Gå til innhold

IMAX

Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan denne artikkelen hjelpe deg noe? http://www.digi.no/php/art.php?id=98143

Takk for tips om den saken der, men du er nok litt sent ute på den:P

Nå er det ikke sikkert det blir noe av HD DVD, siden Thosiba som verdens største leverandør av plater sier de vil støtte Blueray. Det er da stort sett bare Microsoft igjen som støtter HD DVD, men de har jo også sin egen standard i WMV HD og denne har jo så kraftig komprimering at de klarer seg med vanlig DVD format

Jeg har sendt mail til produktansvarlig for dette hos Microsoft her i Norden, men ennå ikke fått svar :thumbdown:

Når jeg skal skrive en artikkel som omtaler det optimale bilde, er det viktig at alle fakta er på bordet. Jeg kommer til å dekke det dere ønsker å vite.

Jeg for min del ser en slik artikkel som høyst aktuell da denne også vil ta for seg bygging av HTPC. For stadig fler bygger jo en slik til stua...

Holder på med den, men mangler ennå masse informasjon. Har dere noen informasjon om software dere bruker til deres monitor/ tv blir jeg kjempe glad..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke hørt noe om at Toshiba vil støtte blueray, spesielt siden de er den største pådriveren for HD-DVD, som de har funnet opp selv (akuratt som med dagens DVD).

Når det gjelder IMAX oppløsning på dvd så er ikke den noe mer en en vanlig DVD-film. Grunnen er at DVD er laget for vanlige TVer, og de har maks oppløsning, noe som varierer fra om DVDen er laget i NTSC eller PAL, sistnevnt har best oppløsning.

MEN, IMAX vil se bedre ut for det, grunnen er at utgangs punktet er bedre, siden vanlig film og IMAX ikke er filmet i oppløsning, men på vanlig bilde film, men normal film bruker ett bilde på 35 mm, mens IMAX er 4 ganger større (tror det er riktig), no som vil gjøre at forstørrelsen til ett stort lerret blir mye mindre. Det samme vil overførslen til DVD, det vil være lagret mye mer detaljer som fanges opp.

Hvis du har bitmeter på din (forhåpentligvis-stasjonære) DVD-spiller, vil du kanskje ha lagt merke til at noen filmer har nesten opp til 10 Mbs, men de kan faktisk ha dårligere bilde kvalitet enn filmer som ligger ned mot 4 Mbs. Grunnen er hvor bra utgangspunktet er. Det blir aldri bedre en svakeste punkt, original rullen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...