian språk series som igjen er oppdelt i versjoner…) I dag bygges de fleste symbian mobiler på de såkalte 60 og 90 series plattformene. De mest kjente er 6600,sx1, sendo X (alle disse 3 er 60 series) og 90 series (UIQ2) er bla. p800/p900, a920 ol. Faktisk er noe av d beste med symbian os at den standariserer mange funksjoner og gjør d lettere for oss brukere i og med at vi kan bruke mere og mere av felles programvare/ting/underholdning til mobilene. bla. er d en egen c++ standard for symbian os osv. Symbian idag byges på 2.5g og 3g her ser du noen av symbian telefonene Pr. idag består symbian av følgende eiere: Ericsson (17,5%), Panasonic(7,9%), Nokia(32,2%), Psion(31,1%), Samsung(5,0%), Siemens (4,8%) og Sony Ericsson (1,5%). (de prosentene viser hvor mye av symbian hvert selskap eier) Den første symbian mobilen var 9210 communicator, men den aller første Epoc mobilen (som symbian bygger på) er r380 (hvis jeg husker rett ) itillegg har disse (pr.dags dato) produsentene linsens avtaler for å kunne bruke symbian OS: Arima, BenQ ,Fujitsu, Panasonic, LG Electronics, Mitsubishi, Motorola, Nokia, Samsung, Sanyo ,Sendo ,Siemens og Sony Ericsson (litt om epoc hvis du starta å lure: Epoc er et operativsystem som gjør taleorienterte håndsett til medietelefoner og trådløst informasjonsutstyr. EPOC utgjør mindre belastning på prosessoren sammenliknet med dagens PDA-operativsystemer, og har dermed kapasitet til å forbedre multimediekapasiteten i mobiltelefoner. EPOC utvikles av Symbian, et selskap som eies i fellesskap av Psion, Nokia, Ericsson, Motorola og Matsushita (Panasonic). Den er en åpen plattform som er optimert for mobiltelefonbruk, men nå har den skifta navn til symbian ) håper du skjønner mere litt dårlig forklart da men 1.Så hvis man først har skaffa seg et program, kan man bruke det på den neste telefonen man kjøper. Har jeg rett eller vrangt? 2.Har du noen eksempler på noen killer programmer som gjør symbian verdt penga? 1. Ikke nødvendighvis. Det er her forksjellen inne i symbian kommer. Som sagt er symbian delt opp i flere plattformer og versjoner. Dermed vil d ikke gå ann å bruke et 60 series program på p800/p900 som kjører 90 series (som er litt mere avansert). Itillegg er d interne forskjeller i opppbygningen av hver plattform, det er her versjonen av plattformen kommer inn. Et program er nesten alltid lagd først og fremst for en mobil (versjon/plattform). Fks. vil ikke alle prog som virker på 3650, virke på 6600, uansett om de kjører samme plattform (series). 2. tja... Si hva du liker så skal jeg finne d Vel du har jo litt av hvert da: spill (ngage), navigasjon,mp3,radio,lese program, oversettelses program, ordbøker, bibel (hvis noen vil ha, pm meg har et freeware prog), office pakker, fjernkontroll, program som utfører ting til en hvis tid, programmer som fks. setter mobilen i lydløs når du nærmer deg et hvist område (merk, virker bare i byer, siden programmet bruker informasjoen fra gsm nettet, basestasjonene, ikke gprs), fjernkontroll, styring av pc, lommelykt, answering machine prog. , mere avanserte profiler, gameboy emulator, mere avanserte kamera/video program, WORLD CLOCK (uber program! en av de beste programmene), en haug med økonomi prog for å skjekke lønn, bensinforbruk eller regne sammen ca. hvor mye du må betale i kassa, video program slik at du kan se filmer/tegneserier/musikkvideoer på mobilen, word, excel, anti-mygg program med mere nesten bare fantasien er begrensingen Lenke til kommentar
Gabriel Shear Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 omg. Du er über geek Remerser Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 omg. Du er über geek Remerser Han gadd ihvertfall å skrive, det skal han ha. Han er ingen geek - da er isåfall mange geeker. Meg, blant annet. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 omg. Du er über geek Remerser Han er vel inegn geek.. Han er smart og kan mye, er du missunelig siden du kaller han geek eller mente du det mer som en spøk liksom? Ville heller kallt det über mobilviter, hehe.. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 omg. Du er über geek Remerser jaha...? Så nå skal jeg ikke hjelpe folk som ikke skjønner seg på noe heller da....? Lenke til kommentar
bassmania Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 kanskje han mente geek på en god måte da!! Lenke til kommentar
sinnabrus Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Pr. idag er symbian bygd opp av flere plattformer. (kalles i symbian språk series som igjen er oppdelt i versjoner…) I dag bygges de fleste symbian mobiler på de såkalte 60 og 90 series plattformene. De mest kjente er 6600,sx1, sendo X (alle disse 3 er 60 series) og 90 series (UIQ2) er bla. p800/p900, a920 ol. Series 90 er utviklet av Nokia og har ingenting med UIQ eller Sony Ericsson (P800/P900) å gjøre. Series 90 er nylig utviklet, og den kommende Nokia 7700 er den eneste mobilen som hittil er avslørt å bruke platformen. UIQ flatformen er utviklet av UIQ Technology AB ( www.uiq.com ) som er en del av Symbian Ltd ( www.symbian.com ). UIQ har altså ingenting med Nokias Series 60, Series 80 eller Series 90 grensesnitt/platform å gjøre. Series 80 (som du glemte å nevne) brukes på Nokia 9210(i) og den kommende Nokia 9500 Communicator. Alle disse platformene (Series 60, Series 80, Series 90 og UIQ) ligger "på topp" av selve operativ systemet (Symbian). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå