Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fildeling med to Windows XP-maskiner

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette har garantert vært nevnt før, så bare gi meg en link til en tråd om mulig. Jeg har prøvd søkemotoren men kom ingen vei.

Uansett.

Jeg har to maskiner, en stasjonær og en laptop. Den stasjonære har ingen restriksjoner på delingen (tydeligvis), og det er heller ikke et problem. Men jeg liker å ha tilgang til filene som ligger på laptopen via den stasjonære når jeg er hjemme. Men på jobb (og hvor jeg ellers måtte være) så har jeg absolutt ikke behov for å dele filene mine med andre.

Hvordan kan jeg lage brukernavn og passord i Windows XP (slik man har kunnet i alle andre Windows-versjoner)?

Jeg bruker FAT-32 hvis det skulle bety noe (noe jeg har en liten mistanke om)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Dette har garantert vært nevnt før, så bare gi meg en link til en tråd om mulig. Jeg har prøvd søkemotoren men kom ingen vei.

Uansett.

Jeg har to maskiner, en stasjonær og en laptop. Den stasjonære har ingen restriksjoner på delingen (tydeligvis), og det er heller ikke et problem. Men jeg liker å ha tilgang til filene som ligger på laptopen via den stasjonære når jeg er hjemme. Men på jobb (og hvor jeg ellers måtte være) så har jeg absolutt ikke behov for å dele filene mine med andre.

Hvordan kan jeg lage brukernavn og passord i Windows XP (slik man har kunnet i alle andre Windows-versjoner)?

Jeg bruker FAT-32 hvis det skulle bety noe (noe jeg har en liten mistanke om)...

Du kan jo f.eks lage deg en liten bat fil.

eks.

@echo off

net use F: /user:brukernavnher \\maskinnavnher\c$ passordher

Dersom du lager en bat fil og legger inn denne kommandoen vil den koble til diskene som er på hjemmepc'en din.

et eksempel på en "utfylt" kommando er:

net use F: /user:olanorman \\komputer\c$ kari

Denne kommandoen "utnytter" Windows default share.

Det er 2 forutsetninger for at dette skal virke.

1. F: er ledig

løsning: du bytter ut F: med en annen ledig plass.

2. Net use er allerede i bruk mot denne maskinen

løsning: du lager en ny bat fil. denne kan du kalle koble fra. her legger du inn kommandoen

net use /delete ? /y

obs! denne kommandoen fjerner alle koblinger du skulle ha til andre maskiner også.

En forutsetning på at dette virker er at du har en bruker med administrator på maskinen du skal koble til.

Håper dette ikke ble for rotete.

:)

Lenke til kommentar

Gode tips! :) Men jeg hadde håpet å slippe maping.

Men det er ingen måte å gjøre dette på "den lette måten"? Slik at hvis jeg åpner "My Network Computers" og dobbelt-klikker på laptopen min, så blir jeg spurt om å taste inn brukernavn og passord?

Lenke til kommentar
Gode tips! :) Men jeg hadde håpet å slippe maping.

Men det er ingen måte å gjøre dette på "den lette måten"? Slik at hvis jeg åpner "My Network Computers" og dobbelt-klikker på laptopen min, så blir jeg spurt om å taste inn brukernavn og passord?

Joda du kan jo alltids bare åpne en exploer og skrive inn:

\\komputer\c$ du vil da (med forutsetning at brukernavn og passord er det samme på begge maskinene) kunne koble til netverket ditt. uten særlig problem. dersom brukernavn og passord ikke er det samme kan det hende du blir spurt om dette.

personlig foretrekker jeg å ha to bat filer jeg trykker på. Synes dette er lettere enn å skrive inn hver gang. og dersom du først har tenkt til å koble til den bærbare er det jo greit at du gjør det skikkelig med engang slik at du slipper å gjøre det flere ganger dersom du skal ha tak i noe mer senere på kvelden :)

Lenke til kommentar
lol, det var den mest avanserte løsningen på det spørsmålet noen kunne gitt tror jeg. er det ikke bare å sette passord på profilen i profiles under kontrollpanel?

Hehe Ja, mulig det. Men skal man først svare på noe hvorfor ikke gjøre det ordentlig :)

Lenke til kommentar
Joda du kan jo alltids bare åpne en exploer og skrive inn:

\\komputer\c$ du vil da (med forutsetning at brukernavn og passord er det samme på begge maskinene) kunne koble til netverket ditt. uten særlig problem. dersom brukernavn og passord ikke er det samme kan det hende du blir spurt om dette.

Prøvde dette, men til ingen nytte!

Hvorfor skal dette være så vanskelig??

Lenke til kommentar

Dette burde kanskje stått i windows-forumet, men pytt pytt.

Er enkel fildeling aktivert? (det er stardard i XP Pro som ikke er med i et domene).

I windows utforsker kan du gå på verktøy -> alternativer -> vis (eller noe slikt) og deaktivere enkel fildeling.

Da vil XP be om brukernavn og passord når du kobler deg til et share. Hvis ikke:

a: brukernavn/passord er likt på begge maskinene

b: gjest-kontoen er aktivert med blankt passord (ANBEFALES IKKE!)

Lenke til kommentar
Er enkel fildeling aktivert? (det er stardard i XP Pro som ikke er med i et domene).

I windows utforsker kan du gå på verktøy -> alternativer -> vis (eller noe slikt) og deaktivere enkel fildeling.

Da vil XP be om brukernavn og passord når du kobler deg til et share. Hvis ikke:

a: brukernavn/passord er likt på begge maskinene

b: gjest-kontoen er aktivert med blankt passord (ANBEFALES IKKE!)

Enkel fildeling er deaktivert.

Jeg blir ikke bedt om brukernavn/passord når jeg går inn på \\laptop. Den bare poper opp, og det er tilogmed når gjeste-kontoen er deaktivert.

Begge maskinene har samme brukernavn, men ikke samme passord (den stasjonære har ikke passord).

PS! Hvordan setter man passord på gjeste-kontoen? Den muligheten har ikke jeg (iallefall ikke gjennom User Accounts på Control Panel).

Lenke til kommentar

ok.

1. Du kan IKKE bruke blanke passord ved koblinger over nettverk med XP. Prøv å sett passord på brukerene på begge maskinene.

2. Høyreklikk "min datamaskin" -> "behandle" -> "brukere og grupper" (tror jeg det het). Der kan du høyreklikke en bruker og sette passord.

Lenke til kommentar

De fleste av innstillingene for tilgang for brukere på et nettverk finnes på

Administrative Tools -> Local Security Policy -> Security Options / User Rights Assignment

... Når jeg har hatt problemer med XP og nettverk har løsningen pleid å være der et sted.

Lenke til kommentar
ok.

1. Du kan IKKE bruke blanke passord ved koblinger over nettverk med XP. Prøv å sett passord på brukerene på begge maskinene.

2. Høyreklikk "min datamaskin" -> "behandle" -> "brukere og grupper" (tror jeg det het). Der kan du høyreklikke en bruker og sette passord.

Takker for alle tips, OB1.

Å sette passord på Gjestekontoen gjorde susen! :)

(Tror jeg iallefall, foreløpige tester ser positive ut)

Lenke til kommentar

Dette er test-resultatene, det virker som det er noe som ikke stemmer..

- Når gjestekontoen var deaktivert, så kom alle(!) inn på laptopen uansett workgroup, brukernavn og passord

- Når gjestekontoen var aktivert, men uten passord, var det samme tilfelle.

- Når gjestekontoen hadde passord, ble de andre maskinene spurt etter brukernavn og passord for tilkoblinguavhenging av hvilket brukernavn passord som var på de andre maskinene. Dette fungerer for meg.

Og her er det rare: Dette var når enkel fildeling er deaktivert.

Lenke til kommentar

nummer 2 og 3 er greit.. men den første med enkel fildeling er jeg ikke helt sikker på om jeg skjønner. :dontgetit:

Orker du å teste noe?

Start->run-> gpedit.msc

Under datamaskin-Windows-sikkerhet-lokal-brukerrettigheter(?) - så har du et valg som ligner på "tilgang til denne maskinen over nettverk" (noe slikt, husker ikke nøyaktig, men du skjønner det når du ser det). Står "alle" eller "anonyme brukere" der? hvis det er så prøv å fjerne det.

Du kan jo og/eller finne "nekte tilgang til denne maskinen over nettverk" og legge til "anonyme brukere" der. Dette gjøres på begge maskiner og følges opp av enten "gpupdate /force" fra kommandopromptet eller en reboot.

Hva virker(ikke) da?

Lenke til kommentar
Start->run-> gpedit.msc

Under datamaskin-Windows-sikkerhet-lokal-brukerrettigheter(?) -

Jeg fant det under "Access this computer from the network". Jeg fjerna "Everyone" og ingen andre maskiner fikk tilgang (fikk noe lignende "You cannot access this network path, because of the server policy"). Logisk nok ettersom "Guest" er en del av "Everyone"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...