Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

800 pirater tatt i Tyskland

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellene i loven med tanke på fildeling her i norge i forhold til f.eks USA?

RIAA har vel ikke bare rettskraft i USA, de kan vel også saksøke personer i norge for fildeling av musikk som en av "de fem store plateselvskapene" eier. De har gjort det i andre europeiske land.

Hvis RIAA kan saksøke en Normann har de vel den samme moralen for rettsaken(hvis ikke forlik) ville skjedd i USA ville den ikke?

Lover er ikke min aller sterkeste side, men stemmer ikke dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RIAA har vel ikke bare rettskraft i USA, de kan vel også saksøke personer i norge for fildeling av musikk som en av "de fem store plateselvskapene" eier. De har gjort det i andre europeiske land.

RIAA kan saksøke på vegne av sine medlemmer, men det er norsk lov som gjelder i Norge og ikke USAs. Med andre ord, du må bryte norsk lov før RIAA har noen sak.

Lenke til kommentar

når du ser på firmaer som microsoft og hvor mye de tjener på sine programmer skjønner jeg godt at folk skaffer seg piratversjoner. om du skal holde deg oppdatert med alle office og windows versjonene og i tillegg å råd til å kjøpe en pc som kan drive dette så blir det fort fryktelig dyrt. synd linux ikke har så bra utvalg av spill og programmer, ellers skulle jeg gladelig byttet...

for min egen del, ja jeg har lastet ned et og annet som sikkert ikke var lovlig, men piratversjoner av et spill f.eks er vanligvis dålrigere enn orginalen. jeg fikk tak i en piratversjon av warcraft 3 som jeg syntes var veldig bra, jeg kjøpte da både warcraft 3 og frozen throne rett etterpå, dette gjelder også noen andre spill jeg har...

Lenke til kommentar
Det var det jeg var nokså sikker på de kunne. Ville ikke en eventuell rettsak vært i USA?

Nei. Når du er i norge er det norges lover som gjelder. Du kan ikke holdes ansvarlig for andre lands lover mens du er i Norge, og motsatt så er du pliktig å innordne deg det landet du besøker sine lover når du er ute av Norge.

Se for deg rettsaker med f.eks nakenhet og muslimske land, der muslimske interesser saksøker deg og bringer deg for retten i sitt land der hva-du-nå-gjorde er ulovlig, men er lovlig der du er.

Lenke til kommentar
Det var det jeg var nokså sikker på de kunne. Ville ikke en eventuell rettsak vært i USA?

Norge vil jo ikke utlevere en norsk statsborger for å bli straffeforfulgt for å bryte en annen lands lov i norge, det er jo for dumt, er jo ikke akkurat som vi utleverer folk som tygger tyggis i norge til singapore, fordi der er det ulovlig. Så å snakke om rettsak et annet sted en norge blir veldig urealistisk.

Norger har mye mindre strenge lover på slikt en USA, man kan bla hente ned musikk lovlig, i tillegg så er kanskje etikken rundt dette annerledes(?) i norge, og samfunnets holdning generelt gjennspeiler seg ofte i domstolene, både når det gjelder hvilke saker som kommer opp dit, og hvilke straffer man får.

AtW

Lenke til kommentar

Nei. Når du er i norge er det norges lover som gjelder. Du kan ikke holdes ansvarlig for andre lands lover mens du er i Norge, og motsatt så er du pliktig å innordne deg det landet du besøker sine lover når du er ute av Norge.

Se for deg rettsaker med f.eks nakenhet og muslimske land, der muslimske interesser saksøker deg og bringer deg for retten i sitt land der hva-du-nå-gjorde er ulovlig, men er lovlig der du er.

Man kan faktisk bryte feks norsk lov, som utenlandsk statsborger i ett annet land, hvis du feks er med og prøver å styrte staten(?) fra utlandet, men det er ekstreme tilfeller, ingen land som orker å mase om å få utlevert utenlandske statsborgere, som har brutt landets lov i ett annet land (vanskelig setning det her ;)).

AtW

Lenke til kommentar

Norge vil jo ikke utlevere en norsk statsborger for å bli straffeforfulgt for å bryte en annen lands lov i norge, det er jo for dumt, er jo ikke akkurat som vi utleverer folk som tygger tyggis i norge til singapore, fordi der er det ulovlig. Så å snakke om rettsak et annet sted en norge blir veldig urealistisk.

Norger har mye mindre strenge lover på slikt en USA, man kan bla hente ned musikk lovlig, i tillegg så er kanskje etikken rundt dette annerledes(?) i norge, og samfunnets holdning generelt gjennspeiler seg ofte i domstolene, både når det gjelder hvilke saker som kommer opp dit, og hvilke straffer man får.

AtW

Deling av kopibeskyttet material er vel nesten verden rundt ulovelig. Så hvis det SunMaster stemmer kan faktisk RIAA saksøke deg hvis de har nokk på deg og får navnet bak ip-adressen av ISP'en på grunn av at selvskapene bak RIAA eier musikken du ulovelig delt som står i norsk lov.

Forresten. Under fjorårets RIAA offensiv i USA var det ikke på grunnlag av nedlasting de saksøkte folk , men for deling.

Lenke til kommentar

AtW

Deling av kopibeskyttet material er vel nesten verden rundt ulovelig. Så hvis det SunMaster stemmer kan faktisk RIAA saksøke deg hvis de har nokk på deg og får navnet bak ip-adressen av ISP'en på grunn av at selvskapene bak RIAA eier musikken du ulovelig delt som står i norsk lov.

Forresten. Under fjorårets RIAA offensiv i USA var det ikke på grunnlag av nedlasting de saksøkte folk , men for deling.

Riktig, jeg sier det en gang til "DE TAR DE SOM DELER/DISTRIBUERER".. I Norge har du lov å laste ned musikk og filmer, men du har ikke lov til å dele.... Så de kan ikke ta dere for å laste ned men for å dele...

http://www.digi.no/php/art.php?id=101437&f=katnav

Lenke til kommentar

Microsoft og visse andre org. tjener grovt på industrien og offisiele arbeidsanlegg.

det vi forbrukere kjøper er bare en brøkdel av deres omsetning(ikke musikk da, men ellers) så deres kamp er for moralen som forbrukere har, og i usa er den ikke akkurat bra :no:

fikk orginale ubrukte Windows AIO gjennom en kamerat, disse er faktisk "lovlige" og inneholder alt det som microsoft vil at forbrukere skal kjøpe.

kostet meg 1600,- for de, synes ikke det er så dyrt for ALLE windows-ver. som er laget gjennom historien

tro det eller ei men det er microsoft som har laget Reset 5.02 programet selv,

snakk om ironi :laugh: (det programet men bruker til å slå ut registreringen og og "fixer" windows update)

Lenke til kommentar
tro det eller ei men det er microsoft som har laget Reset 5.02 programet selv,

snakk om ironi :laugh: (det programet men bruker til å slå ut registreringen og og "fixer" windows update)

Tror ikke du skjønner mye av hvordan big business fungerer jeg. Hvorfor skal MS plage sine store kunder med produktaktivisering?

Lenke til kommentar
Men jeg lurer på en ting, RIAA har vel ikke myndighet i Norge, det gjelder bare i USA?  :blush:

De har jo ikke myndighet som sådann, men de kan jo saksøke for brudd på norsk lov om de ønsker det (noe de neppe gidder).

AtW

Det har skjedd i europa så hvorfor ikke i norge ;)

Såfremt de "taper" penger på det som de påstår så vil nok RIAA også saksøke folk utenfor USA.

I deres tilfelle er det ikke bare å leke onkel politi å si hva som er lov å ikke lov. RIAA blir støttet av selvskap som _KUN_ tenker profitt, profitt, profitt. Når disse selvskapene påstår de taper masse penger(viser seg etterhvert at det kansje ikke er så rett alikevel) på grunn av fildeling så må de stå for det og plateselvskapene bak RIAA selger ikke bare musikk i USA. Nesten all musikk eies av "de fem store" som RIAA står forran. Så hvis noen skal bli anklaget for brudd på copywrightloven så er RIAA eller MPAA nesten garantert med i bildet. Hvem andre skulle ha interesse av å anmelde folk for brudd på copywright loven? Kompisen din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...