jocke Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Hei, Jeg har et domene www.domene.net. Har fått bredbånd heme, og skal sette opp slack 9.1 med ftp, http og mail. I den forbindelse lurer jeg på noen ting; 1. Det jeg vil, er at f.eks om man skriver http://home.domene.net/, skal den "redirectes" - skjult - til serveren jeg har hjemme (http://ip-adresse/, og eventuelt folder). Det jeg mener med "skjult" er at når jeg da f.eks. åpner filen http://home.domene.net/test.html, åpner jeg egentlig http://ip-adresse/test.html (selv om det vises http://home.domene.net/test.html i nettleseren). 2. Vil også ha mulighet for å sette opp en ftp server på domenet. (f.eks. ftp.home.domene.net, men som egentlig kobler seg opp på ftp://ip-adresse/). 3. Har mailtjeneste på domenet mitt, men er det mulig å videreføre denne "tjenesten" på en enkel måte til min server hjemme. dvs at serveren hjemme står som mailtjener for sub-domenet home.asparges.net. Mesteparten av dette krever vel at jeg har SSH-tilgang på domenet, men hvor stor grad av tilgang trenger jeg? MÅ jeg har root-tilgang? Og så et lite spørsmål til, som egentlig ikke har noe med ovenstående å gjøre; Hvis jeg i fremtiden vil bestille et domene, kan jeg på en enkel måte administrere dette domenet fullt med en server heme? Dvs at min maskin hjemme står som server for domenet (mail, web, ftp). Dette innebærer at jeg må ha en ekstern dns-server som forteller at domenet er å treffe på min ip-adresse - hvem leverer en slik domenetjeneste? Og som jeg i tillegg kan oppdatere ip-adressen min (for den forandrer seg 2-3 ganger i året). Takker for alle spørsmål, that would be all. Cheers. Endret 29. mars 2004 av jallakim Lenke til kommentar
jocke Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Ingen som har noe kunnskap om dette? Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Når du oppretter et domene vil de som skriver inn adressen home.dittdomene.no komme til DNS serveren til domenregistraren din. Denne vil fortelle nettleseren deres at dette betyr ip ***.***.***.*** (din IP). Den vil da dra dit for å hente siden, men vil ikke endre navnet i adressefeltet. For brukeren vil det da se ut som om man er på home.dittdomene.no, men nettleseren er avhengig av å vite hvilken IP den skal forholde seg til. På den måten kan de som er veldig interressert finne ut IPn din uansett, men for vanlige folk er dette usynlig. Var det det du mente? På samme måte virker ftp.dittdomene.no De fleste som driver DNS tjeneste lar deg bruke subdomener, som disse (home, ftp, etc) ut over www, men vær obs på at noen tar betalet pr subdomene du vil opprette. FTP er vel i stor grad inkludert. Når det gjelder mail kan du godt sette opp mailserveren hjemme, men dette er litt mer mas + at rent tilgjengelighetsmessig anbefales det ikke for hjemmebrukere. Alle domeneregistrarer lever en DNS tjeneste - det er jo dette du betaler for (nesten da) Du kan og oppdatere IPn din, men legg merke til at det gjerne tar litt tid før den er oppdatert verden over Dette var veldig løst, så hvis du vil ha det spesifisert mer så bare spør og grav Lenke til kommentar
jocke Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 (endret) Når du oppretter et domene vil de som skriver inn adressen home.dittdomene.no komme til DNS serveren til domenregistraren din. Denne vil fortelle nettleseren deres at dette betyr ip ***.***.***.*** (din IP). Den vil da dra dit for å hente siden, men vil ikke endre navnet i adressefeltet. For brukeren vil det da se ut som om man er på home.dittdomene.no, men nettleseren er avhengig av å vite hvilken IP den skal forholde seg til. På den måten kan de som er veldig interressert finne ut IPn din uansett, men for vanlige folk er dette usynlig. Var det det du mente? Ja, det var slik jeg mente. Men poenget er litt hvordan jeg skal gjøre det. Er det noe jeg må ha root-tilgang til for å få til? Eller kan jeg bruke en vanlig bruker? (en som jeg har fått av hosten, som har "full" tilgang til mitt domene") På samme måte virker ftp.dittdomene.no De fleste som driver DNS tjeneste lar deg bruke subdomener, som disse (home, ftp, etc) ut over www, men vær obs på at noen tar betalet pr subdomene du vil opprette. FTP er vel i stor grad inkludert. Kan ha ubegrenset med subdomains, så det er ikke å bekymre seg over. Men ftp.mittdomene.no er vel ikke et subdomain? I så fall redirecter den vel bare alle forespørsler fra ftp.mittdomene.no til ftp://mittdomene.no/. Poenget er at jeg vil kunne skrive ftp://home.mittdomene.no/ og komme inn på ftp://minipadresse/. Det har ingenting med subdomains å gjøre... Når det gjelder mail kan du godt sette opp mailserveren hjemme, men dette er litt mer mas + at rent tilgjengelighetsmessig anbefales det ikke for hjemmebrukere. Vel... Jeg skal sette opp exchange heme. Er så lei av å ta backup av outlook hver gang jeg formaterer. Derfor skal eg ha en mailserver som mottar alle mailene mine fra mittdomene.no, og laster dem ned til en exchange-konto, som eg igjen bruker på min egen maskin. Endret 24. mars 2004 av jallakim Lenke til kommentar
enden Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Ja, det var slik jeg mente. Men poenget er litt hvordan jeg skal gjøre det. Er det noe jeg må ha root-tilgang til for å få til? Eller kan jeg bruke en vanlig bruker? (en som jeg har fått av hosten, som har "full" tilgang til mitt domene") Dette får du tilgang til å sette opp i kontrollpanelet til domenet ditt tipper jeg Kan ha ubegrenset med subdomains, så det er ikke å bekymre seg over. Men ftp.mittdomene.no er vel ikke et subdomain? I så fall redirecter den vel bare alle forespørsler fra ftp.mittdomene.no til ftp://mittdomene.no/. Poenget er at jeg vil kunne skrive ftp://home.mittdomene.no/ og komme inn på ftp://minipadresse/. Det har ingenting med subdomains å gjøre... Som jeg sa tidligere så vil dittdomene.no peke til dinIPadresse. Et subdomene som FTP vil sansynligvis peke til diIPadresse:21 (:21 = posrt 21 som er standard FTP port) Vel... Jeg skal sette opp exchange heme. Er så lei av å ta backup av outlook hver gang jeg formaterer. Derfor skal eg ha en mailserver som mottar alle mailene mine fra mittdomene.no, og laster dem ned til en exchange-konto, som eg igjen bruker på min egen maskin. Tror jeg vil anbefale deg å spørre i hardware --> internett og nettverk om dette. For det første så har det ingenting med webdesign å gjøre og for det andre, og mye viktigere, jeg har rett og slett ikke peiling på mailservere annet enn at du peker mail til en ip på samme måte som www i kontrollpanelet ditt Lenke til kommentar
jocke Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 Dette får du tilgang til å sette opp i kontrollpanelet til domenet ditt tipper jeg Hva skal jeg se etter da? Har ransaket hele kontrollpanelet mitt, og hosten min har ikke svart på mail enda. Som jeg sa tidligere så vil dittdomene.no peke til dinIPadresse. Et subdomene som FTP vil sansynligvis peke til diIPadresse:21 (:21 = posrt 21 som er standard FTP port) Poenget er at jeg ikke vil at www.mittdomene.no skal peke til ip-adressen jeg har heme. Jeg vil bare at selve subdomainet http://home.mittdomene.no/ peker til min ip-adresse. Sånn som det er pr. dags dato, går alle subdomains til en standard side. (sånn at hvis jeg skriver http://ajklsdfkljaeoif.mittdomene.no/, kommer jeg til en fastsatt side av hosten.) Og hvis jeg skriver ftp.subdomain.mittdomene.no, går den til samme server som mittdomene.no. (dvs at jeg som admin, får full tilgang til alle subdomains/domains selv når jeg logger på et subdomain.). Hvis du skjønner ka eg mener? Tror jeg vil anbefale deg å spørre i hardware --> internett og nettverk om dette. For det første så har det ingenting med webdesign å gjøre og for det andre, og mye viktigere, jeg har rett og slett ikke peiling på mailservere annet enn at du peker mail til en ip på samme måte som www i kontrollpanelet ditt Noe av poenget er at jeg vil kunne legge til mailkontoer på exchange'n. Slik at man kan sjekke mail mot ip-adressen min (ipadresse:110 & ipadresse:25). Noen mod/admin som kan flytte tråden min? --------- Fant ut av hva "proffene" kaller det jeg spør om her... IP forwarding er et produkt for den litt mer avanserte bruker. Med IP forwarding peker vi dittdomene.no på et fast IP nummer. Dette produkt kan også brukes av profesjonelle som ikke selv har to registrerte nameservere. Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 (endret) A-records heter det.. når du peker et domene eller subdomene mot en ip.. Har du fast ip? eller forandres ip-en din hver gang du f.eks. restarter maskina (kobler til mot internett på nytt)? viktige faktor.. ang mail: MX-records heter det. settingen der du setter opp ip-en/adressa til mail-server. Dette er det ikke sikkert du har mulighet til å forandre i kontrollpanelet ditt, men hostingprovideren din skal kunne gjøre det for deg.. (men ikke sikkert de gidder om du ikke har fast ip... siden de da er nødt til å oppdatere hver bidige gang du av en eller annen grunn må koble fra/til internett og får ny ip..) btw.. hvilket kontrollpanel har du? Endret 24. mars 2004 av cfenzo Lenke til kommentar
jocke Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 (endret) Holder på å bytte bredbåndslinje, vet ikke hvem jeg skal velge enda, men regner med jeg får fast ip. hvis ip forandres, blir det bare 2-3 ganger i året. har hsphere. Endret 28. mars 2004 av jallakim Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Webdesign? Niks. Flyttes til Internett og Nettverk Lenke til kommentar
jocke Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 (endret) Noen mod/admin som kan flytte tråden min? Du ligger litt etter Blib Thanks anyway... Endret 24. mars 2004 av jallakim Lenke til kommentar
jocke Skrevet 27. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2004 Fikk hosten min til å enable DNS-settings i kontrollpanelet mitt. Men her sitter jeg fast igjen Mitt kontrollpanel over DNS-settings Hva er hva på dette bildet? Og hvordan funker alle de valgene jeg har her? Hva er TTL for noe? Hva er forskjellen på A-records, MX-records og CNAME-records? Hva må jeg skrive inn for å få www og ftp redirecta til min ip-adresse? (det jeg har skjønt, er at alle forespørsler til asparges.net går til 62.70.14.34, og at alle *.asparges.net går til 62.70.14.34. prøvde å legge til at home.asparges.net skulle gå til min ip-adresse, men da kom det bare opp "Custom DNS record with the given parameters already exists in this zone". Hvorfor dette skjer vet jeg ikke. Har sikkert noe med TTL-verdien?) Sorry at jeg spør så mye, men akkurat dette trenger jeg inn med teskje Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 TTL er Time To Live... uansett, og få home.asparges.net og bare asparges.net til å være to forskjellige sider er simpelt, også når det er på samma server med samme ip siden du bruker slackware, går jeg ut ifra du bruker apache og. I configfila til apache legger du til: <VirtualHost *> ServerName home.asparges.net DocumentRoot /home/*/public_html ;For eksempel, skriv inn pathen til den aktuelle siden der </VirtualHost> Legg gjerne til flere options i den koden der, men det der er alt som skal til for at det skal _fungere_ Tror ihvertfall ikke at jeg har misforstått deg Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 Tror ihvertfall ikke at jeg har misforstått deg Ehh.. desverre, du har nok det (uansett om det du skrev er riktig eller ei, var det ikke det jeg spurte om ). Jeg drifter ikke denne serveren selv. Domenet www.asparges.net ligger hos servetheworld, med plesk som kontrollpanel. Poenget er at jeg har ftp og www server hjemme (som eg skal legge store filer på, slik at jeg slepper bandwith-limit'en), samt at jeg har fått www-access på en 150mbit linje. Det bilde jeg posta, er det eneste jeg har access til for å redirecte på den måten jeg snakker om. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Hos Domeneshop så kan du krysse av en greie for å vise f.eks www.domene.no enda du er på en helt annen server.. at det står i url bar lissom.. men vet ikke med andre domenesjapper.. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 Tydeligvis ingen som skjønner ka eg spør om her.... Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Har egentlig ikke lyst å bumpe, for det er ingen mod/admin som liker det. Men trenger virkelig et svar på dette. Og jeg veit at noen der ute har svaret Lenke til kommentar
enden Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Du har sidene dine liggende på servtheworld sitt webhotell og vil kun at de store filene dine skal ligge hjemme hos deg. Så vil du at begge deles skal kunne nåes vel hvelp av subdomene.dittdomene.com? Er det sånn å forstå? Rart at det skal være så store kommunikasjonsproblemer her... Lenke til kommentar
Tech1 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Er ikke heeelt sikker på hva du mener, men dersom du skal kun ha FTP på serveren din hjemme, må du angi en egen A Record på FTP hos registraren. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Du har sidene dine liggende på servtheworld sitt webhotell og vil kun at de store filene dine skal ligge hjemme hos deg. Så vil du at begge deles skal kunne nåes vel hvelp av subdomene.dittdomene.com? Er det sånn å forstå? Rart at det skal være så store kommunikasjonsproblemer her... Heeeeelt korrekt (samt at jeg skal ha ftp også... ftp://subdomene.mittdomene.com/ ) Det jeg spør om, er HVORDAN jeg skal gjøre det... dere babler om a-records og styr og stell. Men hva er hva...? Sorry folkens, men akkurat dette må jeg ha inn med teskje... Lenke til kommentar
enden Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Har satt en ekspert på saken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå