Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NextGenTel vs. Telenor : Kalde fakta


Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-04-03 01:38, NetFinity skrev:

Mye uklart i denne tråden,


jupp, du er godt på jordet oxo

Quote:


Og slik som jeg har forstått det, er ALLE ADSL tjenester fra alle levrandører i Half-duplex.


nei, skal godt gjøres å få dsl med halv duplex

Quote:


Jeg merker klart at hastigheten min på downloads faller ned til minst halvparten av teoretisk mulig når jeg uploader for fullt.


se min forrige post, har ikke noe med adsl eller dsl å gjøre, bare ditt modem/forbindelse/isp/drivere...

Quote:


Håper dette klarte opp en del.


nei

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NGT bygger ut sitt eget nett og er uavhengige av telenors utbyggningsstans...

 

NGT har ikke bygget ut så mye som telenor, men det kommer sikkert til å endre seg.

 

Jeg synes det virker klart at ngt har full-duplex..

Lenke til kommentar

...men hvis vi tar ett skritt tilbake og ser på det store bildet, vil jeg bare si at hvis du har planer, eller så mye som en tanke på, å sette opp et nettverk hjemme så er NGT så overlegent at det ikke er noe alternativ å bruke Telenor.

 

UiB har avtale med NGT, og jeg har satt opp flere smånett hjemme hos folk her. Det tar tid til kabling og installasjon av nettverkskort + to minutters konfigurasjon av hver pc. Og så funker det.

 

Til sammenligning hjalp jeg en venn med å sett opp tre maskiner på nett med Telenor ADSL, han er UNIX-utdannet og brukte da en egen linux-boks til ruter. Etter en helg med mye banning og utrevet hår funker det, men hvem er det som vil seg selv så vondt..? Alternativet er å kjøpe en ruter, da betaler du altså en masse ekstra for å få det samme som NGT begynner med. Smart.

 

Og til slutt, hadde ikke NGT kommet med ADSL tross all motgang og trenering, hadde Telenor fortsatt hevdet at ISDN var det siste hotte og lansert ISDN Turbo som det beste siden kniven. Jeg jobbet i bransjen så jeg vet hvordan det foregikk.

Lenke til kommentar

Hei...

 

Jeg har enorme problemer med NGT.

 

De er, kort sagt, noen av de MEST ARROGANTE DRITTSEKKENE jeg noen gang har sett. Jeg føler meg grovt dårlig behandlet...

 

Her er en liten historie:

 

1. Desember 2001 bestiller jeg et Bravo abonnement fra NGT. Jeg har seff. fra før av en tlf linje på hybelen/leiligheten, så jeg regnet med at det skulle bli greit for NGT og installere. Jeg bor forøvrig på Tåsen i Oslo.

Først den 1 Januar får jeg vite noe mere, jeg får vite "Forventet idriftsettelsesdato" fra NGT den ble satt til 15 Januar. Like før 15 Januar blir en ny dato satt, 28 Januar. Før 28 Januar kommer enda en dato, denne gang 5 Februar. Jeg begynner å føle en viss harme på denne tiden. Så, like før 5 feb. kommer enda en dato, nå 8 februar. Så blir det den 12 februar. SÅ ENDELIG kommer dato som det skulle skje noe, den 14 Februar kommer der en montør fra Bravida....han installerer et ADSL uttak ved siden av telefon uttaket, greit nok. Så får jeg vite fra NGT at modemet FREMDELES ikke kan bli levert til meg da de F... IKKE har modem på lager. Etter den 14 Februar ringer jeg NGT ofte, for å høre om ruterne/modemene deres. Aldri har de dem på lager og tilgjengelig. I tiden etter 14 Februar får jeg STADIG både Forventet og BEKREFTET "Idreftsettelses dato" like under hverandre på mine kundesider ved NGT siden. Dette får jeg vel totalt 6-7 ganger, stadige utsettelser....BEKREFTET er BEKREFTET ikke sant?

 

SÅ ENDELIG, den 20 Mars får jeg endelig RUTEREN!! Ahhh, dette skal bli herlig tenker jeg mens jeg skynder meg til postkontoret for å hente det. Jeg entrer døren hjemme, klinkende klar til å surfe nettet.

 

MEN de har-f...-meg-sendt-meg en pakke med feil kabler og innhold!! ARGHHHH

Allikevel, jeg kobler opp NETOPIA modemet med de kabler som er NØYAKTIG som det står skrevet i den ellers så rotete bruksanvisningen. Jeg stiller inn datamaskinen NØYAKTIG som det står i den h...blekka. OG INGENTINGEN SKJER!

 

Ruteren lyser rødt ved error lampen og DSL lampen lyser ikke, blinker dog ved oppstart

som det da også står i manualen at det skal gjøre. Det er jo enda noe. Ethernet lampen lyser bra, og nettverkskortet lyser som det skal. Det får altså ip via DHCP og DNS fra ruteren...som det skal gjøre.

 

Dagen etter ringer jeg NGT bare for å måtte vente i totalt 80 minutter, jeg ble avkoblet 4 ganger og måtte ringe på nytt...å stilte bakerst i køen igjen.

 

Jeg ringer igjen på mandagen like før påske, sitter totalt nesten 2 timer i kø, avbrutt 5-6 ganger, og får til slutt snakke med en kundekonsulent.

HAN LOVER at de skal fikse opp dette her. Han finner ut at det er noe feil med koblingen fra sentralen og opp til meg. Han sier at han legger inn en feilmelding til BRAVIDA, som da skal komme på TIRSDAGEN, altså dagen etter, for å ordne opp i dette problemet. Han sier videre at jeg må regne med å vente helt til klokka 20.00 på kvelden for å surfe nettet.

Ok, da er det en avtale. Jeg sitter altså da, på Tirsdagen, og tvinner tommeltotter og er utålmodig og venter i spenning. Etter klokka 20.00 HAR INGENTING ordnet seg. Jeg er dritsur.

Min kjære mor ringer NGT på Onsdag, noe jeg setter pris på, da jeg jobber PÅ SUN den dagen ( Sun Microsystems AS ), og ikke kan få ringt så mye..pluss at jeg nok er litt for "snill i kjeften" mot NGT. Min driftige mor greier til slutt å få dem til å ringe meg på mobilen...noe hun ikke er helt sikker på at de kommer til å gjøre forøvrig, men jeg venter iallfall på en telefon i fra dem. Jeg ringte også Bravida denne dagen....og de kunne fortelle at de ikke engang hadde meg i deres register over meldinger på feilrettinger!!! Hmf....

 

Jeg skynder meg hjem, etter noen timer hadde NGT

enda ikke ringt meg...jeg kom hjem, ventet litt til, ringte selv NGT, satt i 50 min kø, fikk tak i supporten og spurte hva i h....som foregikk. Da skulle han sjekke opp dette med Telenor med en gang, og ringte meg tilbake bare 5-10 minutter etterpå....han kunne fortelle at det ikke hadde skjedd noe mer fra Telenor sin side, at de ventet på et eller annet. Bravida gikk for dagen kl. 15.00, påskeferie vet dere. Så han sa enkelt og greit at det IKKE BLIR GJORT NOE MER FØR ETTER PÅSKEFERIEN!

Nærmere bestemt Tirsdag...DOBBEL argh....

 

Nå, etter påskeferien, har det heller ikke skjedd noe mere. Tirsdagen, i går, skjedde det ikke en sh*#. I dag, Onsdag 3. April, skal jeg senere ringe NGT for å høre hva slags juge-skap de har å fortelle meg i kveld.

 

Konklusjon; ( en slags )

 

NGT har direkte behandlet meg som noe dritt. Jeg har totalt ventet i over 4 måneder, fått nye datoer i det uendelige, sittet timesvis i telefonkø, mottat en ruterpakke med noe feil innhold, fått hvite at etter 4 måneders ventetid har de altså ikke greid å få ordnet kobling mellom meg og sentralen! Det er jo helt fantastisk utrolig!!!

 

Og jeg møter en generell motvilje fra NGT til ordne opp i noe som helst...

 

Jeg sitter her, vonbroten og uten ADSL linje og vurderer Telenor eller Bluecom....

 

Hulk...Hulk...Hulk....

 

-Unicron.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt både Telenor ADSL 1024/256 og har nå NGT ADSL 1024/512. Har testet begge mot IT-Avisens speedometer og fått følgende - Har testet begge deler mange ganger..

 

Telenor - oppnådde maks 865 kbit/s

NGT - oppnådd maks 1019 kbit/s

 

Telenor lå mellom 840 og 865

NGT har ligget mellom 1010 og 1019

 

Ville bare si det jeg...

 

Ha en suveren dag alle sammen!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 11:33, WebKnight skrev:

Jeg har hatt både Telenor ADSL 1024/256 og har nå NGT ADSL 1024/512. Har testet begge mot IT-Avisens speedometer og fått følgende - Har testet begge deler mange ganger..


Telenor - oppnådde maks 865 kbit/s

NGT - oppnådd maks 1019 kbit/s


det er vel, som jeg skrev, at ngt gir 10% extra.

hvis du tar en direkte sammenligning så blir jo hastighetene da:

telenor: 1024/256

ngt: 1126/563

Lenke til kommentar

Litt teknisk data frå mi 384/128 linje.

Telenor ADSL

 

Attainable Atm rate er vel det som denne dagen var

tilgjengeleg på mitt kopar-par.

 

Frå Alcatel SpeedTouch Home/Pro

 

golden>operational_data

Operational data report

-----------------------

Downstream

 

 

Attainable line rate : 8528 kbit/sec

Attainable Atm rate : 8096 kbit/sec

Used line rate : 576 kbit/sec

Fast used Atm rate : 384 kbit/sec

Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec

Rel. capacity occupation : 7

Noise Margin : 44 dB

Line attenuation : 27 dB

Output Power : 19 dBm

 

golden>

golden>r_operational_data

Operational data report

-----------------------

Upstream

 

 

Attainable line rate : 924 kbit/sec

Attainable Atm rate : 832 kbit/sec

Used line rate : 216 kbit/sec

Fast used Atm rate : 128 kbit/sec

Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec

Rel. capacity occupation : 23

Noise Margin : 30 dB

Line attenuation : 9 dB

Output Power : 11 dBm

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 11:05, Unicron skrev:

Konklusjon; ( en slags )


NGT har direkte behandlet meg som noe dritt. Jeg har totalt ventet i over 4 måneder, fått nye datoer i det uendelige, sittet timesvis i telefonkø, mottat en ruterpakke med noe feil innhold, fått hvite at etter 4 måneders ventetid har de altså ikke greid å få ordnet kobling mellom meg og sentralen! Det er jo helt fantastisk utrolig!!!


Og jeg møter en generell motvilje fra NGT til ordne opp i noe som helst...


Jeg sitter her, vonbroten og uten ADSL linje og vurderer Telenor eller Bluecom....


Hulk...Hulk...Hulk....


-Unicron.


 

Du har fått feil modem? Og feil innhold? Og venter at det skal funke? Og hvis det egentlig skal funke, så er det Bravida som ikke har gjort jobben sin her ettersom du ikke har kontakt med sentralen, så det er de som har sviktet etter at du endelig fikk modem. Jeg hadde samme problem, da ringte Bravida meg etter et par dager og beklaget at de ikke hadde fullført installasjonen, men de hadde ordnet det da. Vurderer du Telenor nå? Vel... velger du at en kommer hjem til deg og installerer for deg, så er også det Bravida, så da er du like langt.

 

Når du nå har ventet så lenge på NGT så klarer du å vente litt til. De er verdt å vente på for når du først er oppkoblet og alt funker, så får du ingen bedre, raskerere og mer stabil ADSL leverandør. Se første innlegg i denne tråden for å se forskjeller mellom Telenor og NGT hva angår fart og pris.

 

Jeg kan legge til at jeg fikk én dato som var ca. en måned etter bestilling for installasjon, og én dato for igangsettelse som var ca. halvannen måned etter. På grunn av Bravidas rot så ble den datoen forskjøvet 3-4 dager (dette var i januar, februar 2002). Ellers holdt de det de lovet. Og jeg har ikke opplevd å sitte så lenge i kø som deg. Det lengste jeg har sittet i kø er 20 minutter og aldri blitt frakoblet. Jeg har ringt 2-3 ganger etter bestilling og et par ganger før bestilling for å innhente priser og info og en gang for å bestille. Ring i perioder med lite trafikk. Telenor derimot? Sitter en halvtime og hører på "du er nå nummer X i køen" og etter å ha hørt at jeg er f.eks nummer 3 i køen så venter jeg litt, et par klikkelyder og beskjeden "Vi beklager, men kan ikke ta din samtale på dette tidspunkt" - opptattone.

Lenke til kommentar

Som noen nevnte her før, NGT bygger ut sitt eget nett. Andre jeg vet om er Catch og Tiscali. Nesten alle xDSL leverandører (i hvertfall her i Oslo) leier Telenors løsning for ADSL, og dermed leverer ADSL over Telenors linjer. Noen få videreselger vel også SDSL fra Catch. Tror at markedssituasjonen ville vært temmelig kjedelig hvis ikke NGT ga Telenor litt konkurranse. Jeg ser egentlig ikke det store problemet, både Telenor og NextGentel har sine fordeler og ulemper.

 

Ja, jeg vet at det er nesten umulig å komme igjennom på supporttelefonen til NGT. Jeg regner meg selv som heldig som har klart å komme igjennom 2 ganger på til sammen nesten 8 timer i telefonen. Når man kommer først igjennom så er det stortsett ganske bra respons. I motsetning til i blant hjernedøde folk hos f.eks Telenor. Det tok heller ikke lang tid å få linja levert. Riktignok så bor jeg i Oslo, men linja bel montert 3 uker etter bestilling, etter ca. 4 uker til kom modemet og jeg kom nesten umiddelbart på nett.

 

NGT koster tross alt ikke så mye penger, prisnivået er helt ok sammenlignet med Telenors tilbud. Som noen nevnte så leverer også NGT ca. 10% høyere hastighet enn den som er annonsert, og linja mi er 1182/512 (står i ruteren, testet i praksis) i stedet for 1024/512. Og ikke minst, NGT har helt klart levert meg høyere hastighet enn jeg bestilte. Skulle egentlig hatt 640/384. Så lenge jeg får en reging for laveste hastighet, så er jeg sinnsykt fornøyd :wink:

 

Jeg har heller ikke noe å utsette på oppetiden på linja, hittil har den ikke vært nede. Men så har jeg kun hatt ADSL i noen få ukers tid.

 

Poenget mitt er at hvis man forventer svar på telefonen 1 minutt etter at nummeret er oppringt, så får man nesten betale for det ved å velge en annen leverandør. Har hørt mye ros om både Catch og Tiscali.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 21:15, Zenit skrev:

NGT har helt klart levert meg høyere hastighet enn jeg bestilte. Skulle egentlig hatt 640/384. Så lenge jeg får en reging for laveste hastighet, så er jeg sinnsykt fornøyd :wink:


 

Jeg betaler for 640/386, får 2048/640. Jeg må si meg fornøyd med det :smile:

 

(det lønner seg å ha kontakter) :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...