Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NextGenTel vs. Telenor : Kalde fakta

Anbefalte innlegg

Ok, det er masse mas om Telenor eller NextGenTel ADSL her på forumet. Jeg har etterhvert plukket opp en del pluss og minus om begge leverandørene, og her kommer det jeg vet.

Hvorfor gidder jeg dette? Fordi jeg er lei diskusjonen om hva som er best. Begge firma er bra på sine ting. Ut fra det kan du bestemme deg for hva som er viktigst for deg.

1. LEVERING

NextGenTel er trege med å levere ADSL, delvis på grunn av Bravidas sommel og delvis fordi de ikke får inn modem raskt nok til å dekke behovet. Noen venter et par måneder på oppkobling, andre ca. 1 måned. Telenor er raskere enn NextGenTel med å levere, så kan du ikke vente så velger du Telenor.

2. KUNDESERVICE

Her er NGT tregere til å svare, men prøv i perioder med lite trafikk så kommer du raskere frem (min erfaring). Telenor svarer kanskje noe raskere, men mange der har ikke peil på spørsmål som går utenom priser og hvordan man kobler opp. Mange der tror fortsatt at du må ha ISDN telefonabonnement for å få ADSL (noe som bare er tull).

3. OPPKOBLING

Telenor krever pålogging og passord for at du skal logge deg på internett, mens NGT er nettverksbasert, noe som er en fordel hvis du deler internett mellom flere maskiner via en HUB eller Switch. Gjør du dette via Telenor så må du sjekke om en maskin allerede er oppkoblet og så opprette direkte internett-sharing mellom de to maskinene. Passord er imidlertid en fordel om du vil ha litt kontroll over f.eks evt. barns bruk av internett. Telenor krever også at du allerede har ett telefonabonnement, enten analogt eller ISDN. NGT krever ikke engang at du har telefonlinje inn i leiligheten eller huset.

4. HASTIGHET

NextGenTel 640/386 er raskere enn Telenors 704/128 både i download og upload. I tillegg har NGT full duplex mens Telenor har halv-duplex. Halv-duplex betyr at om du uploader noe i f.eks. 20k/s, så vil max download reduseres med 20 k/s. Full duplex betyr at du kan uploade på full speed uten at du merker det noe særlig på downloadhastighet.

5. PRIS

NGT er en del billigere enn Telenor, ivertfall hvis du binder deg for 2 år. Uansett vil jeg anbefale bindingstid på NGT, for hvis du sier opp etter f.eks 6 måneder, så betaler du bare det overskytende du måtte betalt uten bindingstid for de 6 månedene. Dumt etter 2 år og finne ut at du kunne spart flere tusen kroner på bindingstid.

6. OPPETID OG NEDETID

Her tror jeg Telenor og NGT er jevngode. Jeg har ikke opplevd nedetid en eneste gang med NGT og så vidt jeg vet har Telenor løst problemene de hadde i begynnelsen. Her tror jeg det er det samme hvilken av de to leverandørene du velger.

7. FIRMA OG SIKKERHET

Telenor er et gammelt og solid firma som ikke går konkurs i løpet av de neste hundre årene. NGT er ett nytt firma som fortsatt vakler litt på grunn av at de ikke har holdt på i mer enn ett par år. Men om det verste skulle skje, og NGT går konk, så er det jo bare å bytte leverandør.

8. KONKLUSJON

Er rask support (om ikke alltid så bra support) og rask leveringstid viktigst, så velger du Telenor.

Hvis du vil være sikker på at leverandøren din overlever, velger du også Telenor.

Er pris og hastighet viktigst så er det verdt å vente på NGT.

Dette er fakta jeg har innhentet både her på Hardware.no og ved egne erfaringer. Jeg har prøvd å komme med saklige fakta som ikke er farget av at jeg har NGT.

Håper at dette ikke starter en diskusjon, men at andre kan komme med saklige fakta om Telenor eller NextGenTel så at de som skal velge leverandør kan bruke denne tråden som retningslinje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-26 12:52, Afseth skrev:

4. HASTIGHET

NextGenTel 640/386 er raskere enn Telenors 704/128 både i download og upload. I tillegg har NGT full duplex mens Telenor har halv-duplex. Halv-duplex betyr at om du uploader noe i f.eks. 20k/s, så vil max download reduseres med 20 k/s. Full duplex betyr at du kan uploade på full speed uten at du merker det noe særlig på downloadhastighet.

Halv-duplex betyr vel ikke at "om du uploader noe i f.eks. 20k/s, så vil max download reduseres med 20 k/s.". Hvis du laster opp noe med f.eks. 20k/s blir nedlastningahastigheten din senket med mye mer enn 20k/s. Tro meg...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-26 12:57, cerveza skrev:

Halv-duplex betyr vel ikke at "om du uploader noe i f.eks. 20k/s, så vil max download reduseres med 20 k/s.". Hvis du laster opp noe med f.eks. 20k/s blir nedlastningahastigheten din senket med mye mer enn 20k/s. Tro meg...

Ok. Har ikke erfaring med halv-duplex ettersom jeg bruker NGT (full-duplex). Bra du retter på meg :smile:

Lenke til kommentar

Telenor Avidi er bra, selv om de også bruker kabeltv-nettet, slik som UPC. Et meget godt alternativ hvis du ikke kan få ADSL. Men merk at selv om du har Avidi, så er det ikke sikkert de kan tilby det i ditt område ennå. Har du tre tilkoblinger på kabeluttaket ditt, så tilbys det nesten 100% sikkert i ditt område, hvis ikke kan du ringe og spørre.

Lenke til kommentar

Ehm..

ADSL er HALV DUPLEX, det er ikke noe forskjell på ngt og telenor her. SDSL er full duplex.

Når jeg sender ut på 40k faller inn hastigheten min typisk til 16-20k, ikke noe full duplex her i gården, adsl er ikke spesifisert for full duplex engang.

Uansett kan du ikke merke det her, siden du har max 640kbit, altså vil du uansett få redusert fart når du har 320kbit ut. Orker ikke vise matematikken bak dette nå:) Men vitsen i å ha fullduplex forsvinner på en asynkron linje:)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-30 05:24, talisar skrev:

Ehm..

ADSL er HALV DUPLEX, det er ikke noe forskjell på ngt og telenor her. SDSL er full duplex.

Når jeg sender ut på 40k faller inn hastigheten min typisk til 16-20k, ikke noe full duplex her i gården, adsl er ikke spesifisert for full duplex engang.

Uansett kan du ikke merke det her, siden du har max 640kbit, altså vil du uansett få redusert fart når du har 320kbit ut. Orker ikke vise matematikken bak dette nå
:)
Men vitsen i å ha fullduplex forsvinner på en asynkron linje:)

Forklar meg da hvordan jeg kunne downloade nær 80k/s og ikke få noe særlig dropp i hastigheten når jeg får en upload på 40-45 k/s med en 640/386 linje??? Jeg har nå forøvrig skiftet (fått) 2mbit/640kbit linje :smile:

Har hørt om de som har Telenor ADSL som klager over at max download blir ca. 20k/s når de får en upload på ca. 20k/s. Jeg har ikke merket noe som ligner på det engang.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-30 05:24, talisar skrev:

Ehm..

Uansett kan du ikke merke det her, siden du har max 640kbit, altså vil du uansett få redusert fart når du har 320kbit ut. Orker ikke vise matematikken bak dette nå
:)
Men vitsen i å ha fullduplex forsvinner på en asynkron linje:)

ADSL står for Asynchronus Digital Subscriber Line. SDSL står for Synchrounus (staves sikkert feil) Digital Subscriber Line.

Jeg foreslår at du tar en telefon til NGT og spør dem om de har halv- eller full-duplex linjer, da får du nemlig vite det riktige svaret. NGT tilbyr faktisk full-duplex linjer, og om linjen er asynkron elller sykron har ingenting med hvilken duplex-mode linjen bruker.

Asynkron betyr jo bare at linjen har ulik hastighet på opp og nedlasting (eks: 1024/512), men en SDSL linje som er synkron har lik hastighet både opp og ned. ADSL og SDSL kan begge fåes i halv- og full-duplex. Dette vet jeg, da jeg har jobbet noen uker hos Bravida, pluss jeg har noen år skolegang med relevant undervisning.

Hvorvidt Telenor tilbyr halv- eller full-duplex linjer kan jeg ikke svare på, fordi jeg selv har NGT. Det jeg derimot kan svare på er at NGT sine ADSL linjer er full-duplex.

BTW: Meget bra post Afseth. Er enig med at denne referer vi til ved fremtidige Telenor vs. NGT "diskusjoner".

Lykke Til.

Lenke til kommentar

Takk, DigitalOverride, for at du oppklarte denne saken.

Som svar til DigitalOverride på om Telenor har halv eller full-duplex ; jeg har hørt fra flere her på Hardware.no at Telenor har halv-duplex, noe som fungerer dårlig hvis du skal trade (lovlig stuff) i f.eks WinMX. Vet ivertfall at NGT bruker et annet system enn Telenor i og med at Telenor kan koble ADSL direkte fra ISDN boksen, mens NGT må lage ny kontakt for deg.

Noen som mener/tror/vet noe annet?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-30 12:34, Axelsel skrev:

Hva vill der annbefale av Nextgentel og Telenor og hva er best ?

Les første innlegget her, og bestem selv om du vil ha overlegen fart til billigst pris, eller om du vil ha rask installering til høyest pris.

NGT er best på fart og billigst, mens Telenor nok leverer litt raskere.

NGT har 640inn/386ut kbit linje mens Telenor har 640inn/128ut kbit linje, men Telenor har Halv duplex hvilket betyr at bruker du 128 kbit utlinja, så kan ikke inn linja oppnå særlig mer enn 128 heller. NGT har full duplex som betyr at du kan bruke hele utlinja uten at det påvirker inn linja. Så i realiteten har Telenor kun 640 kbit, mens NGT har 1026kbit hvis du planlegger å trade.

Lenke til kommentar

A'n i Adsl står for asynkron (dvs ikke full duplex) i motsettning til Sdsl.

Spekulasjon: NGT kan likevel "virke" som full fordi NGT ikke software sprerrer linja (Adsl kan jo egentlig ta mye mer enn 640~786k). Tipper det er forskjellen.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-30 12:48, Dollar skrev:

A'n i Adsl står for asynkron (dvs ikke full duplex) i motsettning til Sdsl.

Spekulasjon: NGT kan likevel "virke" som full fordi NGT ikke software sprerrer linja (Adsl kan jo egentlig ta mye mer enn 640~786k). Tipper det er forskjellen.

Les DigitalOverrides svar på forskjellen mellom Telenor og ADSL når det gjelder ADSL og SDSL. Er du enig?

>Asynkron betyr jo bare at linjen har ulik hastighet på opp og nedlasting (eks: 1024/512), men en SDSL linje som er synkron har lik hastighet både opp og ned. ADSL og SDSL kan begge fåes i halv- og full-duplex. Dette vet jeg, da jeg har jobbet noen uker hos Bravida, pluss jeg har noen år skolegang med relevant undervisning.<

Lenke til kommentar

NGT er noe sinnsykt trege med utbyggingen! Jeg ville gjerne brukt NGT, men dessverre er det bare Telenor som har lagt opp til ADSL her i Hokksund :smile:. Nå som Telenor har stoppet utbyggingen av ADSL, så vil jeg si at NGT har stor mulighet til å skaffe seg en STOR del av kaka (hvis de fortsatt bygger ut). Jeg er ikke sikker på om NGT "leier" ADSL nettet til Telenor, eller om de har sitt eget, men leier de så er vel NGT utbyggingen stoppet også.

Det er bra at Telenor får konkurannse, de er bare ute etter å tjene flesk på dyre oppringnings kunder.

Når det gjelder NGTs problem med behandle kunder, så er det trolig fordi selskapet har hatt en enorm vekst det siste året. Det er veldig stor pågang på ADSL for tiden, og det er jo ikke sikkert at NGT har rå til en stor pågang (hvis du skjønner hva jeg mener). Kundebehandlingen kommer helt sikkert av at de ikke har nok folk til å ta seg av problemer, men etterhvert vil nok dette problemet jevne seg ut. De må bare få litt gryn mellom henna :smile:) så bytter jeg på dagen. Jeg tror man bare må være litt snill mot NGT, slik at de får bygd sitt firma. Slik at selskapet senere blir stort og sterkt og kan ta knekken på Telenors elendige priser.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-30 12:51, DeViSoR skrev:

"NGT krever ikke engang at du har telefonlinje inn i leiligheten eller huset."

og hvordan kommer så adsl forbindelsen frem :smile: adsl går via telefonlinje.. så det må eksistere en telefonlinje inn til huset for at du skal få adsl.

Det jeg mente var at man ikke trenger telefonabonnement. Og har man ikke linje inn man kan få installert en telefonlinje inn i huset. Mulig Bravida ordner dette for deg uten tillegg i installasjonsprisen også? Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-30 12:54, mr.a skrev:

NGT er noe sinnsykt trege med utbyggingen! Jeg ville gjerne brukt NGT, men dessverre er det bare Telenor som har lagt opp til ADSL her i Hokksund :smile:. Nå som Telenor har stoppet utbyggingen av ADSL, så vil jeg si at NGT har stor mulighet til å skaffe seg en STOR del av kaka (hvis de fortsatt bygger ut). Jeg er ikke sikker på om NGT "leier" ADSL nettet til Telenor, eller om de har sitt eget, men leier de så er vel NGT utbyggingen stoppet også.

NGT leier nett av Telenor, så de må følge Telenors utbygging. De kan nå imidlertid ha muligheten til å dra litt innpå med sin utbygging der Telenor har utbygd sitt nett allerede. Tror forøvrig at Telenor har begynt/skal begynne utbyggingen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...