Gå til innhold

Installering av Windows på formatert harddisk uten oppstarts


Anbefalte innlegg

Ja.

 

Grunnen til at jeg ikke har oppstartsdiskett er at jeg ikke fikk lagd noen diskett (siden Win98SE CD'en er søkk borte).

 

Jeg tenkte skitt au og formaterte siden jeg ikke hadde fått gjort noen ting allikevel. Den gamle Windows-installasjonen var BARE rot og feilmeldinger. Volla, jeg lover deg. Det var uansett umulig å lage en oppstartsdiskett.

 

Jeg har en Win98 CD med kun installasjonsfiler og en XP CD (allerede aktivert). Det er egentlig uvesentlig hvilket OS som blir installert.

 

Så er spørsmålet, hva gjør jeg nå?

 

Trenger jeg 'bare' CD-ROM drivere eller må jeg skaffe noe annet? For det burde da ikke være så vanskelig. Jeg har som du sikkert ser ikke peiling.

 

Det hadde vært fint med litt hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg vet ikke om du kommer til og skjønne noe av dette jeg skriver her , men prøver allikevel.

Når du starter opp maskinen kan du trykke en knapp for og komme inn på Setup (vanligvis Del eller en F1 knapp for eksempel) Der kan du finne innstillinger over hva maskinen skal boote fra (starte opp fra). På mange datamaskiner står det at maskinen skal starte fra stasjonene a: og c:, hvis du bytter så den starter fra CD-rom'en, avslutter Setup og lagrer instillingene. Starter pc'en på nytt....

 

Da skal du få spørsmål om du vil starte fra CD-rom...

Så følger du bare videre instruksjoner.

 

Eller så kan du bare få noen som har Windows 98 se til og lage en oppstartsdiskett til deg.

 

MVH Thomas....

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å angi CD-ROM som boot device nr. 1 tidligere i dag, men nei da.

 

1st Boot Device: CD-ROM

2nd Boot Device: Floppy

3rd Boot Device: IDE-0

 

Så jeg byttet om CD-ROM og Floppy.

 

Dette får jeg når jeg prøver diverse disketter med innhold som er lastet ned fra Internett:

 

Searching for Boot Record from Floppy..OK

 

Non-System disk or disk error

Replace and press any key when ready

 

 

?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...