Gå til innhold

Pentax Optio S4 eller Casio Exilim EX-Z4?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg planlegger også å kjøpe kamera i disse dager... Har lest en del tester på Casioen, og de ser forsåvidt greie ut. Var innom Elkjøp og holdt Z4'en i handa... estetisk sett et fantastisk lekkert kamera... Men jeg er fortsatt ikke sikker på om det er det rette kameraet for meg. Når du sier at du har lest en del tester uten å bli særlig mye klokere, er jeg helt enig med deg. Jeg har til nå ikke funnet noe kamera som skiller seg spesielt positivt ut fra mengden i prisklassen 3-4000. Noen som kan hjelpe oss?

Lenke til kommentar

Casio Z4 har jo stor skjerm da, og mange vektlegger det. Optio S4 har mindre skjerm, men allikevel samme oppløsning. Det fører til at skjermen oppleves som skarpere. Etter å ha sett noen bilder fra begge kamera, virker bildene til Z4 skarpere rett ut fra kameraet, mens Optio S4 bruker litt mindre kunstig oppskarping for å bevare detaljer i bildet. Bildene oppleves da noe mer ufokus rett ut fra kameraet, men du har mer frihet til å behandle bildet på datamaskin i etterkant. Forskjellen er ikke så stor, riktignok. Casio sender med en dockingstasjon, som kan være bra for noen, men for andre kan det være slit å måtte dra den med hver gang man skal overføre bilder ett annet sted. Der må også batteriet sitte i kameraet når det skal lades, altså ingen mulighet til å lade ett batteri, mens det andre brukes i kamera. På Optio S4 følger det med ekstern batterilader. Optio S4 har TV ut, noe Casio Z4 ikke har.

Ellers har Optio S4 bedre fokussystem, og er mindre enn Casio Z4. Begge kamera har sine fordeler og ulemper fremfor den andre, og har sett sammenligninger. Akkurat nå husker jeg ikke hvor.

Ellers har de samme objektiv, laget av Pentax, og en del av den samme innmaten. Men begge kamera lager gode bilder, spesielt hvis man tar størrelsen på kameraet i betraktning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...