DigitalOverride Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 Quote: On 2002-03-30 12:51, DeViSoR skrev:"NGT krever ikke engang at du har telefonlinje inn i leiligheten eller huset."og hvordan kommer så adsl forbindelsen frem :smile: adsl går via telefonlinje.. så det må eksistere en telefonlinje inn til huset for at du skal få adsl. Det er riktig at det må eksistere en telfonlinje inn i huset, men den trenger ikke være tilkoblet. Sant nok, ADSL går på telefonlinjene, men med en høyere modulasjon, så en trenger ikke å ha tilkoblet telefonen. Poenget med NGT er at de lager en ekstra kontakt til deg, kun beregnet for ADSL'en. Så vidt jeg har forstått må du bruke en av utgangene på ISDN boksen hvis du har Telenor ADSL. Så i utgangspunktet har du rett, DeViSoR. Det må være en telefonlinje inn i huset/leiligheten, men jeg tror Afseth hintet til at den ikke trengte å være tilkoblet. Tross alt, hvor mange hus/leiligheter i Norge i dag har ikke en telefonlinje lagt inn? Svært svært få... Lykke Til. Lenke til kommentar
Gandi Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 Quote: On 2002-03-30 12:58, Afseth skrev:NGT leier nett av Telenor, så de må følge Telenors utbygging. De kan nå imidlertid ha muligheten til å dra litt innpå med sin utbygging der Telenor har utbygd sitt nett allerede. Tror forøvrig at Telenor har begynt/skal begynne utbyggingen igjen. NGT setter jo sitt eget utstyr i sentralene, så de leier vel bare linjer av Telenor? Hvis det du sier er riktig Afseth, hvorfor var NGT først ute med ADSL? Gandi Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2002 Quote: NGT setter jo sitt eget utstyr i sentralene, så de leier vel bare linjer av Telenor? Hvis det du sier er riktig Afseth, hvorfor var NGT først ute med ADSL?Gandi Hmm... det visste jeg ikke. Jeg har hørt at de må følge Telenors utbygging, men kanskje de bare leier de allerede eksisterende linjer og at det da er nok å sette sitt eget utstyr inn i sentralene? Håper noen kan oppklare dette. Lenke til kommentar
knut Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 På de lavere hastighetene er det mulig å dele et kobberpar for adsl og telefoni. Dette er ikke mulig for de høyeste hastighetene, og dermed må det brukes et eget kobberpar for de raskeste linjene. Det kan tenkes at nextgentel gjør dette uansett hastighet. Lenke til kommentar
Rascal Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 NGT hvis du ikke har en eksisterende telefonlinje drar de opp en ny en for deg. Jeg ba om en egen linje for ADSL og de dro opp en fra boksen ut på gata uten tillegg i prisen. Når det gjelder kundeservice sendte jeg 6!!! mail i løpet av tre uker med samme spørsmål uten å få svar. Da fikk jeg tak i addressen til Adm dir i NGT og sendte samme spørsmål til han med en liten sammendrag av tidligere innsendte spørsmål. Tre timer senere RINGTE en fra kundeservice hjem til meg med svaret.. Mener å huske at Telenors løsning var å sette en splitter FØR ISDN boksen og ikke ta en av linjene til ISDN. uansett har jeg bare koblet begge mine ISDN telefoner til samme uttaket på ISDN boksen, så du trenger ikke begge uttakene på ISDN boksen for og ha to ISDN nummer.. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 Full Duplex vil si at du kan sende å motta samtidig. Mens Half Duplex kan kun sende eller motta om gangen. Ett 100M/bit nettverk i half duplex kan sende eller motta hver for seg. Mens et 100M/bit full duplex vil opperere på 200M/bit. Fordi den kan sende på 100M/bit samtidig som du mottar på 100M/bit. Siden Telenor blir trege når upload og download foregår samtidig (Det foregår egentlig ikke samtidig) er fordi ms.1 mottar du data ms.2 sender du data osv... Telenor sin 1024/256 k/bit linje har en båndbredde på 1024 k/bit fordi det er half duplex. Mens NGT sin 1024/512 k/bit har en båndbredde på 1536 k/bit. Orker ikke si mer. Spør heller mere detaljert. Vegard. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 Glemte: Full og Half Duplex har ingenting med ADSL, SDSL, VDSL osv... å gjøre. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 "Så vidt jeg har forstått må du bruke en av utgangene på ISDN boksen hvis du har Telenor ADSL." ADSL er (teknisk sett) uavhengig av om du har ISDN eller ikke. Det brukes en splitter (et passivt filter) på linja foran ISDN / telefon. "På de lavere hastighetene er det mulig å dele et kobberpar for adsl og telefoni. Dette er ikke mulig for de høyeste hastighetene, og dermed må det brukes et eget kobberpar for de raskeste linjene." Det jeg tror du mener er at for høyere hastigheter så stilles det større krav til kvaliteten på telefonlinja. Har du en litt sjaber telefonlinje må du legge ny før du kan få høy hastighet. Men du kan fremdeles bruke telefon på samme linja, det er jo hele poenget med xDSL teknologien. Lenke til kommentar
larseko Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 Quote: On 2002-03-29 22:47, Vegard20 skrev:Fint noen tar seg tid til fine post`er!!Vil bare legge til at jeg fikk Nextgentel på 5 dager og bor på Østlandet.Men jeg vet om noen som har ventet betydelig lengre. Dæven. Tør jeg spørre når du bestilte? Har nemlig nettopp bestilt selv i Oslo, og da sa han NGT-dewden at de var på vei til å få eliminert med backlog'en som de har slitt med lenge. Hadde jeg sluppet å vente i ukesvis ville jeg blitt glad. Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 NGT koster oppgradering av sentraler slik de finner det forgått. Problemet er om hele sentralen er så gammel att utstyret til NTG ikke passer før hele sentralen er byttet ut. Kvaliteten på lingjene fra undersentraler til nummer sentralen og til husene betyr også mye. Det er langt flere undersentraler en nummersentraler. Det kan hende nummersentralen er kalr for utbygging, men undersentralen ikke er klar. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 Angående det med ADSL og full dupleks, så er det i hvertfall ingen tvil om at hastigheten faller på uplinken hvis downlinken benyttes fullt ut. Har selv ADSL fra NGT 1024/512. Har gjort flere forsøk med FTP hvor jeg lastet først opp med 50KB/s, så begynte jeg å laste ned i 118 - 120KB/s, og da falt opplastingshastigheten ned til ca. 20KB/s. Har ikke giddet å prøve med andre protokoller, og den "fine" Netopia ruteren har kanskje (sannsynligvis ikke)noe av skylda. Lett å klage på det skrapet i hvertfall. Dette har vært diskutert mange ganger før på diverse nyhetsgrupper, hvor forklaringen kommer frem. Bl.a her: http://groups.google.com/groups?hl=en&fram...extra.no#link20 Verdt å lese hele tråden. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Bestillte den 19 Mars. Linja til Telenor har vært nede i over ett kvartal, så jeg orket ikke mer. Men jeg syntes at linjekapasiteten min er bedre nå! Zenit. Selv om det er full duplex så er det alltid kapasitetsfall når både upload og download foregår samtidig i praksis. Ihvetfall når begge har muligheten til å kjøre for fullt. Om man bruker SDSL så skjer det samme der også. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Hei! Har nettop bestilt adsl "delta" fra Nextgentel og gleder meg som et barn! Det eg lurer er om kor mye i kilobyte man får inn og ut maks med en 2mbit inn og 640ut? Heldigvis kjenner eg en som jobber hos nextgentel men ikke med adsl og han skal sette meg på 1plass i vente listen hvis man kan kalle det. skulle ikke ta mer en 2 uker sa han, men vi får se siden telenor/teleHOR er inne i bildet så kan altmulig dritt skje. Eg har også hørt at ping tiden på adsl ikke er så rask som modem/isdn. er det sant? Anyways hils meg velkommen mine adsl brødre og søstre. Det skal bli digg å gå rett fra dårlig 56k modem til 2mbit adsl fra NEXGENTEL. Msi via694x apollo pro ms-6309 133a Intel PIII 800mhz 256 dimm sdram Kingston Geforce2mx400 Samtron 19" 95p Pluss 30gb 7200rpm IBM Creative sb live! value 4 point surround med sub 10/100 mbit jensen nettverks kort +mye mer Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: Om man bruker SDSL så skjer det samme der også. Nope. Har flere kamerater med sdsl og de både laster inn og ut med godt over 110-120 kb/s samtidig... Lenke til kommentar
Saviola16 Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Jeg bestilte Bravo ADSL fra Nextgentel 3.Janura å veneter enda på det selv om jeg ble lovet ADSL innen 3-4uker. Det har også vært masse andre dritkonflikter under bestillingen min. Som f.eks at montøren kom uten at NGT ikke visste det og at det kom en ny montør et par uker etter den første å gjorde helt samme jobben som den første.(Ikke rart bestillingen tar så lang tid når montørene går på "besøk" til hvem de vil) JEG VENTER NÅ I MIN 12UKE PÅ BESTILLINGEN, AV DI 3-4UKENE SOM JEG BLE LOVET. Jeg vil terrorisere Nextgentel på et vis, men vet ikke hvordan. Noen forslag? Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Afseth Vell.. det er som dette det fungerer.. Hvis en kunde ønsker å å ha adsl (uansett ISP) så må det finnes ledig linje inn til kunden. Hvis det ikke finnes ledig linjekapasitet så vil kunden få nei. Årsaken til dette er at telenor ikke er pliktit til å bygge ut linjen for tillegsprodukter (koster vell mye å bygge ut, men kunden selv kan betale for det). Angående nextgentel, ja de leier linje av telenor. Men de har sin egen dslam. Så de er ikke avhengig av at telenor har har bygd ut en sentral for adsl. De kan selv bygge ut sentralen (så lenge det er plass til det).. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: On 2002-03-31 12:21, Saviola16 skrev:Jeg bestilte Bravo ADSL fra Nextgentel 3.Janura å veneter enda på det selv om jeg ble lovet ADSL innen 3-4uker.Det har også vært masse andre dritkonflikter under bestillingen min. Som f.eks at montøren kom uten at NGT ikke visste det og at det kom en ny montør et par uker etter den første å gjorde helt samme jobben som den første.(Ikke rart bestillingen tar så lang tid når montørene går på "besøk" til hvem de vil)JEG VENTER NÅ I MIN 12UKE PÅ BESTILLINGEN, AV DI 3-4UKENE SOM JEG BLE LOVET. Jeg vil terrorisere Nextgentel på et vis, men vet ikke hvordan. Noen forslag? Terroriser Bravida i stedet du. Det er de som fucker opp når det kommer montører når de ikke skal komme og omvendt. Det er ikke NGTs feil. Og hvorfor skal du terrorisere NGT uansett? Da vil du ivertfall ikke få ADSL av de. Leser du første innlegg i denne tråden så ser du at NGT er verdt å vente på. Det er mange som har innsett det den siste tiden, og NGT har ikke vært forberedt på den bestillingseksplosjonen de har fått. Derfor tar det lang tid før du får ADSL. At de får mange bestillinger er vel bevis nok for at de er verdt å vente på. Uansett, jeg bestilte ADSL bare et par uker før deg, og har hatt det ca. halvannen måned nå, så da er det nok Bravidas montører som er flaskehalsen hos deg. Nei, terrorisering går bare tilbake på deg og NGTs kunder. De er et relativt nystartet firma i et vanskelig marked med mange faktorer som spiller inn, så gi de en sjanse. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: On 2002-03-31 08:24, Guybrush skrev: Quote: Om man bruker SDSL så skjer det samme der også. Nope. Har flere kamerater med sdsl og de både laster inn og ut med godt over 110-120 kb/s samtidig... Men hva er deres båndbredde da? Er den noen megabit (hver vei pga. SDSL), så vil ikke en upload på 110-120 kb/s påvirke downloaden det minste selv om upload må bruke litt av downloaden for å sende "tilbakemeldinger" til den de henter fra. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: On 2002-03-30 19:19, Zenit skrev:Angående det med ADSL og full dupleks, så er det i hvertfall ingen tvil om at hastigheten faller på uplinken hvis downlinken benyttes fullt ut. Har selv ADSL fra NGT 1024/512.Har gjort flere forsøk med FTP hvor jeg lastet først opp med 50KB/s, så begynte jeg å laste ned i 118 - 120KB/s, og da falt opplastingshastigheten ned til ca. 20KB/s. Har ikke giddet å prøve med andre protokoller, og den "fine" Netopia ruteren har kanskje (sannsynligvis ikke)noe av skylda. Lett å klage på det skrapet i hvertfall. Jeg har Cisco modemet fra NGT og kjenner ikke igjen problemet du refererer til. Er sikkert forskjell på hvor bra linje man har om man kan bruke full-duplex modem (hvis Netopia er halv-duplex og Cisco full-duplex, hvilket det kan virke som etter hva du skriver). Lenke til kommentar
cycro Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Istedet for å diskutere løst og fast i alle rettninger, les: http://www.ietf.org/internet-drafts/draft-...ilc-asym-07.txt Happy reading! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå