AzZ Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Telenor er bra! jeg har VDSL med 700/400 å jeg er oppe i 140 kb/sec i downloading! det er bedre enn linjen egentlig skal vere. jaja.... Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: Jeg har Cisco modemet fra NGT og kjenner ikke igjen problemet du refererer til. Er sikkert forskjell på hvor bra linje man har om man kan bruke full-duplex modem (hvis Netopia er halv-duplex og Cisco full-duplex, hvilket det kan virke som etter hva du skriver). Det er ikke godt å si, er flere ting jeg ikke liker ved den flotte ruteren, bl.a. rotete manual og en utdatert kommandolinje-referanse, problemer med å forwarde alle porter. Men modellen virker ny, så man skulle tro at den støtter full dupleks begge veier. Uansett, jeg har tenkt å kontakte NGT for å finne ut av diverse "features" :smile: Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: On 2002-03-31 15:16, AzZ skrev:Telenor er bra! jeg har VDSL med 700/400 å jeg er oppe i 140 kb/sec i downloading! det er bedre enn linjen egentlig skal vere. jaja.... Merkelig, med min vanlige ADSL linje 1024/512 fra NGT så er jeg stortsett oppe i 120kB/s mot en god server, f.eks ftp.uninett.no. Det vil selvsagt være veldig avhengig av serveren du overfører fra. Jeg klarer ikke helt å tolke din hastighetsangivelse på VDSL linja, men linja di er i hvert fall god for 52-60Mbit/s, som tilsier kanskje rundt 5MB/s. Sikkert en hastighet du ser (foreløpig) lite til i praksis. Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Telenor og NGT's linjer er full duplex. Problemet er at window's tcp/ip stack ikke takler full duplex på cap'a linjer. Om du putter en linux/bsd gateway som som server istedet for en windows box på en telenor oppkobling vil du uten problemer kunne uploade mens du downloader (noe speed loss er det, men du dreper ikke downloaden når du uploader). Og om du er nextgentel kunde vil du ikke trenge den gateway'en så mye som om når du er telenor, pga telenor's modem mot ngt's system. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Meget bra at noen tar seg tid til sånt.Dette vil være veldig nyttig for mange, ikke minst på forumet når diskusjonene går som fult :smile: Lenke til kommentar
Ac-Cobra Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Jeg har 1024@256 linje fra Telenor og må si meg meget fornøyd med linja. Betaler 560 i mnd (studentpris) og fra ftp har jeg ligget stabilt på 140-145 kB/s, fra browser (Opera seff. med sin geniale downloadmanager) 110-120, selv om jeg "bare" får 870 på speedometertesten til Itavisen så er vel ikke den så veldig reell når det gjelder download av filer. Før jeg fikk linja hadde jeg tenkt å bestille fra NGT fordi de tilsynelatende hadde det beste tilbudet, men de har jo ikke planer om noe snarlig utbygning her for jeg bor jo tross alt på landet (Moss...25 min. fra Oslo), så det måtte bli Telenor. Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er at de har modifisert Adsl-modemet (nokia 5112) slik at jeg ikke får benyttet den innebygde routeren. Hilsen @c-Cobr@ Lenke til kommentar
Ac-Cobra Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Jeg har 1024@256 linje fra Telenor og må si meg meget fornøyd med linja. Betaler 560 i mnd (studentpris) og fra ftp har jeg ligget stabilt på 140-145 kB/s, fra browser (Opera seff. med sin geniale downloadmanager) 110-120, selv om jeg "bare" får 870 på speedometertesten til Itavisen så er vel ikke den så veldig reell når det gjelder download av filer. Før jeg fikk linja hadde jeg tenkt å bestille fra NGT fordi de tilsynelatende hadde det beste tilbudet, men de har jo ikke planer om noe snarlig utbygning her for jeg bor jo tross alt på landet (Moss...25 min. fra Oslo), så det måtte bli Telenor. Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er at de har modifisert Adsl-modemet (nokia 5112) slik at jeg ikke får benyttet den innebygde routeren. Hilsen @c-Cobr@ Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: On 2002-03-31 08:24, Guybrush skrev: Quote: Om man bruker SDSL så skjer det samme der også. Nope. Har flere kamerater med sdsl og de både laster inn og ut med godt over 110-120 kb/s samtidig... Unnskyld. Jeg glemte half duplex. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: On 2002-03-31 15:31, Zenit skrev: Men modellen virker ny, så man skulle tro at den støtter full dupleks begge veier. Full duplex er som sagt begge veier. Mens half er en av veiene om gangen. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: On 2002-03-31 16:04, _neuron_ skrev:Problemet er at window's tcp/ip stack ikke takler full duplex på cap'a linjer. Kan du spesifisere litt mer? Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: On 2002-03-30 12:55, Afseth skrev: Quote: On 2002-03-30 12:51, DeViSoR skrev: "NGT krever ikke engang at du har telefonlinje inn i leiligheten eller huset." og hvordan kommer så adsl forbindelsen frem :smile: adsl går via telefonlinje.. så det må eksistere en telefonlinje inn til huset for at du skal få adsl. Det jeg mente var at man ikke trenger telefonabonnement. Og har man ikke linje inn man kan få installert en telefonlinje inn i huset. Mulig Bravida ordner dette for deg uten tillegg i installasjonsprisen også? Noen som vet noe om dette? jeg bor i et boretslag som er bygget i 1980. dengang var det vanlig at det ble lagt inn 2 trådpar (= 2x2 ledere). kun 2 av disse ble/blir brukt av en vanlig analog telefon. da de bygget rekkehuset her, fant de ut at de kunne spare penger på å dele de 2 trådparene som kom inn til huset. så jeg hadde kun 1 trådpar - 2 ledere - inn i huset når jeg flyttet inn. ngt ble ringt og etter ca. 3 uker var de på døren og skulle installere adsl'en min. de fant ut at det bare var 2 ledere inn til huset, og de ble brukt til telefonen. det ngt gjorde var at de gravet opp i hagen og la en ny kabel med 4 nye trådpar, hvorav 1 brukes flittig hver dag :smile: det var uten tillegg i prisen. bjorn [ Denne Melding var redigert av: bjorngb på 2002-03-31 17:45 ] Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Quote: On 2002-03-31 17:31, Vegard20 skrev: Quote: On 2002-03-31 16:04, _neuron_ skrev: Problemet er at window's tcp/ip stack ikke takler full duplex på cap'a linjer. Kan du spesifisere litt mer? vel.. nei, egentlig ikke, jeg veit tcp/ip stack'en i windows ikke takler det, jeg hadde en link til rfc'en som beskrev problemet, men.. husker ikke linke nå, sorry :/ Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Quote: On 2002-03-31 17:25, Vegard20 skrev: Quote: On 2002-03-31 15:31, Zenit skrev: Men modellen virker ny, så man skulle tro at den støtter full dupleks begge veier. Full duplex er som sagt begge veier. Mens half er en av veiene om gangen. Trykkleifer sniker seg inn på de merkeligste steder. Ja, det er selvfølgelig inneforstått at full dupleks er mottak og sending av data begge veier, og det skjer til og med samtidig :smile: Lenke til kommentar
mr.a Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 jeg foretrekker telenors alcatel modem :razz: Lenke til kommentar
Nail Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Duplex/TCP adsl/sdsl: ADSL, SDSL og tilsvarende teknologi er full-duplex. Denne teknologien jobber med 2 kanaler en for "upload" og en "download", derav fullduplex. TCP: De fleste tjenester på nettet benytter seg av TCP protokollen( ftp, www, p2p o.l. ). Denne protokollen jobber med "request meldinger", dvs at for hver melding du mottar på "download" kanalen må du sende en "request ok melding" på "upload" kanalen, og motsatt for andre veien. Det er dette dere opplever på linjene deres. Si at du benytter full kapasitet på "upload kanalen" , du må da også sende "request ok meldinger" på "download kanalen" og ender opp med å spise noe av båndbredden på "download kanalen". [ Denne Melding var redigert av: Nail på 2002-04-01 23:23 ] Lenke til kommentar
NetFinity Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Mye uklart i denne tråden, og mange påstår at ADSL står for Asychron Digital Subscriber Line, ikke helt korrekt... Det står for Asymmetrical. Symmetric = lik. Asymmetrical = ulik. Dette er at Hastigheten du får inn er større en den du får ut i ADSL's tilfelle, men med SDSL har du lik hastighet begge veier. Og slik som jeg har forstått det, er ALLE ADSL tjenester fra alle levrandører i Half-duplex. Dvs. at modemet sender -> mottar -> sender osv. i veldig høy hastighet, i stedet for at det sendes ut og inn samtidig. Dette gjør derimot SDSL. I spesifikasjonene til adsl er det jo tydelig at datastrømmen opp og ned foregår på helt ulike frekvenser, og da er det jo litt idiotiskt at disse ikke klarer å jobbe uavhenig av hverandre, men fakta er fakta. Jeg merker klart at hastigheten min på downloads faller ned til minst halvparten av teoretisk mulig når jeg uploader for fullt. Håper dette klarte opp en del. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Har ikke giddet å lest all diskusjonen, men her er noe informasjon ifra NextGenTel sin side: "Kjappere inn enn ut ADSL er en forkortelse for asymmetric digital subscriber line, som på litt dårlig norsk blir asymmetrisk digital abonnentlinje. At linjen er asymmetrisk, betyr i denne sammenhengen at hastigheten inn til deg er større enn ut. Dette er ikke så ufornuftig med tanke på at de aller fleste henter mer enn de sender fra seg.Mange steder vil du finne referanser til denne teknologien hvor den er oppført som xDSL. Bokstaven x dukker opp fordi det er en hel familie av DSL-varianter med ulike egenskaper. For eksempel er ADSL kjappere inn enn ut, mens SDLS er like kjapp begge veier. SDSL har en maksimal hastighet på 1,5 Mbps (Megabit pr. sekund) begge veier, mens ADSL kan oppnå en maks hastighet på 8 Mbps (ca. 1 MB i sekundet) inn og 800 Kbps ut.Det forskes også på nye DSL-varianter, og i løpet av noen år kommer VDSL som kan oppnå hastigheter på fantastiske 52 Mbps inn." Tatt ifra Telenor Online: "1. Hva er ADSL? ADSL, Asymmetric Digital Subscriber Line, er en teknologi som gir mulighet for høyhastighets-transport av data over telefonlinjen. ADSL innebærer en "alltid oppe"- forbindelse til nettet. Du betaler en fast pris per måned, og dette gir deg adgang til ubegrenset bruk. Telefonforbindelsen din vil i tillegg kunne brukes til telefonsamtaler og andre tjenester, som før. 2. Hvorfor kalles ADSL asymmetrisk ADSL kalles asymmetrisk fordi mottakshastigheten (downstream) er høyere enn sendehastigheten (upstream). Dette er en løsning som er spesielt godt egnet til surfing på Internett, da brukerne i vesentlig grad har større behov for kapasitet ved nedlasting fra nettet. 12. Vil telefonsamtaler stjele av båndbredden? Telefoni bruker frekvenser under 4KHz, ADSL utnytter andre, høyere frekvenser. Telefonbruk vil dermed ikke påvirke båndbredden som er dedikert til surfing." Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. april 2002 Forfatter Del Skrevet 3. april 2002 Quote: On 2002-04-03 01:38, NetFinity skrev:Og slik som jeg har forstått det, er ALLE ADSL tjenester fra alle levrandører i Half-duplex. Dvs. at modemet sender -> mottar -> sender osv. i veldig høy hastighet, i stedet for at det sendes ut og inn samtidig. Dette gjør derimot SDSL.Jeg merker klart at hastigheten min på downloads faller ned til minst halvparten av teoretisk mulig når jeg uploader for fullt. Jeg har NGT og har IKKE samme erfaring som deg. Jeg hadde før 640 inn/386 ut kb/s og da jeg downloadet i 75-80 k/s (max med 640 kb/s) og startet en upload på 40-45 k/s (max med 386 kb/s), så var det nesten umerkelig på inn-linja. Den datt kanskje bare 2-3 k/s. Da må jeg ha "ekte" full-duplex jeg da? Lenke til kommentar
OIS Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 hmm hmm hmm ikke noen dsl teknologier er halv duplex! dsl bruker forskjellig frekvens for opp on nedlasting... (Hz) med adsl, så brukes flere frekvenser til nedlasting enn opplasting. det har forskjellige kanaler av frekvenser som har en hastighet 16 til 640 kbps (som igjen kan bli delt opp), deretter er noen av disse brukt til nedlasting og andre til opplasting. med sdsl brukers like mange kanaler ned som opp. problemet til telenor er nok windows eller tcp/ip generelt. en som nevnte http://www.ietf.org/internet-drafts/draft-...ilc-asym-07.txt tidligere. der kan dere søke etter: 3.4 Loss in Asymmetric Network Paths annet: 4.3 ACK Congestion Control 5.4.1 Per-Flow queuing at the Upstream Bottleneck Link 5.4.2 ACKs-first Scheduling kanskje cicso sine adsl modem (ATU-R) slipper ack pakker forran den andre køen. han som nevnte problemer med ngt hadde ikke cisco modem/ruter... men fant ikke noe info om dette fra cisco personlig har jeg lastet ned 100+ KBps og opp 50 KBps med ngt samtidig... NGT legger til 10% på linjene så ikke kundene skal føle seg så lurt pga overheaden (tcp og ip pakke informasjon og flyt kontroll) litt tidlig på morgenen for dette her.. ikke sikker på det med flyt kontrol men det må vel ha det ;o) Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Quote: On 2002-04-03 07:50, Afseth skrev: Quote: On 2002-04-03 01:38, NetFinity skrev: Og slik som jeg har forstått det, er ALLE ADSL tjenester fra alle levrandører i Half-duplex. Dvs. at modemet sender -> mottar -> sender osv. i veldig høy hastighet, i stedet for at det sendes ut og inn samtidig. Dette gjør derimot SDSL. Jeg merker klart at hastigheten min på downloads faller ned til minst halvparten av teoretisk mulig når jeg uploader for fullt. Jeg har NGT og har IKKE samme erfaring som deg. Jeg hadde før 640 inn/386 ut kb/s og da jeg downloadet i 75-80 k/s (max med 640 kb/s) og startet en upload på 40-45 k/s (max med 386 kb/s), så var det nesten umerkelig på inn-linja. Den datt kanskje bare 2-3 k/s. Da må jeg ha "ekte" full-duplex jeg da? Det er sånn stort sett oss meg også Afseth. Iblan t så er det ikke fall i det hele tatt. Har drevet å testa litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå