Gå til innhold

Nokia 6600 eller P900?


Anbefalte innlegg

Er i en situasjon der det er litt vanskelig å bestemme seg.Mulig det hjelper å få luftet det her.Skal kjøpe ny mobil av et eller annet merke.To telefoner har utmerket seg hos meg og det er Nokia 6600 og SE P900.Har i dag en god pda(Axim 5),men vurderer å kvitte meg med den da jeg ønsker en kombinert pda/telefon(P900)

Hva skal jeg velge?Kjøpe 6600 og beholde pda'en eller anskaffe P900 og få hele saken pakket inn i en enhet.(noe som frister mest)

Har funnet et minus med P900 som er minnebrikka.Den kunne godt ha støtte for sd-brikker.På en annen side er det ikke sikkert den støtter mer en 256mb.

Noen med erfaringer/forslag?Alle seriøse innlegg mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
P900 er vel det beste valget,den knuser vel 6600 i alt, og du kan ha opptil 1 GB SD kort, så minnet er vel ikke et problem med! ;)

Kan P900 ta sd-kort?Da hadde det ikke vært noe problem.I følge nettsiden til SE tar den kun Memory Stick Duo(256mb er vel det største) og ikke secure digital brikker.

Tar jeg feil så korriger meg.

Lenke til kommentar
EDIT: Nå som jeg så litt her og der, så er det duo opptil 128 mb, det andre er Memory Stick pro, veit ike om p900 støtter det, så nå blei jeg litt usikker!!

Nei, den støtter kun 128 mb. Kun valig duo kort, ikke pro. Men hvilken pda funksjoner har du bruk for? P900en kan helt sikkert ikke erstatte pdaen din fullt ut, så det bør du være klar over!

Lenke til kommentar

Bruker pda'en til mye forskjellig.Vanlig bruk som kalender,notis o.l,men også litt underholdning samt gps.Gps kan man vel se langt etter med P900 og underholdningsdelen reduserer seg av seg selv når minnebrikkene til P900 er så små.

Sjansen for at jeg beholder pda'en begynner å vokse her.

Andre innspill?

Lenke til kommentar

Gå for p900. Du kan få GPS til den bare du kjøper en GPS mottager med blåtann. Kart programmet kan du kjøpe/skaffe deg på annen måte. Vis du tenker på Video får du greit med spilletid på en 128mb brikke. Har tre Team Antonsen (30 min pr.)

episoder med 20mb ledig.

Lenke til kommentar

Mange flotte innlegg her :)

Gps til P900 er greit,men tar den Tomtom navigator?(er den jeg bruker på pda'en)Den krever litt plass på minnekortet.

Hele greia løser seg med flere minnekort,men fy.f¤¤¤ for en pris det er på de.

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar

Nei.P900 støtter ikke Tom Tom.Jeg tror det kun er Wayfinder den støtter.Bruker Wayfinder sjøl,og synes det er ok.Wayfinder er gprs basert,så all søkedata ligger på Wayfinders server.Det betyr at du ikke trenger noe minneplass for dette.Vært søk koster ca 10-20 øre.Eneste minus er at det er dyrt 5000 kr for pakka med et års gratis bruk hos wayfinder.Senere koster det ca 700 kr året

Lenke til kommentar

Av de to telefonene ville jeg valgt Nokia 6600. Jeg har ikke testet denne selv, men P900 har jeg kjennskap til da jeg benytter den i et prosjekt for utvikling av porgamvare for den. Jeg hadde store forhåpninger til den telefonen. Men ble skuffet. Ikke har den noen form for office programvare, bare notisblokk eller no. Dette går sikkert ann å laste ned fra nettet, men allikevel. Telefonen er også treig. Tar lang tid i oppstarten og noe delay ellers. Tastaturet er heller ikke noe særlig å benytte seg av, mener jeg da. Men touchscreen funksjonaliteten og batteritiden er bra. Dog, du vil vel ha noe mer enn dette. Innebyg kamera er vel ikke et must. Jeg vet at Sendo X kommer om ikke så veldig lenge. Ser veldig bra ut den. Med Symbian å greier, det har jo P900 også. P900 har kun 156 MHz prosessor. Noe som ikke er særlig mye. Vedder du har en bedre enn i den du har allerede. Stort sett så vil en pda være det beste valget mener nå jeg, raskere og mer funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Av de to telefonene ville jeg valgt Nokia 6600. Jeg har ikke testet denne selv, men P900 har jeg kjennskap til da jeg benytter den i et prosjekt for utvikling av porgamvare for den. Jeg hadde store forhåpninger til den telefonen. Men ble skuffet. Ikke har den noen form for office programvare, bare notisblokk eller no. Dette går sikkert ann å laste ned fra nettet, men allikevel. Telefonen er også treig. Tar lang tid i oppstarten og noe delay ellers. Tastaturet er heller ikke noe særlig å benytte seg av, mener jeg da. Men touchscreen funksjonaliteten og batteritiden er bra. Dog, du vil vel ha noe mer enn dette. Innebyg kamera er vel ikke et must. Jeg vet at Sendo X kommer om ikke så veldig lenge. Ser veldig bra ut den. Med Symbian å greier, det har jo P900 også. P900 har kun 156 MHz prosessor. Noe som ikke er særlig mye. Vedder du har en bedre enn i den du har allerede. Stort sett så vil en pda være det beste valget mener nå jeg, raskere og mer funksjonalitet.

Må si meg enig i disse uttalelsene.Min pda har en 400mhz prossesor og det er sant å si ikke noe for mye.P900 ser absolutt flott ut,men tror nok pda+en god mobil er det mest riktige for mitt bruksområde. :yes:

P900 er som sagt en flott telefon(har sett/prøvd den i dag),men den mangler det lille ekstra.

Vil takke for all hjelp fra dere.Det har gitt utbytte til tusen.

Er ikke alltid det dyreste og flotteste som er det beste i mange sammenhenger. :thumbs:

Lenke til kommentar
EDIT: Nå som jeg så litt her og der, så er det duo opptil 128 mb, det andre er Memory Stick pro, veit ike om p900 støtter det, så nå blei jeg litt usikker!!

Forskjellen på duo og vanlig er rett og slett at duo er mye mindre (og finnes i mindre størrelser, altså i megab. :thumbdown: )

Når du kjøper p900 får du et adapter som du kan stappe det duo kortet oppi, slik at den vil virke i apparater med vanlig MS ;) D sier jo litt :p

 

 

 

Bruker du en Px00 rett fra boksen, kommer du til å bli skuffet. Nesten alt som finnes av bra programvare, må du downloade og installere selv.

ikke så merkelig da, når d ikke er de som står bak programmene (SonyEricsson/Symbian)

 

Noe som er litt "snålt" at jeg selv ikke ser den gigantiske fordelen/forskjellen med p900 vs. en 60 series mobil, siden det meste som p900 klarer, klarer også 6600.... Men du har noen fordeler, men ikke at de rettferdigjør den store prisforskjellen... Hvis jeg skulle ha hatt d samme valget, så skulle jeg nok heller ha gått for en 60 series mobil som 3660/6600/sx1/sendo X ;)

Lenke til kommentar

Sitter og skal ta akkurat det samme valget selv her nå. (Etter at P800n min ble stjålet i det den er inne til service! :wow: )

 

Dermed får jeg valget fra forhandler om jeg vil ha en ny P800, en N6600 + 500,- eller betale ca. 3.000,- for en P900. (Var en 128MB DUO i den som forsvant, derfor jeg får igjen såpass...)

 

Det jeg likte veldig godt med P800 var at du kunne modifisere det meste. Brukte en SW jeg ikke husker hva het, men som kostet ca. $30,- og som lot meg legge om hele GUIet slik jeg ville. I tillegg hadde den mulighet for flere virtuelle skrivebord, noe som jeg også satte stor pris på. Hadde laget meg ett for jobb, og ett for fritid. Det at du i tillegg fikk eScummVM som kjørte de Lucasarts spillene jeg husker fra 486ens dager var jo heller ikke noe minus! :) Hadde mang en time på buss og fly der jeg underholdt meg med Indiana Jones og Day of the Tentacle. Hadde også Sam & Max, men kun på tysk... :(

 

Det som derimot var veldig negativt med P800 var at du hele tiden måtte opp med penna med en gang du skulle gjøre noe mer avansert enn å sende ett ja eller nei på SMS. Det var også veldig mange ting du ikke kunne gjøre med klaffen lukket, og uten klaff var den store skjermen fryktelig sårbar. (De ripene jeg fikk på den fikk jeg når jeg testet å bruke den uten klaff en stund....) På P900 har de jo klart å få lagt til T9, noe som fjerner en av mine store, store irritasjonsmoment ved telefonen, men det spørs om jeg synes det er verdt 4.000,- som jo er prisforskjellen i dag. Ser man litt edruelig på det så er det jo kun skjermen og T9 som er de store forskjellene på P800 og P900. Alt annet kan P800 få via 3. part programvare. Leste tilogmed på Esato.com om en som fikk til å legge inn P900 OS på sin P800. Det sier litt om hvor like de to telefonene er maskinvaremessig.

 

Så nå låner jeg en 6600 for å sjekke om denne har det jeg trenger. Så langt har jeg bare funnet en ting jeg savner, og det er VNC klienten jeg brukte på P800en min. Brukte den som backup i det RDC ikke fungerte. Heligvis var det ikke så ofte, men hadde vært kjekt uansett. Vet aldri når man sitter i marka og en kunde trenger litt assistanse...

 

Bottom line? Trenger du 65k farger på skjermen? Hvis svaret er nei; ta en titt på P800 i stedet. Her kan du gjøre noen røverkjøp for tiden. Billigste jeg har sett den på nett er 3.300, uten binding. Det er seriøst bra.

 

Skal bruke 6600 på jobb i morgen, og kommer tilbake med en oppdatering. :)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...