Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dimensjon på dekk


pgdx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rulleomkretsen skal ikke ha større avvik enn 5% i forhold til standardhjul. for å finne ut hva rulleomkretsen er ser man i STRO-boka som den kalles. Scandinavian tire and rim ett eller anna.

 

http://www.dack.tk <- side hvor du kan finne ut hvilke dimensjoner og profiler du kan ha på bilen din. Bare plott inn det du har og det du "vil ha" og det kommer ut hvor stort avviket blir og om det er lov eller ei.

Lenke til kommentar

da jeg stylet en dodge van for mange år siden spurte jeg biltilsynet om dette....

og hvis jeg husker rett var vel svaret at man kan forandre omkretsen 5% (som noen sa tidligere her)

 

bredden er det vel ikke noen 'grense' på bortsett at de skal styre klar av skjermer (selvsagt) ved full dempernedslag og full sving, skal ikke stikke utenfor skjermer og at man skal ha samme forhold på bak/forhjul hvis det er forskjell der ( gjelder vel mest amcars )

 

i tillegg skal sporvidden ikke forandres mere en 5 mm...

 

correct me if i'm wrong...

 

-Kent

 

edit: skriveleif

Endret av Vike
Lenke til kommentar
Det var ikke et spørsmål om hva jeg klarer å få på bilen, men hvor mye som er lovlig.

195/25 - 22" dekk vil da være lovlig på din bil med standarddim på 165R14, noe jeg mente med posten lenger opp. Avviket blir mindre enn 5% og er fullt lovlig. Som noen andre her sa kan du få godtkjent større avvik, men dette må isåfall trykkes inn i vognkortet

 

bruk kalkulatoren på den sida jeg linka til, der finner du ut hva du (lovlig) kan ha på din bil. Om det blir plass på selve bilen er en annen sak

Lenke til kommentar
Bensinforbruk avhenger jo av rullemotstanden, så det kan godt være at du bruker mindre bensin nå.

Du mener seff at han mest trolig bruker mere bensin nå? Det er større motstand jo breiere hjul, i tillegg til økt uavfjæret vekt som gjør at kjøreegenskapene blir dårligere. I tillegg blir aks og toppfart dårligere, men det merker du best på svakt motoriserte biler.

 

Ellers er det helt rett det over med max 5% avvik og stro-boka.

 

Men masse kan endres med tüv-papirer og greier! :D

Lenke til kommentar
Bensinforbruk avhenger jo av rullemotstanden, så det kan godt være at du bruker mindre bensin nå.

Du mener seff at han mest trolig bruker mere bensin nå?

Rolig med slaktinga nå, jeg hadde ikke rukket å ta hodepinetablettene før jeg skrev det innlegget :D Såklart blir det omvendt med breiere dekk

 

Det jeg satt og tenkte kom ikke akkurat riktig fram :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...