Gå til innhold

Nokia 6600 eller P900?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trenger du 65k farger på skjermen?

går ikke få sagt nok ganger at d er pixlene som teller, ikke fargene.. Det hjeøper lite med 256000 farger når skjermen kun er fks. på 128X128 pixler :roll:

?

 

Poenget her var at eneste forskjell på skjermen mellom P800 og P900 er fargeoppløsning.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Da har valget falt, og det falt ikke i Nokia sin favør for å si det sånn...

 

6600 var en genial telefon med tanke på kamera, skjerm, SMS og kalender. I tillegg hadde den en god filmavspiller og en bråtemasse programmer som kan utvide funksjonalitet.

 

Negativt synes jeg det var med mono lyd, ikke handsfree i pakken, kjip høyttalerfunksjon og ufattelig knotete å surfe med joystick. Har du først prøvd P800/P900 surfing, så er det vanskelig å gå tilbake... :) Bruker vanlig SD kort som er veldig billig i forhold til Sony MS.

 

I følge amobil.no så er CPUen på 6600 veldig kraftig, men det vises ikke i forhold til P serien, da den gjør en del ting vel så fort som 6600. I tillegg synes jeg at det var veldig tungvindt menysystem. Der SonyEricsson baserer seg på å ha mange funksjoner tilgjengelige fra de fleste plasser der det er logisk å ha dem, så har Nokia tydeligvis filosofien "En plass er nok."

 

Eksempel på dette er f.eks. bakgrunnsbilde som man enten kan sette i kontrollpanel, fra filutforsker, fra kamera eller i bildebehandling på PX00, mens man på 6600 måtte gå inn på themes(!). Dette var gjennomført over hele linjen. Der du på PX00 kan trykke på en knapp og få opp alle valg i forbindelse med en funksjon, så må du bla deg grønn på 6600en. Det er klart at dette er et moment som ikke teller like mye hvis du kjenner S60 fra før, men jeg synes det er lite brukervennlig uansett.

 

Legg til dette i tillegg, og du skjønner hva jeg sitter med i lomma nå? ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Uenig faktisk med deg der, synes p900 menysystemet er litt vanskeligere å bruke, men så er smaken delt som baken ;)

 

Bruker vanlig SD kort som er veldig billig i forhold til Sony MS

??? :dontgetit:

 

hint: 6600 støtter ikke SD, men kun mmc ;)

 

prossesoren i 6600 er på 104 mhz (d er jeg ganske sikker på) og rundt (ca.) 938000 byte ram

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Har p900.

Synes den er veldig grei jeg. Men strømmen går ganske fort hvis man gjør noe hele tiden, et minus..

Man kan nesten gjøre alt på den.. Mange ting som 6600 ikke klarer..

Kanskje tøff skjerm til å se film og bilder..

Har snart kostet meg 9500,- litt slept den ned og slikt.

Men til saken;

Kjøp P900, mye moro, dyr, men moro..

Endret av Birger_Nord
Lenke til kommentar

Strømmen går ganske fort på begge opplever no jeg... Men p900 overlever lengre...

Om det er så mye mere morro vet ikke jeg, men er litt ja... Men vet ikke helt om d er så stor forskjell slik at d er verdt de ekstra tusenlappene (hvor mange husker jeg ikke, men d er da et par)

Største minus med p900 er uten tvil minnet... Ingen tvil...

Lenke til kommentar

Det spørs helt på hva en skal bruke telefonen til.

 

Jeg solgte nylig min P800. Hvorfor? Jo jeg synes det er ganske knotete og bruke pennen til alt. Når en kjører bil, er ikke det lett, for og si det sånn. Heller ikke når en er på byen en tur, eller noe lignende. Funksjonaliteten i P800/P900 med Flip-Closed er sterkt begrenset. Heldigvis har P900 T9 iallefall, noe som var sterkt savnet på P800.

 

Skal du bruke telefonen som en normal telefon, med ekstra dill-dall, hadde jeg gått for Nokia 6600.

 

Skal du bruke telefonen som en PDA, og virkelig trenger god PDA funksjonalitet, med litt dårligere telefonfunksjonhet (i Flip-Closed mode), så gå for P900.

 

Jeg valgte og IKKE gå for P900 etter jeg solgte P800'en. Grunnen er ganske enkel, disse telefonene TRYNER i pris når det kommer en ny telefon i serien. I tillegg er P900 identisk med P800 teknisk sett, forutom bedre skjerm og litt mindre størrelse, pluss oppgradert OS (Symbian 7.0 på P800, Symbian 7.0s på P900, som er skinbart, og har mulighet for MP3 som ringetoner).

Lenke til kommentar
hint: 6600 støtter ikke SD, men kun mmc ;)

SD, MMC: Samme ulla. :)

 

Skal jeg være helt ærlig (og det bør man jo) så har jeg ikke testet SD minne i den, men per def så skal de vel kunne fungere om hverandre. Det som imidlertid er sikkert er at MMC er billigere enn SD, og dermed enda gunstigere.

 

Når det gjelder selve telefonen så har jeg nå brukt den en dag på jobben, og har følgende umiddelbare reaksjoner:

 

Lydkvaliteten på samtaler er bedre. (Min P800 var litt kjip og 6600 var slettes ikke bra til tider.)

Responsen er litt dårligere enn P800 men bedre enn 6600.

Høyttaleren på den er veldig bra.

MP3 ringetoner er mye bedre enn midi ringetonene hos P800 som tok en del tid å starte. (Ser på displayet at det ringer, men lyden må "lades inn" før den starter...)

Den nye pennen er kjipere enn den gamle. Rund og _veldig_ tynn.

Batterilevetiden er bedre. Har brukt min en god del med blåtann og den ser ut til å kunne vare i minst to arbeidsdager uten problem.

Blåtann er bedre implementert. Med en gang jeg slår på blåtann på telefonen er den "oppdagbar" for andre enheter, samt at den automagisk oppretter BT seriellport på PCn min.

T9 er bra implementert, men savner muligheten til å skifte "case" på ordet etter å ha skrevet det.

Den nye flippen er mye bedre å bruke enn den gamle, men tastaturet på 6600 vinner her.

Update funksjonen funker som F. Har oppgradert programvaren på min P900 allerede. Tok ca. 30 minutter med backup.

P900 virker mer kompakt enn både P800 og 6600.

 

Alt i alt vil jeg si at jeg er mer fonøyd med min P900 enn jeg var med P800en, men samtidig vil jeg si at med den prisen som P800 har i dag så er det umulig å slå den "value for money" pakken der.

 

-KJ

Lenke til kommentar
hint: 6600 støtter ikke SD, men kun mmc ;)

SD, MMC: Samme ulla. :)

 

Skal jeg være helt ærlig (og det bør man jo) så har jeg ikke testet SD minne i den, men per def så skal de vel kunne fungere om hverandre. Det som imidlertid er sikkert er at MMC er billigere enn SD, og dermed enda gunstigere.

 

-KJ

faktisk ikke.... Og please, ikke lyg mere :p

 

synes pennen var alt for tynn og spinkel på p800 jeg... :ermm:

Lenke til kommentar
...........pluss oppgradert OS (Symbian 7.0 på P800, Symbian 7.0s på P900, som er skinbart, og har mulighet for MP3 som ringetoner).

FEEEEEEIL!!!! :devil:

 

P800 OG p900 har begge Symbian 7.0, bare at selve brukergrensesnittet, UIQ, er 2.0 på p800, men det er UIQ 2.1 på p900.. ;)

 

 

___________________________________________________________

 

Uansett, går for px00 du gutt (dame?) så blir du GARANTERT fornøyd!

Lenke til kommentar

Som trådstarter får jeg følge opp litt da. :p

Har nå vært så heldig å få teste SE P800/900(begge to) og N6600.

Utrolig bra saker alt sammen egentlig,MEN til hvert sitt bruk.

Kunne ikke kvitte meg med pda'en da ingen av disse telefonene kan erstatte den på pda-fronten.

Dette førte til kjøp av en Nokia 6600 som sammen med pda'en utfyller hverandre godt.(byttet foresten Dell med HP 5550) Er godt fornøyd. :D

 

Men for å ta den helt ut da så bestilte jeg også en P800 som er å få for en rimelig penge i dag.Den kan være kjekk å ha når ikke pda'en er så nødvendig akkurat der og da.

Det "lille" ekstra P900 har,fant jeg ikke nyttig nok til å betale så mye mer for.

 

Vel,dette har vært gøy.Takker for alle gode råd og tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...