mmkay Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 For noen dager siden kjøpte jeg en Western Digital Caviar 160GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD1600JB, da min IBM disk holder på å ta kvelden og jeg trengte en ny disk til å installere windows på. Jeg kjøpte den samme disken for en stund siden, fornøyd med den og ville da ha en til. Nå får jeg imidlertid ikke installert windows på denne nyeste disken min, noe som er kjipt, i og med at jeg kjøpte den for å ha windows på den. (Disken er formatert etter alle kunster og regler, og jumpere er plassert rett ) Her er hva som skjer: Jeg setter i gang med installering av XP, installeringsverktøy blir lastet osv, og så må maskinen bootes, med beskjed om at setup vil fortsette med installering etter reboot (så det er etter første reboot i installasjonen av windows). Maskinen booter, og jeg får følgende beskjed: Error loading operating system Noen som har peiling på hva som kan gjøres her? Har prøvd ørten ganger nå, men samme hva jeg gjør får jeg samme beskjed.. (har testa å legge filer på disken, og det ser ut som det fungerer fint, har og kjørt WD online diagnostic test på disken, med beskjed om at den fungerer som den skal) Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Må gå i BIOS og sette riktig disk til second boot.. Enklest er å løse fra de andre hardiskene og sette HDD0 til second.... (First boot skal vere floppy og third boot CD) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Dersom du får bluecreen, så står det en tallkode bak. Denne kan du evt. søke på hos microsoft support senter. Jeg har opplevd med tidlig utgave av XP at installasjonen måtte settes igang på en 2GB FAT-partisjon, uten andre partisjoner på disken. Deretter utvide partisjon etter at installasjon er ferdig, XP konverterte den under installasjon. Har du satt partisjonen til ACTIVE når du formaterte disken? Det siste er enklest å sjekke Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Må gå i BIOS og sette riktig disk til second boot.. Enklest er å løse fra de andre hardiskene og sette HDD0 til second.... (First boot skal vere floppy og third boot CD) Floppy? Jøss, har folk slikt enda? Tror ikke det har noe å si, da får du beskjed om "invalid system disk" osv. Endret 22. mars 2004 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
mmkay Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Ja jeg har prøvd å forandre på boot-prioritering i BIOS, det har ikke fungert Har og prøvd å installere med et par andre XP-plater, da det er flere som har anbefalt meg det, fungerer ikke det heller. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Hvordan har du partisjonert? Ble det gjort fra installasjonsprogrammet eller har du gjort det utenom? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Reset CMOS. (Bios) Jumper, eller ta ut batteri etter at strømledningen er tatt ut og startknappen prøvd. Lenke til kommentar
mmkay Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Sorry, glemte å ta det med, CMOS er clear'a.. Angående partisjonering, brukte disk management i XP, har alltid funka for meg før, så da brukte jeg det denne gangen også. Har ikke brukt installasjonsprogrammet for å partisjonere, men har testa å formatere partisjonen der. Lenke til kommentar
mmkay Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Det var så enkelt altså, jeg tok partisjoneringa i xp-installasjonsprogrammet, så nå går installeringen helt greit. Takk for hintet! ^^ Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Error Loading Operating System.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå