arne1949 Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Har bygget ny PC med bl. a følgende "innhold" : AMD 2800 + Barton ASUS A7N8X-E Deluxe Seagate 7200.7 160 Gb Twinmos 2x512 mB Power Color 9800 pro Windows XP Professional Innstalleringen gitt greit etter bl. a hentet info her vedr. S-ata hardisk. Formatering, installering fra medfølgende hardware CD'er gikk greit, kom også ut på Internett (bredbånd). Ved ny oppstart av maskinen kommer imidlertid følgende melding i oppstartsprosedyren : "NTLDR mangler". Det følger besksjed om å starte maskinen på nytt med Ctr+Alt+Del. Når jeg gjør det kommer samme feilmelding. Hva betyr "NTLDR mangler" ?..og hva kan jeg gjøre for å løse problemet ? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Dette ligner på at den prøver å boote fra feil enhet. Gå inn i BIOS og forsikre deg om at den kontrolleren disken er montert på er første bootenhet. -KJ Lenke til kommentar
arne1949 Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 hei takk for tilbakemelding. Jeg prøver det du foreslår, men s-ata harddisker er ikke så lette å finne i BIOS-oppsettet har jeg inntrykk av, jeg finner den hvertfall ikke forløpig. kan det hjelpe å installere windows på nytt montro ? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Så lenge den er satt til å boote fra feil enhet så vil det ikke hjelpe, nei. Du må inn i BIOS og stille om på bootprioritet. -KJ Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) NTLDR Is Missing Edit: Det er sansynligvis raskere å formatere, og sette WinXP opp igjen på nytt enn å sette seg inn i allt dette. XP har brannmur, få opp denne før du går på nett. Og gå ikke inn på noen sider før du har fått inn all oppdateringen. La dette gå automatisk (det er igrunn raskere)... Dritten på nettet er ute etter deg også, og jeg mistenker noe sånnt til å være tilfelle her... siden det gikk bra lenge. Edit igjen: La ikke maskinen være overklokket mens du setter opp. Ta en CMOS reset med jumperen før du starter på nytt.... Deretter retter du klokken og ser at Bios har oppdaget hardisken osv. Ble mye dette Endret 23. mars 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
jevel Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Her er WinXP versjonen av den artikkelen, og den gjelder ved oppgraderinger fra tidligere OS, noe dette ikke er. Ikke hør på Sveinsel, da han åpenbart ikke leser sine egne råd før han gir dem... Her finner du manualen til hovedkortet ditt. På side 4-16 kan du sette hvilke enheter maskinen skal prøve å boote fra. Hva setter du her? Hvis jeg forstår deg riktig oppstår problemet i det du restarter første gang etter å ha installert driverne for hovedkortet? Har selv hatt dette problemet, og det var rett og slett bootprioritet som var problemet. Hos meg måtte jeg sette første boot som SCSI. Vet imidlertid ikke med dette hovedkortet. Skal søke litt, så får du prøve deg frem i mellomtiden. -KJ Lenke til kommentar
arne1949 Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 hei igjen Jeg tok å formaterte harddisken på nytt og innstallerte Windows på nytt. Bootet S-ata drivere fra disk under oppstartingen. Nå ser det ut til å fungere helt fint, får ingen feilmelding nå. takk for alle svar...jeg leser dem med stor interesse. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Rart. Må ha blitt noe lrøll med bootfilene dine. Bra at det virker nå, da. Du får kose deg med den nye hardwaren din! -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå