Fjelldal83 Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Jeg som mange andre er veldig glad i sola. Men er ikke helt fornøyd med de bildene jeg tar av den . ? Har kjøpt polariseringsfilter. Får mindre grønne flekker enn før, men er ennå ikke fornøyd. Er det noen her som har gode tips å gi meg ? -Christoffer- Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Hva slags grønne flekker er det du snakker om? Høres umiddelbart ut som reflekser i linsen, eller hva det nå heter (lens flare heter det i Photoshop i hvert fall )... Dette er vanskelig å unngå når du tar bilder rett på solen. Prøv med minst mulig blenderåpning (F22 eller noe sånt, kanskje?), og se om det ikke blir litt bedre. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Å ta direkte bilde av sola skal du være svært forsiktig med - med speilrefleks risikerer du å ødelegge øynene hvis du ser rett på sola, og på enkelte (alle?) digitalkameraer kan CCD'en bli ødelagt. PS: Tenker ovenfor på at sola eventuelt er hovedmotivet som det zoomes inn på. Sol som en mindre del av et større bilde er selvfølgelig ikke farlig. Endret 22. mars 2004 av Shimano Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Det er nok antageligvis det man kaller i Photoshop "lensflare". Når jeg tok bildene hadde jeg blender åpningen på 80 tror jeg... Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Når jeg tok bildene hadde jeg blender åpningen på 80 tror jeg... Hmm... Tvilsomt at den var 80! 8 høres mer sannsynlig ut :-) Men uansett, se om det er mulig å få den enda mindre (altså høyere tall). Og forøvrig må jeg si meg enig med Shimano i at du bør være forsiktig med disse solbildene, dersom det er solen som er hovedmotivet. En CCD-brikke kan fort få det vondt dersom den over lengre tid blir utsatt for direkte solstråler (CCD-brikken er jo som kjent eksponert hele tiden på ikke-SLR-kameraer, så all den tiden du har kameraet rettet mot solen og leker med innstillinger, kommer solen rett inn på brikken), forsterket gjennom glasset i linsen. Har ingen erfaring med dette selv, men har lest om det på ymse digitalkamera-fora på nettet. Derfor: Ikke ta alt jeg skrev her for god fisk, problemet kan være overdrevet, men vær i hvert fall forsiktig Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Det stemmer at blenderen var på 8.0 Får den ikke høyere enn 8.0. Men jeg får takke dere alle for de gode rådene. Jeg får være litt mer forsiktig når jeg tar bilder rett mot sola. Man lærer så lenge man lever (Er det ikke det man sier ? ) - Christoffer - Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Ta blender på 8 (siden kameraet ikke klarer mer) Så velger du en meget kort lukkertid... 1/500 1/1000.... bare prøv deg frem. Du kan også prøve med ND-filter i tillegg.... Jeg tror ikke det er farlig å få direkte sollys inn på bildebrikken, men det er bedre å vere forsiktig med det som de andre her sier... nå er da ikke jeg en gud som vet alt. Lenke til kommentar
ninaelise Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Her er et bilde jeg tok av sola med mitt nye Canon IXUS 500 med automatiske instillinger: sola Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå