Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

450hk i en Ford Fiesta

Anbefalte innlegg

Det er ingen fastsatt "grense" men dersom man passerer 250hk kan man oppleve tendenser til såkalt torquesteer (forhjula tvinger bilen til å svinge dersom man gir gass). På nyere biler er dette et veldig lite problem.

Det var vel et mye større problem på gamle forhjulsdrevne biler. F.eks Oldsmobile Toronado med 455cuin V8 med 400hk og forhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alfa romeo 156 GTA SW har vel litt over 200hk?

De har 250hk begge to.

Ezekiel; Det kan du oppleve på en 1.9TDi med fwd. Det blir bare litt værre når du får enda mere effekt. :) Men så er det latterlig enkelt å lage kjøremaskiner med fwd og da. Feks Alfas GTA. Vannvittige biler..

Lenke til kommentar

Såklart kan man oppleve det på alle biler med fwd.

Merker det klart på raketten min også, selv om den har bare 60hk. Stasjonsvogna til familien har 3,8L v6 på rundt 200hk, men der er det langt mindre merkbart. Man merker dog at rattet lever sitt eget lille liv dersom man tramper kickdown ;)

Lenke til kommentar
Det er ingen fastsatt "grense" men dersom man passerer 250hk kan man oppleve tendenser til såkalt torquesteer (forhjula tvinger bilen til å svinge dersom man gir gass). På nyere biler er dette et veldig lite problem.

Det var vel et mye større problem på gamle forhjulsdrevne biler. F.eks Oldsmobile Toronado med 455cuin V8 med 400hk og forhjulstrekk.

Definitivt ikke på Oldsmobile Toronado.

Olds sine teknikkere var meget klar over problemet og konstruerte forstillingen slik at den slapp dette problemet.

Har hatt Toronado og tro meg nydeligere bil på vinterføre finnes ikke.

Er bare på billige biler at dette ikke blir tatt hensyn til.

Husk at Toronadoen var en av de dyreste bilene på markedet når den kom.

(og hadde ABS som option i 1973...)

olds69

Lenke til kommentar
jeg kan ikke huske å ha sett noen orginalt over 250hk med fwd.

de fleste går da over til 4x4. audi a3 som eksempel.

alle jappse bilene som har litt guffe har enten rwd eller 4x4.

så fwd einer seg dårlig til særlig mer hk.

Honda Integra R fwd med 200hk elns...

Når Seat kom med sin værsting droppa dem 4-hjulstrekken og klinte til med fwd.

Seat Leon Cupra R er vill bil med fwd :)

(med "fwd" mener jeg "front wheel drive" :p kan vel forveksles med four wheel drive)

Endret av kverna
Lenke til kommentar
tviler på at det er 450hk i den bilen.

hvis dem ikke har bygd om til 4x4 elller rwd er det umulig å kjøre den med så mange hk.

200-250hk er vell grensa for fwd.

det er laget en golf med 1000 hk og hvis jeg ikke tar feil hadde den fwd..

hm... :hmm:

nei.. mn med en bil med 450hk (liten) må du ha nytt motorfeste forserkabremser og brekk..

En kompis har en opel ascona c 2.0i (blodtrimmet) med 165 hk

Den må ha forsterka bremser for og kunne regge den som 2.0i!

Lenke til kommentar

dahlback racing golfen tenker du på? den er det 4x4 på.

ford focus rs har også fremhjulsdrift, av enkelte blader kåret til verdens beste fwd på vått føre. selv må jeg jo si at det er mye mer morro å kjøre 4x4 i hvertfall på vinteren sammenlignet med fwd

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hehe, skrev det mest på tull.. Alle vet jo at de ikke bygger om FWD til RWD i BTCC/STCC :)

Honda Civic Type-R - FWD

Seat Toledo Cupra - FWD

Vauxhall Astra oupe - FWD

MG ZS - FWD

De gamle Volvoene og Primera er også FWD (S40 er FWD). BMW er RWD. Forøvrig så er nå Audi'ene i STCC forhjulsdrift (de endret i 2003).

Så joda, jeg kan vise til mange rå biler med forhjulsdrift som mange her hadde slitt med å kjøre omkapp med på bane.

Endret av TomasK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...