Gå til innhold

Skaffe et pot(ensio)meter i Bergen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså; her bor vi i Bergen by og får ikke fatt i et pokkers ******* potmeter... :blink:

Jaja, husker jeg bestilte på elfa.se for en stund siden. Var noe spesielt jeg måtte søke på for å finne potmetre, men husker ikke hva dette var, og finner ikke noe nå. Help wanted...

Lenke til kommentar

alos: det første som møtte meg på den siden var:

Fraktfri levering til privatpersoner i Norge ved forskuddsbetaling av ordre på Kr 2000,- eller mer.

:(

edit: dessuten må jeg ha multiturn, dvs dreieskive som må skrus mye for å endre motstand (=mer fininnstilt)

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar

Jeg trenger:

1stk 100ohm og

1stk 1Kohm

Hvis du har, i tillegg:

1stk 500ohm,

1stk 5Kohm

Bunnverdi er 0ohm (er vel det på alle potmeter).

Gir gjerne noen slanter :) 25kr pr stk en grei pris? de koster 20 ny.

Multiturn ligger på rundt 20 omdreininger hvis jeg ikke tar for feil. Men det finnes vel bare 2 typer. En som tar EN omdreining og en type som tar flere. rundt 10 turn er vel det minste jeg kan ta.

Volumkontroller er vel helst rheostater og ikke potmeter? Correct me if..

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar

uten at jeg har kikka, vet jeg at vi har noe på 4.7 kohm, 1 Mohm, 470ohm og 50Mohm, hvis jeg ikke tar feil..

Har ikke sjekka omdreiningene..

og NEI, alle bunnverdier er ikke på 0 ohm (selv om de fleste ligger rundt 0-10ohm)

Potmetre kan såvel brukes som volumkontroller.. Det er jo sånn man regulerer et forsterkertrinn..

Skal se hva jeg finner, hva skal du btw bruke dem til?

--alexio

Lenke til kommentar

Voltmod av ATI Radeon 9100 skjermkort, som sagt i overskriften :)

Jeg skal bruke disse til voltmod av skjermkort og hovedkort osv i framtiden. Tingen er at jeg bruker disse til å justere meg fram. Når jeg har funnet verdi setter jeg inn en permanent motstand.

Har du mulighet til å sjekke om de er multiturn?

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar

Insomniac

Du må spesifisere framfor selgeren av pot. meteret om det skal være logaritmisk utførelse eller linær. Til ditt bruksområde ville jeg valgt linær. Du finner logaritmiske i volumknapper til radioer etc.

Vil du regulere større strømmer med samme pot. meteret så kan du forkoble den til en transistor-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...