F828 Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Får 2 modeller på besøk i de nærmeste dagen. Har hjemmesnekra studio med 3 lamper. En på 500w og to på 150w hver. Alle på stativ. Problemet mitt er at jeg vil ta bilder uten stativ, men om jeg bruker nok lys til at jeg kan gjøre det, synes jeg bildene blir litt flate og kjedelige lysmessig... Dette dreier seg om aktfotografering. Håper noen kan komme med noen gode tips. Ikke tips som: Kjøp nytt kamera, eller kjøp skikkelige lamper... har det jeg har, og har ikke penger til no mer. Redigert: Det er snakk om vanlige halogen-arbeidslamper. Redigert2: Ja så har jeg da Sony DSC-F828 KA/støy pluss F828 Endret 23. mars 2004 av F828 Lenke til kommentar
F828 Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 Modell #1 er i boks uten tips og hjelp. Ikke helt fornøyd med resultatet, men mange bilder ble bra. neste modell kommer på fredag, håper noen gidder å komme med noen tips til da. Mvh. F828 Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Nyttig lenke: http://url.akam.no/?700 På menylinja, gå til Learn Lenke til kommentar
Paull Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Kommer jo litt an på hvordan du har tenkt, men en ting jeg syns er ganske fint er det klassiske vinduet og dagslyset. Få frem linjer, uten nødvendigvis å lyse opp hele dama/mannen. Reflektor kan også være med på å få et litt mer behagelig lys. Lykke til! Lenke til kommentar
sletter bruker Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Håper du kjører lampene gjennom en diffuser, om du ikke har en proff en kan du jo bare bruke noen hvite laken. Lyset myknes opp og blir med en gang mye mer formdannende. Litt offtopic: Har bare et lite tips til hvordan du kan lage et veldig stilig aktfotografi (lært av Knut Hoftun Knutsen, flink aktfotograf). Det du gjør er A: Sett kamera på et stativ B: Still opp modellen etter ønske C: Slå av alt lys i rommet og hent frem en lommelykt (helst en litt kraftig) D: Still inn eksponeringslengden på noe sånn som 20-30sekunder (avhengig av hvor mørkt rommet ditt er) E: Under eksponeringen belyser du modellen jevnt overalt med lommelykten. Som resultat får du et veldig stilig fotografi som skiller seg litt ut og blir alt annet enn flatt. Det krever nok en del prøving og feiling men det er verdt noen forsøk Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Du kan jo også prøve å gjøre noe litt nytt, f.eks bruke skikkelig HARDT lys til aktfoto. Når jeg tenker nakne folk, så tror jeg også jeg ser for meg veldig bløtt og fint lys. Men det er jo sjelden naturlig da.... Få fram kviser og hår spør du meg Grunnen til at ingen bruker hard belysning i aktfoto er jo fordi det er en skikkelig UTFORDRING! Menneskene blir plutselig ikke så PENE lengre, men heller mer naturlig liksom bare et tips. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Kanskje du har noen fotos vi kan få se? Lettere å komme med tips hvis vi ser hvordan noe er og hva som trenger forbedring... Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Jeg har desverre ikke drevet med aktfotografering selv, men om du er skikkelig interessert burde du lese forrige nummer av "Fotografi" (som forøvrig er et mektig bra magasin!) der var det en av de helt store som det var en spesial om. han tok masse aktfoto i forskjellige settinger... Det var virkelig lærerikt. Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Hoax Skrevet 25/03/2004 : 04:13 Kanskje du har noen fotos vi kan få se? Lettere å komme med tips hvis vi ser hvordan noe er og hva som trenger forbedring... ja vis oss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå